سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

تفاوت مشاور با پیمانکار در چیست؟

تفاوت مشاور و پیمانکار

تفاوت مشاور با پیمانکار در چیست؟

سازمان ها در طول سال برای پیشبرد قراردادها و پروژه های خود، با پیمانکاران و مشاوران زیادی سر و کار دارند. دانستن تفاوت بین پیمانکار و مشاور از نظر عملکردی و حقوقی برای آنها ضروری است. برای همکاری با مشاوران، قرارداد مشاوره بسته می شود و برای آغاز همکاری با پیمانکاران، قرارداد پیمانکاری منعقد می شود. بهتر است برای روابط کاری بهتر تفاوت بین پیمانکار و مشاور را درک کنید.

تفاوت مشاور و پیمانکار

ماده ۲ بند ۵ آیین نامه خرید خدمات مشاوره می گوید هر نوع خدمات مدیریتی، کارشناسی، مشاوره‎ای یا خدمات مهندسی مشاور، از جمله:

الف ـ طراحی مفهومی، پایه تفصیلی و اجرایی

ب ـ مطالعات پیدایش، مطالعات توجیهی و تهیه طرح

پ ـ مطالعات پژوهشی، تحقیقاتی، بنیادی، کاربردی، راهبردی و توسعه‎ای.

ت ـ مطالعات موضوعی، بخشی، جامع و میان بخشی

ث ـ مطالعات منطقه‎ای و آمایش سرزمین.

ج ـ تهیه و تنظیم استانداردها، ضوابط و معیارهای فنی و اجرایی.

چ ـ برنامه ریزی و کنترل پروژه.

ح ـ مهندسی ارزش.

خ ـ برنامه ریزی آموزشی و توسعه منابع انسانی.

د ـ پایش و ارزشیابی طرح‎ها.

ذ ـ خدمات مدیریتی.

ر ـ مدیریت طرح.

ز ـ کنترل مهندسی.

ژ ـ مطالعات اقتصادی.

س ـ امکان‎سنجی، طراحی و مدیریت سیستمها.

ش ـ مطالعات ارزیابی زیست محیطی.

ص ـ نظارت بر اجرا، نصب و بهره ‎برداری.

ض ـ مطالعات آماری.

ط ـ نقشه برداری و ایجاد سیستمهای اطلاعات جغرافیایی.

ظ ـ ویژه‎سازی، نصب، راه ‎اندازی، نگهداری و پشتیبانی بسته های نرم افزاری.

ع ـ برنامه ریزی، امکان‎سنجی، مدیریت طرح، استانداردسازی، مطالعه، طراحی، ساخت، پیاده ‎سازی، ارزیابی و ممیزی نظامهای فناوری اطلاعات.

غ ـ معماری اطلاعات، برنامه ‎نویسی، پیاده ‎سازی، انتقال، پشتیبانی و نگهداری نرم افزارهای سفارشی

جز خدمات مشاوره هستند.

به عبارتی هر نوع خدماتی که نیازمند تخصص و صلاحیت در حوزه های مختلف است را خدمات مشاوره می گویند. به قراردادی که کارفرما کارشناسان متخصص را در حوزه مربوطه به صورت ساعتی یا روزانه یا هر شکل دیگری استخدام می کنند، قرارداد مشاوره می گویند.

در عملکرد بین مشاور و پیمانکار تفاوت های چشمگیری وجود دارد. در اینجا به سه تفاوت اصلی بین مشاور و پیمانکار اشاره می کنیم:

۱- در مدیریت پروژه، هیچگونه قرارداد رسمی بین پیمانکار و مشاور وجود ندارد. این دو از طریق رابطی با نام کارفرما با یکدیگر همکاری کرده و کارفرما ست که مشخص میکند این دو چه وظایفی داشته باشند. کارفرما به طور جداگانه با هر دو قرارداد می بنددد. اما در قراردادهای ساخت و ساز، پیمانکار و مشاور به صورت مستقیم با یکدیگر رابطه دارند و کارفرما به واسطه مشاور با پیمانکار ارتباط دارد. حتی حق الزحمه پیمانکار نیز از طریق مشاور (اما توسط کارفرما) پرداخت می شود.

۲- در مدیریت پروژه، کارفرما پیمانکار را انتخاب می کند. در این شکل از قرارداد کارفرما بعد از برگزاری مناقصه و انتخاب بهترین پیشنهاد دهندگان و ارزیابی آنها، بهترین فرد را انتخاب می کند. در این حالت مشاور بیشترین نقش را در انتخاب پیمانکار درست دارد. ممکن است حتی مشاور و کارفرما بصورت مشترک در انتخاب پیمانکار تصمیم گیری کنند و با پیمانکار مورد نظر خود مذاکره کنند.

۳- ممکن است در مدیریت پروژه، مشاور تنها فرد دارای مسئولیت مدنی باشد و پیمانکار مسئولیتی در قبال انجام کار فیزیکی و انطباق با طرح های پروژه نداشته باشد. در چنین روشی، مسئولیت تمامی تصمیماتی که کارفرما بدون تایید مشاور می گیرد، برعهده خود کارفرما خواهد بود. در مدیریت ساخت هم مشاور مسئولیت طراحی و کار فیزیکی را همزمان برعهده دارد. در صورت بروز مشکل باید جوابگوی کارفرما باشد.

۴- فرق مهم دیگر بین پیمانکار و مشاور، متفاوت بودن رتبه بندی شرکت های پیمانکاری و شرکت های مشاوره است. شرکت های پیمانکاری برای اخذ رتبه امتیازهایی از قبیل نیروی متخصص انسانی، سابقه کاری و استطاعت مالی برایشان مهم است. اما برای اخذ رتبه شرکت های مشاور، شرایط امتیاز آوری سخت گیرانه تر است و علاوه بر نیروی فنی و مهندسی، امکانات فنی و نرم افزاری نیز در نظر گرفته می شود.

در این مقاله با چهار تفاوت بین پیمانکار و مشاور آشنا شدید. پیمانکار و مشاور خوب هر کدام می توانند به پیشبرد پروژه های سازمان شما کمک بسیاری کنند، اما دانستن تفاوت و شرح وظایف آنها برای اجتناب از مشکلات بعدی ضروری ست.

تمامی وظایف مدیریت قراردادها را به راهکار یکپارچه درگاه بسپارید. با نرم افزار مدیریت معاملات درگاه می توانید درخواست های مناقصه، مزایده، استعلام و …. را به اطلاع تامین کنندگان برسانید. تامین کنندگان را ارزیابی کنید. پیشنهاد قیمت دریافت کنید. تمامی مستندات خود را در سیستم ثبت کنید. از صفر تا صد برگزاری معامله را ثبت قرارداد و بعد از آن، در این نرم افزار به صورت آنلاین پیش ببرید و بسیاری امکانات دیگر که این نرم افزار را به یکی از بهترین و جامع ترین نرم افزار مدیریت معاملات و مناقصات تبدیل کرده است.

برای دریافت دموی رایگان حضوری یا آنلاین نرم افزار مدیریت امور قراردادها اندیشه پرداز کافیست فرم درخواست دمو را پر کنید تا کارشناسان ما برای هماهنگی جلسه دمو با شما تماس بگیرند.

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)
بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت