سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

کسورات صورت وضعیت پیمانکاری

کسورات صورت وضعیت پیمانکاری

کسورات صورت وضعیت پیمانکاری

در این مطلب لازم می دانیم پیش از توضیح در رابطه با کسورات صورت وضعیت پیمانکاری، مختصری به توضیح صورت وضعیت بپردازیم. پیشنهاد می کنیم در کنار این مقاله، مطلب جدید “مابه التفاوت قراردادهای پیمانکاری چگونه محاسبه می شود؟” را نیز مطالعه بفرمایید

صورت وضعیت پیمانکاری چیست؟

صورت وضعیت در واقع سندی برای ارائه گزارش مالی از عملکرد عملیات اجرایی انجام شده بر مبنای قرارداد مابین کارفرما و پیمانکار است. پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با انواع صورت وضعیت مطلب “تنظیم صورت وضعیت پیمانکاری” را مطالعه نمایید.

هدف پیمانکاران از تهیه صورت وضعیت ارائه ی گزارش مالی به کارفرمای خود، تعیین میزان کارکرد ریالی در پروژه و به طبع آن درخواست پرداخت این مبلغ در وجه پیمانکاری است. در برخی موارد طبق قانون، مبالغی از صورت وضعیت تسلیمی پیمانکار به کارفرما، از سمت کارفرما قابل کسر است که در زیر به توضیح و معرفی انواع آن ها خواهیم پرداخت.

انواع کسورات صورت وضعیت پیمانکاری

کسور بیمه تامین اجتماعی:

میزان حق بیمه با توجه به نوع قرارداد متفاوت خواهد بود چنانچه در قرارداد، تهیه مواد و مصالح بر عهده پیمانکار و با هزینه وی صورت گرفته باشد و یا موضوع قرارداد ارائه ی خدمات بوده و کار تماما به صورت مکانیکی انجام گرفته باشد، حق بیمه به میزان ۷% ناخالص کل کارکرد به علاو بیمه بیکاری و در مجموع برابر ۷/۷۸% ناخالص کل کارکرد خواهد بود.

گونه‌ای از قراردادهای پیمانکاری، قراردادهای غیر مکانیکی خدماتی است؛ به صورتی که موضوع قرارداد ارائه خدمات است اما کار به صورت دستمزدی و غیرمکانیکی انجام می‌شود.مجموع نرخ حق بیمه برای این قراردادها برابر با 16.67% کل ناخالص کارکرد است؛ که از این میزان 15% آن حق بیمه و 1.67% نیز بیمه بیکاری است.

هم چنین حق بیمه قراردادهای پیمانکاری مقطوعاً ۶% ناخالص کارکرد به اضافه ۰/۶% به عنوان بیمه بیکاری، جمعا به میزان ۶/۶% ناخالص کارکرد می باشد که ۱/۶% آن سهم پیمانکار و ۵/۰% آن سهم کارفرما خواهد بود.

لازم به ذکر است پیمانکار جهت اخذ مفاصا حساب از سازمان تامین اجتماعی در ابتدای قرارداد  ملزم به اخذ کدپیمان می باشد و  می بایست لیست بیمه پرسنل مربوطه را در کد پیمان اخذ شده ارسال نماید.

بدین ترتیب در پایان قرارداد، باتوجه به مبلغ کل قرارداد و نرخ بیمه و همچنین محاسبه مجموع لیست های ارسال شده، محاسبات مربوط به مفاصا حساب صورت گرفته و پس از تسویه حساب نهایی با پیمانکار، مفاصا حساب به وی ارائه خواهد شد.

در آخر نیز پیمانکار این مفاصا حساب را به کارفرما تحویل داده و کسورات بیمه خود را دریافت خواهد نمود.

کسور تضمین حسن انجام کار:

طبق ماده ۳۵ شرایط عمومی پیمان کارفرما می تواند از هر صورت وضعیت پیمانکار ۱۰% به عنوان تضمین حسن انجام کار کسر نماید. نصف تضمین حسن انجام کار پس از تصویب صورت وضعیت قطعی  و مابقی پس از تحویل قطعی مسترد می گردد.

مطابق ماده ۵ آیین نامه تضمین برای معاملات دولتی نیز، معادل ۱۰% از هر پرداخت (صورت وضعیت موقت، تعدیل، مابه التفاوت و پرداخت های نظیر به آن) بابت تضمین حسن انجام کار، کسر و در حساب سپرده نگهداری خواهد شد.

۸۰% مبالغ سپرده حسن انجام کار در ازای تضمین نوع الف، ب و ه مندرج در ماده سه آیین نامه تضمین معاملات دولتی، به پیمانکار برگشت داده خواهد شد.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که چنانچه در قرارداد، کسر تضمین حسن انجام کار به گونه ی دیگری مطرح شده باشد به همان شکل عمل خواهد شد.

کسور پیش پرداخت:

مطابق با آیین نامه تضمین برای معاملات دولتی مبلغ پیش پرداخت معادل ۲۰% مبلغ اولیه قرارداد است. در واقع پیش پرداخت با هدف تقویت بنیه ی مالی پیمانکار پیش از انجام کار توسط کارفرما پرداخت خواهد شد.

مطابق بند پ ماده ۶ آیین نامه تضمین برای معاملات دولتی مبلغ پیش پرداخت  از 15% تا 25% مبلغ اولیه پیمان است که مقدار دقیق آن باید در اسناد فرایند ارجاع کار و پیمان از سوی کارفرما پیش بینی و قید شده باشد.

لازم به ذکر است که در قرارداد های بخش خصوصی در صورتیکه کارفرما در مراحل ارجاع کار و یا قید در متن قرارداد، استفاده از مفاد آیین نامه تضمین معاملات دولتی را قرار داده باشد، مفاد این آیین نامه برای طرفین قرارداد لازم الاجرا می باشد و در غیر این صورت طرفین قرارداد، طبق مفاد مندرج در شرایط خصوصی پیمان نسبت به پرداخت و استرداد پیش پرداخت اقدام می نمایند.

کسور مالیات:

طبق قانون مالیات‌های مستقیم، ۳% از مبلغ هر پرداخت به‌عنوان علی‌الحساب مالیات کسر خواهد شد که از ابتدای سال ۹۵ این مالیات حذف شده است.

در نرم افزار مدیریت قراردادها درگاه، علاوه بر امکان مدیریت کارآمد تمامی مراحل امور قراردادها، امکان تعیین ضرایب کسورات قانونی (کسورات صورت وضعیت پیمانکاری) و مالیات بر ارزش افزوده برای هر قرارداد را نیز دارا می باشد.

پیشنهاد می کنیم برای مشاهده کلیه امکانات نرم افزار مدیریت قراردادها کلیک نمایید.

۴.۴/۵ - (۲۱ امتیاز)
۱۷ دیدگاه
  • فرامرزاسپر
    پاسخ
    ارسال شده در۲:۵۹ ق٫ظ,۲۲ دی ۱۳۹۸

    سلام درصورت پایان قرارداد وتایید ناظر وارایه مفاصابیمه آیا کارفرما که هنوز ضمانت بانکی دراختیار دارد حق کسر سپرده حسن انجام وبیمه رادارد؟؟؟
    باتشکر

    • fahtemeh
      پاسخ
      ارسال شده در۴:۲۴ ب٫ظ,۱۴ مهر ۱۴۰۰

      بعد از صدور مفاصا حساب نباید چیزی به عنوان کسورات تامین اجتماعی کسر شود ولی حسن انجام کسر میشودولی در صورت وضعیت قطغی فقط ۵%حسن انجام ناخالص صورت وضعیت کسر میشود ..۵%کلیه سپرده حسن انجام بعد از تحویل قطعی و صورت حساب نهایی قابل ازاد سازی است البته یک سال بعد از تحویل موقت هم میشود ازاد کرد۵% رو

  • محمود
    پاسخ
    ارسال شده در۷:۲۲ ب٫ظ,۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

    سلام من با شرکتی چند سال به صورت قرارداد پیمانکاری کار میکنم و بابت کارگاه خودم هر ماه حق بیمه کارگرها پرداخت میکنم شرکت کارفرما از تمام پرداختهای من ۱۶.۶۷ درصد کسر کرده و نسخه قرارداد هم به من نمیدهد که از بیمه مفاصا بگیرم ایا میتوانم از کارفرما شکایت کنم و اون مبالغ کسر شده رو بگیرم

  • شهرام نادری
    پاسخ
    ارسال شده در۱۱:۳۱ ب٫ظ,۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

    باسلام
    اگر میزان ۲۳ درصد بیمه ی پرداختی پیمانکار در پایان هرماه بابت حقوق پرسنل شاغل در پروژه بیشتر از مبلغ ۱۶/۶۷ درصد کسورات قانونی صورت وضعیت باشد
    آیا مابالتفاوت به پیمانکار عودت میگردد؟؟؟
    ۰۹۱۳۹۶۵۷۴۲۷

    • منم
      پاسخ
      ارسال شده در۸:۱۵ ق٫ظ,۲۶ دی ۱۴۰۰

      اگر پیمانکار تعهدات خود رابه اتمام نرساند و قرارداد رو رها کنه تکلیف وپرداخت قرارداد به چه صورت میشه چجوری میتونیم میزان انجام کار رو محاسبه کنیم اصلا در این حالت پرداختی گردن کارفرما هست!؟

  • ایمان عامری
    پاسخ
    ارسال شده در۴:۰۱ ب٫ظ,۷ مهر ۱۳۹۹

    سلام اگر در قراردا ماشین آلات قیمت خالص محاسبه و به پیمانکار پرداخت شود و کسور تامین اجتماعی با کارفرما باشد در ماده کسورات قرارداد بایستی چه جمله ای نوشته شود ؟ که پیمانکار بداند طرف حساب مالیات کارفرما نیست

  • یوسفی
    پاسخ
    ارسال شده در۱۱:۱۶ ق٫ظ,۱۳ مهر ۱۳۹۹

    با سلام و احترام
    دیدم سایت خیلی خوب و پرمحتوائی داشتین گفتم یک سوالی از جنابعلی بپرسم . ممنون میشم پاسخ بدین.
    مبلغ قرارداد: یک میلیارد ریال
    مدت : ۲۴ ماه
    نرخ بیمه : ۱۶.۶۷
    میانگین حقوق مشمول بیمه هر فرد: ۵۰۰۰۰۰۰۰ ریال
    من یک محاسباتی انجام دادم . لطفا نظر بدین آیا درسته یا خیر؟
    ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰*۱۶.۶۷=۱۶۶۷۰۰۰۰۰ ریال حق بیمه که باید بابت قرارداد به تامین اجتماعی داد.
    —————–
    ۵۰۰۰۰۰۰۰*۲۳%*۲۴=۲۷۶۰۰۰۰۰۰ ریال – کل حق بیمه واریزی پرسنل
    —————–
    حالا باید اختلاف دو مبلغ رو محاسبه کنیم:
    ۲۷۶۰۰۰۰۰۰-۱۶۶۷۰۰۰۰۰=۱۰۹۳۰۰۰۰۰ ریال
    با توجه به مبلغ اضافی که بابت بیمه پرسنل واریز شده اختلاف یعنی ۱۰۹۳۰۰۰۰۰ ریال را به تامین اجتماعی نامه می زنیم و طلب میکنیم. منظورم من اینه که ملاک طلب سازمان بیمه ، ۱۶/۶۷ می باشد؟
    لطفا محاسبات رو چک کنید و بفرمائید نتیجه گیری پایانی من درسته یا نه؟
    با تشکر فراوان

  • FARZAD ALINEZHAD
    پاسخ
    ارسال شده در۳:۱۰ ب٫ظ,۱ مهر ۱۴۰۰

    سلام سوالی داشتم
    میخواستم دیزل ژنراتور اجاره کنم مالک گفت ۳ درصد بابت مالیات باید بپردازم میخواستم بیینم مالیات ۳ درصد واقعا کسر میگردد
    علینژاد

    ر

  • حامد
    پاسخ
    ارسال شده در۱۱:۴۶ ق٫ظ,۲۰ بهمن ۱۴۰۰

    طبق ماده ۳۸ بخشنامه ۱۴ درامد تامین اجتماعی کارفرما صرفا می تواند ۵ درصد از هر صورت وضعیت را نزد خود نگهدارد و پس پایان کار و اخذ مفاصا حساب بیمه از سوی پیمانکار ان مبلغ را آزاد کند.

  • محمد یوسفی
    پاسخ
    ارسال شده در۹:۴۹ ق٫ظ,۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

    سلام و عرض ادب
    چنانچه مبلغ تجهیز کارگاه به صورت مقطوع و به صورت شفاف در صورت وضعیت لحاظ شده باشد و قابل تفکیک باشد، از آنجا که طبق تعریف تجهیزکارگاه کار محسوب نمی شود آیا می توان کسورات حسن انجام کار را از مبلغ تجهیزکارگاه کسر نکرد و فقط از مبلغ انجام کارها کسر نمود؟

  • مهدی
    پاسخ
    ارسال شده در۶:۲۵ ب٫ظ,۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

    با سلام
    سوالی داشتم در خصوص کسر کسورات قراردادی (تضمین حسن انجام کار، سپرده بیمه)
    آیا تو صورت وضعیت موقت تعدیل هم کسورات کسر میشه؟

  • fdoghdo
    پاسخ
    ارسال شده در۱۰:۵۸ ق٫ظ,۱۲ آذر ۱۴۰۲

    درود کسر بیمه بعد از کسر حسن انجام کار از مبلغ کل کسر می شود یا قبل از آن؟

  • حسن
    پاسخ
    ارسال شده در۴:۳۹ ب٫ظ,۱۷ بهمن ۱۴۰۲

    ما فروش کالای نرم افزاری با لایسنس یکساله داریم. به دلیل یکساله بودن اعتبار کالا، مشتریان اصرار دارند قرارداد ببندند. یا بعضا در خرید کالای سخت افزاری نیز به دلیل مبلغ بالای کالا اصرار دارند باید قرارداد منعقد شود. در قرارداد هم ذکر می شود به دلیل اینکه موضوع خریداری شده کالا است و این کالا از همان ابتدای قرارداد بطور یکجا به مشتری تحویل می شود مشتری می بایست کل مبلغ قرارداد را پس از تحویل کالا(در ابتدای قرارداد کالا تحویل می شود) پرداخت کند.

    سئوال: قانون تأمین اجتماعی میگوید ۵% از هر صورت وضعیت بعلاوه کل مبلغ صورت وضعیت قطعی را نگهداری کنید. با توجه به شرایط گفته شده در فوق، در اینگونه قراردادها که دارای صورت وضعیتهای متعدد نیستند و کل مبلغ طی یک صورت وضعیت در ابتدای قرارداد ارسال می شود، باتوجه به اینکه کل کالا در ابتدای قرارداد یکساله تحویل مشتری شده، آیا باید طبق قانون تأمین اجتماعی، مشتری باید کل مبلغ قرارداد را تا زمان پایان قرارداد و ارائه مفاصا حساب پرداخت نکند؟ آیا قانونی در زمینه نگهداری مبلغ با پرداخت قراردادهای یک صورت وضعیته که صورت وضعیت آنها در ابتدای قرارداد تحویل می شود وجود دارد؟ متأسفانه بعد از تحویل کالا، با هزار تا منت، بخشی از پول ما را پرداخت می کنند که تعیین مبلغ آن هم بسته به سلیقه ذیحساب دارد.

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت