سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

شرایط داوری در قرارداد طبق قانون

شرایط قرارداد داوری

شرایط داوری در قرارداد طبق قانون

داور به معنای قاضی، عادل، منصف است که در اختلافات پیش آمده بین دو یا چند نفر میانجیگری می کند. انتخاب داور باید توسط هر دو طرف قرارداد انجام بگیرد. در صورت استفاده از داور، اگر اختلافی بین شما و طرف دیگر قرارداد اتفاق افتاده باشد، دیگر نیازی به حل و فصل مناقشه در محاکم قانونی و قضایی و طی کردن تشریفات رسمی آنها نخواهید داشت و داور در مورد موضوع دعوا رای صادر خواهد کرد. در این مقاله به شرایط قرارداد داوری و موارد زوال داوری و … می پردازیم، با ما همراه باشید.

اکیدا توصیه می شود که در قرارداد شرط داوری ذکر شده و داور مشخص شده باشد، در این صورت در زمان وقوع هر نوع مشکلی قبل از هر اقدام حقوقی و قانونی اختلاف خود را به داور ارجاع می دهید. شرط داوری در قرارداد نوعی شرط مستقل است که حتی بعد از انحلال قرارداد نیز مستقل و معتبر خواهد ماند. این شرط قالبا در قراردادی دیگری ضمن قرارداد اصلی نوشته می شود و به موجب قائده استقلال، مستقل از قرارداد عمل خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله استقلال شرط داوری مراجعه کنید.

انواع داوری

داوری اختیاری: داوری اختیاری به معنای مشخص کردن داور توسط طرفین قرارداد و نوشتن توافقنامه داوری است. توصیه می شود که شرایط قرارداد داوری در قرارداد دیگر نوشته و به قرارداد اولی ضمیمه شود، در این صورت در صورت زوال یا فسخ قرارداد شرط داوری مستقل خواهد ماند. بهتر است سه نفر به عنوان داور انتخاب شوند، تا از بوجود آمدن مشکل یا اختلاف با داور جلوگیری شود.

داوری اجباری: در برخی موارد دادگاه مسئله ای را با توجه به موضوع مورد اختلاف به داوری ارجاع می دهد که به این نوع داوری اجباری می گویند. داوری اجباری فقط با دستور قانونگذار مورد استفاده قرار می گیرد.

شرایط داور در قانون آیین دادرسی مدنی

در مواد ۴۵۴ الی ۵۰۱ قانون آیین دادرسی مدنی باب هفتم به بحث تعیین داور و شرایط قرارداد داوری پرداخته شده است. داوری می تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد، شما می توانید یک شخص حقیقی یا شرکت یا موسسه ای را به عنوان داور تعیین کند.

چه کسانی را طبق قانون نمی توان به عنوان داور انتخاب کرد؟

۱- فردی که اهلیت قانونی ندارد ( صغیر، مجنون، سفیه، ورشکسته فاقد اهلیت قانونی هستند ).
۲- اشخاصی که به موجب حکم قطعی دادگاه و یا در اثر آن از انتخاب به عنوان داور منع شده اند.
۳- کلیه قضات دادگاه ها
۴- کارمندان شاغل در محاکم قضایی

چه کسانی را نمی توان به عنوان داور انتخاب کرد، مگر با رضایت طرفین قرارداد

۱. کسانی که سن آنها کمتر از ۲۵ سال تمام باشد.
۲. کسانی که در دعوی یا اختلاف ذی نفع باشند.
۳. کسانی که با یکی از اصحاب دعوا قرابت نسبی و سببی تا درجه دوم از طبقه سوم داشته باشند.
۴. کسانی که خود یا همسرانشان وارث یکی از اصحاب دعوا باشند.
۵. کسانی که با یکی از اصحاب دعوا قرابت نسبی و سببی تا درجه دوم از طبقه سوم داشته باشند.
۶. کسانی که قیم یا کفیل یا وکیل یا مباشر امور یکی از اصحاب دعوا باشند یا یکی از اصحاب دعوا مباشر امور آنان باشند.
۷. فردی که قیم یا وکیل یکی از طرفین دعوا است ( در صورتی که یکی از طرفین دعوا وظایف داور را انجام دهد، فقط و فقط با توافق طرفین می تواند به عنوان داور انتخاب شود.)
۸. کارمندان دولت در حوزه ماموریتشان.

موراد از بین رفتن یا زوال داوری

یکی از شرایط قرارداد داوری این است که بعد از مشخص کردن داور در قرارداد، طرفین حق عزل داور انتخاب شده را ندارند مگر اینکه هر دو طرف با یکدیگر در مورد عزل داور توافق کنند.
۱- توافق کتبی طرفین قرارداد به عدم داوری
۲- فوت یا حجر یکی از طرفین دعوا: فوت یا حجر هر یک از طرفین در صورتی موجب زوال داوری می شود که پیش از صدور رای باشد.
۳- ورشکستگی یکی از طرفین دعوا
۴- از بین رفتن موضوع داوری: اگر موضوع ارجاع داده شده به داور منتفی شود.
۵- عدم صدور رای در مدت تعیین شده: داوری باید طی سه ماه که در قانون تعیین شده یا مورد توافق طرفین قرار گرفته به موضوع دعوا رسیدگی کرده و رای خود را صادر کند. اگر پس از سه ماه داور رای خود را صادر نکند و طرفین در مورد انتخاب داور دیگر توافق نمایند، داوری زایل شده و رسیدگی به موضوع به دادگاه سپرده می شود.
۶- صدور حکم مبنی بر بطلان رای داور

با نرم افزار امور خرید و تدارکات اندیشه پرداز می توانید همه درخواست های مناقصه، مزایده، استعلام را بصورت آنلاین برگزار کنید.اطلاعات مناقصه، سایت ویزیت، زمان بازگشایی پاکات، رتبه مورد نیاز و … را ثبت کنید. پیش پرداخت ها را مدیریت کنید. بودجه فرایند تدارکات بر مبنای وجوه تامین اعتبار شده برای خرید را کنترل کنید. تخفیف های حجمی، ریالی برای سطوح مختلف خرید تعریف کنید و بسیاری امکانات دیگر.

برای دریافت دموی رایگان حضوری و آنلاین نرم افزار مدیریت خرید و تدارکات اندیشه پرداز، کافیست فرم درخواست دمو را پر کنید تا کارشناسان اندیشه پرداز در اسرع وقت برای هماهنگی جلسه دمو با شما تماس بگیرند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت