سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

داوری در قراردادهای پیمانکاری به چه صورت است؟

داوری در قراردادهای پیمانکاری

داوری در قراردادهای پیمانکاری به چه صورت است؟

در ماده ۵۳ شرایط عمومی پیمان در شرایط ضمن عقد قراردادها، در مورد داوری در قراردادهای پیمانکاری و شرایط رفع اختلاف در قراردادهای پیمانکاری نیز صحبت شده است. داوری یکی از کم هزینه ترین و سریع ترین روش ها برای حل اختلافات طرفین قرارداد پیمانکاری است. ایجاد اختلاف بین طرفین قرارداد یک اتفاق طبیعی ست و اغلب بهترین شیوه حل اختلاف در قراردادهای پیمانکاری استفاده از داور است. با استفاده از داور طرفین دعوا بجای آنکه اختلافات خود را به مراجع قضایی ارجاع دهند، به داور ارجاع می دهند.

داوری در قراردادهای پیمانکاری به چه معناست؟

داوری یکی از روش های اختلاف در قراردادهای پیمانکاری است که مزیت هایی مانند کوتاه شدن فرایند حل اختلاف، کم شدن هزینه طرفین، انتخابی بودن شخص داور، محرمانه بودن رسیدگی به اختلاف را در بر دارد. شرایط عمومی پیمان در قراردادهای پیمانکاری منجر به متمایز بودن قوانین آن در قانون دادرسی مدنی می شود. همانطور که گفتیم ماده ۵۳ شرایط عمومی پیمان به روش حل اختلاف در قراردادهای پیمانکاری با استفاده از داور می پردازد.

ماده ۵۳ شرایط عمومی پیمان به شرح زیر است:
الف) هر گاه در اجرا یا تفسیر مفاد پیمان بین دو طرف اختلاف نظر پیش آید دو طرف می توانند برای حل سریع آن قبل از درخواست ارجاع موضوع یا موضوعات مورد اختلاف به داوری طبق بند ”ج” بر حسب مورد به روش تعیین شده در بندهای ۱ و ۲ عمل نماید.
۱-در مورد مسائل ناشی از برداشت متفاوت دو طرف از متون بخشنامه هایی که به استناد ماده ۲۳ قانون برنامه و بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده است هریک از دو طرف از سازمان برنامه و بودجه چگونگی اجرای بخشنامه مربوط را استعلام نماید و دوطرف طبق نظری که از سوی سازمان برنامه و بودجه اعلام می شود عمل کنند.
۲- در مورد اختلاف نظرهایی که خارج از شمول بند یک است رسیدگی و اعلام نظر درباره آنها به کارشناس یا هیات کارشناسی منتخب دو طرف واگذار شود و دو طرف طبق نظری که از سوی کارشناس یا هیأت کارشناسی در چارچوب پیمان و قوانین ومقررات مربوط اعلام می گردد عمل کنند.

ب) در صورتی که دو طرف در انتخاب کارشناس یا هیأت کارشناسی موضوع بند ۲ به توفق نرسند یا نظر اعلام شده طبق بندهای ۱ و ۲ مورد قبول هریک از دو طرف نباشد برای حل اختلاف طبق بند ”ج” اقدام می گردد.
ج) هر گاه در اجرا یا تفسیر مفاد پیمان بین دو طرف اختلاف نظر پیش آید هر یک از طرف ها می تواند درخواست ارجاع موضوع یا موضوعات مورد اختلاف به داوری را به رئیس سازمان برنامه و بودجه ارائه نماید.

د) ارجاع موضوع یا موضوعات مورد اختلاف به شورای عالی فنی تغییری در تعهدات قراردادی دو طرف نمی دهد و موجب آن نمی شود که یکی از دو طرف به تعهدات قراردادی خویش عمل نکند.

شرط داوری در قرارداد پیمانکاری

طبق ماده ۵۳ شرایط عمومی پیمان، حل اختلافات بین کارفرما و پیمانکار باید توسط داوری انجام گیرد. طرفین قرارداد پیمانکاری، فرد یا هیئتی را برای رسیدگی به اختلافات به عنوان داور تعیین می کنند، داور انتخاب شده باید کارشناس رسمی دادگستری در حوزه مربوطه باشد. وظیفه داور این است که پس از ارجاع مشکل به او، جلسات داوری تشکیل دهد و طرفین را دعوت کند و دفاعیات هر دو طرف را استماع کند و سپس رای نهایی خود را صادر کند. رایی که داور صادر می کند، دارای حکم اجرایی در دادگاه است.

سه نکته مهم در انتخاب داور در قراردادهای پیمانکاری

انتصاب داور: قراردادهای پیمانکاری موضوعات خودشان را دارد، یک قرارداد ممکن است قرارداد مشاوره باشد، یکی قرارداد تامین کالا یا خدمات و دیگری قرارداد ساخت و ساز. برای انتصاب داور، داوری تعیین می شود که در مورد موضوع قرارداد دانش و تخصص کافی داشته باشد و طبیعتا داوری که در حوزه قرارداد پیمانکاری تخصص لازم را ندارد، نمی تواند رای درستی صادر کند.

قانون حاکم: برای انتخاب داور باید به قوانین مربوطه در یک پروژه خاص نیز توجه نمود. به عنوان مثال اگر موضوع تخصصی یا بین المللی باشد، باید به قانون حاکم بر قرارداد مانند قوانین سازمان جهانی مالکیت فکری در مورد قرارداد پیمانکاری ثبت اختراع ارجاع شود.

اختیارات داور: بهتر است طرفین قرارداد پیش از بروز اختلاف، اختیارات و نفوذ داور در پرونده را مشخص کنند، این موضوع در پرونده هایی که محرمانه ماندن اطلاعات برای طرفین اهمیت دارد بسیار تعیین کننده است.

از آنجاییکه قراردادهای پیمانکاری یکی از رایج ترین و با اهمیت ترین نوع قراردادها هستند، بهتر است طرفین در ابتدای انعقاد قرارداد نحوه حل اختلاف را بوضوح مشخص کنند. تعیین داور در صورتی که کارفرما دولتی نباشد و قرارداد مستقلی امضا کند، اهمیت بیشتری دارد. البته شرایط عمومی پیمان باید هم در قراردادهای دولتی و هم قراردادهای خصوصی رعایت شود.

با نرم افزار مدیریت خرید و تدارکات اندیشه پرداز، می توانید به ثبت درخواست خرید براساس درخواست کالا، تجمیع دریافت درخواست های خرید کالا و خدمات و ثبت اطلاعات مناقصه، سایت ویزیت، زمان بازگشایی پاکات و … بپردازید. تخفیف های حجمی و ریالی برای سطوح مختلف خرید تعریف کنید. روند برگزاری مناقصه را محاسبه و کنترل کنید و بسیاری امکانات دیگر که این نرم افزار را به نرم افزاری جامع در مورد امور خرید و تدارکات تبدیل می کند.

اگر علاقمند به دریافت دموی رایگان حضوری و آنلاین نرم افزار مدیریت امور خرید و تدارکات هستید، کافیست فرم درخواست دمو را پر کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
۱دیدگاه
  • Fozhan
    ارسال شده در۲:۱۶ ق٫ظ,۲۶ آبان ۱۴۰۲

    آیا شخصی که دارای مدرک کارشناسی یکی از شاخه های حقوق‌است میتواند به عنوان داور مرضی الطرفین انتخاب شود ؟