سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

فسخ قرارداد پیمانکاری از سوی کارفرما چگونه اتفاق می افتد؟

فسخ قرارداد پیمانکاری از سوی کارفرما

فسخ قرارداد پیمانکاری از سوی کارفرما چگونه اتفاق می افتد؟

هدف قراردادهای پیمانکاری دولتی، حفظ و صیانت منافع عمومی و ارائه خدمات همگانی است. در این نوع قراردادها یک طرف شخص خصوصی قرارداد و طرف دیگر کارفرما دولتی است. موارد فسخ قرارداد پیمانکاری از سوی کارفرما در هنگام بستن قرارداد در شرایط عمومی و خصوصی ذکر می شود. در این مقاله به چگونگی فسخ قرارداد از جانب کارفرما می پردازیم. با ما همراه باشید.

موراد فسخ قرارداد پیمانکاری از سوی کارفرما

برای فسخ قرارداد پیمانکاری، کارفرما می تواند به دو ماده ۴۶ و ۴۸ شرایط عمومی پیمان استناد کند. ماده ۴۶ شرایط عمومی پیمان به تخلفات پیمانکار در طول اجرای پروژه بر می گردد. در صورت تخلف از مفاد پروژه پیمانکار می تواند با توجه به مقررات مشخص شده عمل کرده و به فعل پیمانکار استناد کند.
ماده ۴۸ شرایط عمومی پیمان به مقتضیات عمومی فسخ قرارداد می پردازد. با توجه به این ماده کارفرما می تواند بدون آنکه پیمانکار تخلفی کرده باشد، بنابر مصلحت خود پیمان را فسخ کند.این فسخ به علت حفاظت از منافع و مصلحت عمومی اتفاق می افتد.

اگر کارفرما طبق ماده ۴۶ شرایط عمومی پیمان، اقدام به فسخ قرارداد پیمانکاری کند. باید نظر خود را با ذکر موارد استناد به پیمانکار ابلاغ کند. اگر فسخ قرارداد به پیمانکار اعلام نشود، این فسخ جنبه حقوقی ندارد و فرقی نمی کند که کارفرما این قرارداد را مشمول فسخ بداند. کارفرما باید اعلان فسخ را از طریق اظهار نامه یا نامه سفارشی به پیمانکار ابلاغ کند. برای آنکه بعدها اختلاف نظر یا مناقشه ای در مورد ابلاغ فسخ قرارداد بوجود نیاید، کارفرما معمولا اعلان فسخ قرارداد را با اظهارنامه برای پیمانکار می فرستد. در این صورت امکان ایجاد هر گونه اختلاف نظری در مورد تاریخ ارسال یا مضمون ابلاغیه از بین خواهد رفت. این پر استفاده ترین روش برای اعلام فسخ قرارداد به پیمانکار است. در اظهار نامه باید مستندات فسخ به پیمانکار ارائه شود.

پس از اعلان فسخ قرارداد، پیمانکار تا ۱۰ روز فرصت دارد تا اعتراض خود را نسبت به فسخ قرارداد اعلام کند. بدیهی است که عدم پاسخ پیمانکار به اعلان فسخ از سوی کارفرما، به عنوان دلیلی برای درستی ادعاهای کارفرما مبنی بر فسخ قرارداد در نظر گرفته خواهد شد.

اگر پیمانکار نسبت به فسخ قرارداد اعتراض کند، باید دلایلی را برای رد ادعای کارفرما اعلام کند. در این صورت هیئتی سه نفره برای رسیدگی به پرونده تشکیل خواهد شد، اعضای این هیئت توسط وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی تعیین می شوند. این هیئت بعد از بررسی پرونده نظر نهایی خود را اعلام می کند.

به موجب« ماده 46 شرایط عمومی پیمان » حق فسخ قرارداد پیمانکاری از سوی کارفرما شامل موارد زیر است:
• تاخیر در تحویل گرفتن کارگاه برای مدت بیش از 30 روز از طرف پیمانکار
• تاخیر در ارائه برنامه زمانی به مدت بیش از نصف مهلت تعیین شده برای ارائه آن
• تاخیر در تجهیز کارگاه برای شروع عملیات پیمان به مدت بیش از نصف مدت تعیین شده در موافقت نامه، (مشروط دادن پیش پرداخت از جانب کارفرما)
• تأخیر در اتمام هر یک از کارهای موضوع برنامه ی تفصیلی؛ بیش از نصف مدت تعیین شده برای آن کار، با توجه به ماده 30 قانون شرایط عمومی پیمان
• تأخیر در اتمام کار به مدت بیش از یک چهارم مدت پیمان، با توجه به ماده ی 30قانون شرایط عمومی پیمان
• آغاز نکردن کار پس از رفع وضعیت قهری و ابلاغ شروع به کار از سوی کارفرما.
• بدون سرپرست گذاشتن کارگاه یا تعطیل کردن کار بدون اجازه ی کارفرما، بیش از 15 روز
• انجام ندادن دستور مهندس مشاور مبنی بر اصلاح کارهای معیوب
• تأخیر بیش از یک ماه در پرداخت دستمزد کارگران
• با اثبات شدن پرداخت رشوه از سوی پیمانکار در فرآیند اعمال حق فسخ، مراجعه به دادگاه لازم نیست

تعهدات کارفرما بعد از فسخ قرارداد پیمانکاری

• تضمین انجام تعهدات و تضمین حسن انجام کار کسر شده را ضبط کرده و به حساب خزانه واریز نماید.
• بلافاصله کارگاه، ساختمان های موقت و مصالح و تجهیزات و ماشین آلات و تمامی تدارکات پروژه را  در اختیار بگیرد
• از پیمانکار دعوت نماید تا جهت صورت برداری و تهیه صورت جلسه از کارهای انجام شده و مصالح، تجهیزات، ماشین آلات و ابزار و تدارکات موجود در کارگاه، نماینده ای را معرفی کند. در صورت خودداری پیمانکار از معرفی نماینده، کارفرما می تواند با هدف تامین دلیل، با حضور نماینده دادگاه محلی کار صورت برداری را انجام دهد
• تاسیسات ساختمان های موقت احداث شده در کارگاه را که برای ادامه کار نیاز است، در اختیار بگیرد و مبلغ آن را به حساب پیمانکار واریز کند.
• همچنین کارفرما می تواند ماشین آلات و ابزار و وسایل متعلق به پیمانکاری را که در کارگاه موجود است در اختیار بگیرد و هزینه اجاره آن ها به حساب پیمانکار منظور نماید

همانطور که خواندید فسخ قرارداد پیمانکاری از جانب پیمانکار باید بر اساس مستندات صورت گیرد، در اسرع وقت به اطلاع پیمانکار رسانده شود، تشریفات آن انجام شود. در صورت عدم انجام هر کدام از این مراحل فسخ مردود شمرده خواهد شد.

نرم افزار مدیریت قراردادها درگاه، تمامی فرایندهای مربوط به امور قرارداد سازمان شما را نظیر ثبت قرارداد، تنظیم صورت وضعیت ها، متمم ها و الحاقیه ها، مابه التفاوت و تعدیل ها، مبالغ مشروط در قرارداد، تاخیرات و تعلیق ها، تحویل یا فسخ و پیمان، پیشرفت های فیزیکی و ریالی را پوشش می دهد.

پیشنهاد می کنیم با کلیک بر لینک  “نرم افزار امور قراردادها” ، تمامی امکانات و ویژگی های مرتبط با این سیستم را مشاهده نمایید.

۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)
بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت