سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

تفاوت صورت وضعیت موقت و قطعی چیست؟

تفاوت صورت وضعیت موقت و قطعی

تفاوت صورت وضعیت موقت و قطعی چیست؟

ماده ۳۷ شرایط عمومی پیمان بیان می کند که پیمانکار باید در آخر هر ماه، صورت وضعیت کارهای انجام شده را طبق نقشه و طراحی های اجرایی تا آن تاریخ اندازه گیری کند و به کارفرما گزارش دهد. دستور کارها، صورت جلسه ها، مقدار مصالح و تجهیزات مورد استفاده را در صورت وضعیت بگنجاند. سپس طبق تعرفه های ضمیمه شده به پیمان، مبلغ صورت وضعیت را محاسبه کند و آن را به مهندس مشاور تحویل دهد. در این مقاله می خواهیم تفاوت بین صورت وضعیت موقت و قطعی را برای شما بیان کنیم.

صورت وضعیت چیست؟

صورت وضعیت، صورتی از کارکرد، وضعیت پروژه، تهیه مواد و مصالح و ساخت، حمل مواد و مصالح می باشد. در واقع صورت وضعیت سندی برای هزینه های پیمانکار در طول پیشروی پروژه است.
نوشتن صورت وضعیت قراردادهای پیمانکاری از مهمترین فاکتورهای مورد استناد ادعای پیمانکار در حل اختلاف در قرارداد پیمان می باشد. صورت وضعیت به معنای کارکرد ماهانه یک پیمانکار است که کارکرد خود را در قالب جداول مخصوص، تسلیم دستگاه مشاور می کند.

در صورت بروز اختلاف بین پیمانکار و کارفرما، صورت وضعیت یکی از مهمترین موارد مورد استناد ادعای پیمانکار در حل اختلاف در قرارداد پیمان می باشد. صورت وضعیت پیمانکاری براساس زمان تحویل و مطالبه شامل صورت وضعیت موقت، ماقبل قطعی و صورت وضعیت قطعی می باشد. صورت وضعیت موقت قرارداد پیمانکاری از لحظه آغاز پروژه شروع می شود.

هزینه تمام کارهای انجام شده توسط پیمانکار در قالب ارائه صورت وضعیت های موقت از کارفرما گرفته می شود. مقادیر نوشته شده در صورت وضعیت، علی الحساب بوده و مقدار واقعی آن در صورت وضعیت قطعی مشخص می شود. در صورت وضعیت مصالح پای کار نیز درج می شود، مصالح پای کار، مصالح و تدارکات لازم برای اجرای پروژه هستند که علاوه بر هزینه های انجام شده در صورت وضعیت موقت درج می شوند.

تاریخ صورت وضعیت پیمانکاری

در آخر هر ماه شمسی، پیمانکار وضعیت کلیه کارهایی که از شروع پروژه تا آخر تاریخ صورت وضعیت انجام داده برای مهندس مشاور یا کارفرما اعلام می کند.
در تبصره ماده ۳۷ شرایط عمومی پیمان ذکر شده اگر پیمانکار در موعد مقرر صورت وضعیت را به مهندس مشاور ارائه ندهد، خود مهندس مشاور با تایید کارفرما صورت وضعیت را منتشر می کند. این اقدام با تایید کارفرما انجام می شود.

رسیدگی صورت وضعیت موقت

پس از اعلام صورت وضعیت در آخر هر ماه از سوی پیمانکار، مبلغ صورت وضعیت موقت براساس فهرست بهای منظم محاسبه شده و در آخر ماه تسلیم مهندس ناظر می شود.
نظارت بر اجرای صحیح پروژه طبق نقشه ها و دستورالعمل ها و رسیدگی به صورت وضعیت های پیمانکار توسط فردی حقیقی یا حقوقی که از طرف کارفرما انتخاب می شود، انجام می گیرد.
لازم به ذکر است که طبق بند ج ماده ۴ قرارداد، تمامی صورت وضعیت هایی که از تاریخ شروع به کار تهیه می شوند، صورت وضعیت موقت محسوب می شوند.

اما تفاوت صورت وضعیت موقت و صورت وضعیت قطعی چیست؟

همانطور که از اسمش پیداست، صورت وضعیت موقت پیش از صورت وضعیت قطعی تهیه و تنظیم می شود. تمام مقادیر درج شده در صورت وضعیت قطعی باید براساس صورت جلسات و محاسبات دقیق باشد و صورت وضعیت موقت معیار محاسبه صورت وضعیت نهایی است. اعدادی که در صورت وضعیت موقت درج می شود، علی الحساب بوده و کارفرما می تواند در صورت وضعیت قطعی مقادیر را کم و یا حذف کند. به همین دلیل است که مبلغ آن معمولا نزدیک به مبلغ کارکرد قطعی خواهد بود.

با انتشار صورت وضعیت موقت، پیمانکار می تواند در طول مدت کار، هزینه های خود را دریافت کند. در اینصورت دیگر لازم نیست تمام صورتجلسات تهیه شوند و مشاور و کارفرما هم زمان کمتری برای تایید صورت وضعیت دارند.

مدت زمان اعلام صورت وضعیت موقت و قطعی

همانطور که گفتیم صورت وضعیت موقت را می توان هر ماه منتشر کرد و به دست مهندس مشاور رساند. طبق تبصره یک ماده ۳۴ آخرین صورت وضعیت موقت از تاریخ شروع به کار، حداکثر یک ماه قبل از تاریخ تحویل موقت تهیه و ارائه می گردد. تمام مقادیر مندرج در آخرین وضعیت موقت همانند صورت وضعیت های موقت پیشین، جنبه علی الحساب داشته و می تواند اصلاح یا رفع شود. کارفرما باید آخرین وضعیت موقت را طبق بند ” الف” ماده ۳۷ پرداخت نماید.

زمان اعلام صورت وضعیت قطعی از سوی پیمانکار، یک ماه بعد از تحویل قطعی پروژه به مهندس مشاور است. پس از تحویل صورت وضعیت قطعی مشاور ۳ ماه فرصت دارد تا صورت وضعیت را بررسی کند و برای تصویب به کارفرما ارسال کند. کارفرما صورت وضعیت قطعی را در مدت دو ماه بررسی کرده و نظر خود را اعلام می کند. مقادیر درج شده در صورت وضعیت قطعی باید به توافق دو طرف قرارداد رسیده و ماخذ تسویه حساب قرار بگیرند.

در نرم افزار مدیریت قراردادهای اندیشه پرداز، امکان ثبت و مدیریت صورت وضعیت ها برای قراردادهای هزینه ای و درآمدی، محاسبه خودکار مبلغ خالص هر صورت وضعیت، دریافت وضعیت مالی هر قرارداد در نرم افزار مدیریت امور قراردادها و صدور و دریافت صورت وضعیت براساس فهرست بها و مراحل تعریف شده در قرارداد وجود دارد. برای دریافت دموی رایگان حضوری و آنلاین نرم افزار کافیست فرم درخواست دمو را پر کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت