سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

ثبت قرارداد پیمانکاری

نرم افزار ثبت قرارداد درگاه

ثبت قرارداد پیمانکاری

با بزرگ شدن و گسترده تر شدن فعالیت های شرکت های پیمانکاری، تنظیم قرارداد راهکاری کارا برای انجام معاملات پیمانکاری می باشد.

قرارداد پیمانکاری در واقع یک توافق نامه کتبی یا شفاهی میان طرفین (کارفرما و پیمانکار) بر اساس قانون کار است.

بدین ترتیب پیمانکار در قبال وجه مشخص، کاری مشخص و در زمان مشخص و به شیوه تعیین شده برای کارفرمای مربوطه انجام خواهد داد و بر اساس آن حق السعی دریافت خواهد کرد.

طبق تبصره ۳ ماده ۷ قانون کار چنانچه مدت زمان کار مورد نظر بیش از یک ماه پیش بینی شود می بایست قرارداد مورد نظر مکتوب گردد و قرارداد شفاهی پذیرفته نخواهد بود.

ثبت قرارداد پیمانکاری نکات حقوقی مخصوص به خود را داراست به طوری که رعایت نکردن هر یک از این نکات موجب بروز مشکلات قانونی جدی برای هر سازمان خواهد شد.

برخی مفاهیم مهم در ثبت قرارداد

موضوع قرارداد:

معمولا موضوع قرارداد مال یا عملی است که که هر کدام از طرفین سعی در تسلیم آن مال و یا انجام عمل ذکر شده در قرارداد می‌کنند.

موضوع قرارداد خود چند شرط اساسی و نکات حقوقی دارد که باید رعایت شود:
  • مورد معامله ارزش اقتصادی داشته باشد.
  • مورد معامله در زمان انعقاد قرارداد موجود، معلوم معین باشد، مانند یک ملک یا یک خودرو که هر دو طرف معامله آن را رؤیت می‌کنند.
  • اگر آن چیزی که مورد معامله واقع شده موجود نباشد باید کیفیت و کمیت آن مال معلوم و معین و کاملا توصیف شود و واگذار کننده به تولید، ساخت و واگذاری آن پس از تولید ( با جزئیاتی که هیچ تردیدی باقی نماند) متعهد شود.
  • باید امکان تسلیم آن مال وجود داشته باشد. مالک باید هم حضور و هم رضایت و آگاهی کامل از معامله داشته‌باشد. در غیر این صورت معامله باطل است. و باید برای ثبت قرارداد حتما به نکات حقوقی ذکر شده پیرامون موضوع قرارداد هم توجه کرد.

مدت زمان قرارداد:

در برخی موارد مانند قراردادهای اجاره و یا قراردادهایی که موضوع آن ارائه خدمات است، چنانچه مدت زمان معامله به طور دقیق ذکر نشود امکان باطل شدن آن وجود دارد. گاهی تاریخ انعقاد قرارداد با تاریخ شروع کار متفاوت می‌باشد پس باید دقیقا تاریخ شروع و پایان کار درج شود؛ در غیر این صورت تاریخ شروع کار را از همان تاریخ امضای قرارداد در نظر می‌گیرند.

مبلغ قرارداد:

مبلغ قرارداد یا (ثمن قرارداد) در واقع همان میزان پولی است که به ازای دریافت خدمات و یا کالا پرداخت می شود. ذکر دقیق جزئیات میزان، نحوه پرداخت و مدت آن، به منظور جلوگیری از هر گونه سواستفاده ای در متن قرارداد الزامی است.

محل تنظیم و انجام انواع قرارداد:

براساس آیین دادرسی مدنی محلی که قرارداد تنظیم می‌شود باید در قرارداد ذکر شود تا در بروز هرگونه اختلاف دادگاه همان محل وظیفه رسیدگی به آن را دارد. همچنین محل انجام تعهدات ذکر شده در قرارداد نیز باید مشخص شود. مخصوصا قرارداهای که می‌خواهند کالا یا خدماتی را تحویل دهند. در غیر این صورت باید در محل انعقاد قرارداد تعهد انجام شود مگر این‌که طبق عرف در محل خاصی انجام شود.

شرایط و تعهدات طرفین:

طبق قانون طرفین قرارداد می‌تواند تمام شروطی را که با شرع و قانون مخالف نباشد را در معامله درج کنند.

شروط معامله را به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌کنند:
    • شرط صفت: این شرط مربوط به کیفیت و کمیت مورد معامله است. اگر معامله براساس شرط صفت باشد ولی صفت موجود نباشد پس کسی که به نفع او شده می‌تواند معامله را فسخ کند.
    • شرط نتیجه: زمانی است که برای تحقق عملی در خارج شرط شود. مانند این‌که تا تمام پول پرداخت نشود امکان انتقال سند وجود ندارد.
    • شرط فعل اثباتا یا نفیا: آن است که انجام یا عدم انجام کاری برای یکی از متعاملین یا بر شخص خارجی شرط شود. در صورت تخلف از شرط می‌توانند به مراجع قضایی برای ملزم کردن فرد به شرط تعهد داده شده؛ رجوع کند. اما اگر امکان اجبار مشروط علیه برای انجام فعل مشروط وجود نداشته باشد و قعل مشروط هم از جمله اعمالی نباشد که دیگری بتواند از جانب او انجام دهد، طرف مقابل حق دارد که معامله را فسخ کند.

حق فسخ:

به معنی داشتن اختیار این‌که قرارداد یا معامله را به هم بزنیم. در ثبت انواع قراردادها معمولا حق فسخ در نظر گرفته می‌شود به این منظور که به یکی از طرفین قرارداد اجازه داده می‌شود که قرارداد را تحت شرایطی برهم زند.و به آن خیار فسخ می‌گویند که در قانون مدنی و طبق نکات حقوقی موجود برای ثبت قرار داد ده نوع خیار ذکر شده است. شخصی که دارای حق فسخ است باید پس از اطلاع از ایراد سریعا قصد خود را مبنی بر فسخ قرارداد، به طرف مقابل اطلاع دهد.

ذکر هزینه‌های انجام قرارداد:

ذکر تمام هزینه‌های قرارداد مانند: تعیین مسوولیت طرفین در مقابل هزینه‌های معامله از جمله هزینه قانونی برای تنظیم سند رسمی اعم از هزینه دفترخانه، مالیات، عوارض و سایر حقوق دولتی، هزینه حمل و نقل کالا، بیمه و انبارداری ضروری می‌باشد. و بی‌توجهی در تعیین مسوولیت طرفین قرارداد ممکن است باعث ایجاد اختلاف و تشکیل پرونده در دادگستری شود.

پیشنهاد می کنیم در این زمینه مقاله های “انواع قرارداد پیمانکاری از لحاظ نحوه پرداخت” و “شرایط تمدید قرارداد پیمانکاری” را نیز مطالعه نمایید.

نرم افزار ثبت قرارداد درگاه

یک نرم افزار جامع و کامل در زمینه ی مدیریت امور قراردادها می باشد که با آن می توان به شیوه ای راحت و قابل فهم تمامی فرایندهای مربوط به امور پیمان و معاملات راکنترل و رسیدگی کرد.

شرکت اندیشه پرداز با بیش از ده سال سابقه در زمینه ی تولید نرم افزار امور قراردادها و برگزاری مناقصات، تمامی نیاز های مربوط به این حوزه را پیش بینی نموده و هر نوع نگرانی کاربر در مورد پیچیدگی روند ثبت قرارداد را به حداقل رسانده است. جزئیات بیشتر 

پیشنهاد می کنیم برای مشاهده کلیه امکانات “نرم افزار مدیریت قراردادها” کلیک نمایید.

امتیاز دهید
بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت