سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

تغییر مقادیر قرارداد ها، افزایش و کاهش ۲۵% مبلغ اولیه پیمان

تغییر مقادیر پیمان

تغییر مقادیر قرارداد ها، افزایش و کاهش ۲۵% مبلغ اولیه پیمان

پس از مشخص شدن پروژه از سمت کارفرما و بررسی طرح ها و شرایط اولیه، کارفرما یا مشاوری که از سوی کارفرما انتخاب شده است، شروع به برآورد حدودی احجام کار و هزینه اجرای آن می‌کند. با توجه به این که ممکن است این احجام و فعالیت‌ها در هنگام اجرا بسته به شرایط تغییر کنند، ماده 29 شرایط عمومی به بررسی تغییر مقادیر، و افزایش یا کاهش مبلغ پیمان تا سقف 25 درصد مبلغ برآورد اولیه می‌پردازد.

با توجه به اینکه مبلغ اولیه ی پیمان پس از عقد قرارداد، تنها در یکی از سه شرایط تغییر مقادیر قرارداد ، تعدیل قرارداد و یا مبالغ مشروط در قرارداد قابل تغییر می باشد پیشنهاد میکنیم علاوه بر این مطلب، مقالات “تعدیل قرارداد پیمانکاری” و “مبالغ مشروط در قرارداد” که مرتبط با مبحث شرایط افزایش قیمت قرارداد و یا کاهش قیمت قرارداد می باشند را نیز مشاهده نمایید.

تغییر مقادیر قرارداد:

در برخی موارد در حین اجرای فعالیت های پیمانکاری به دلیل عدم انجام برآورد دقیق از احجام کار، این امکان وجود دارد که مقادیر درج شده در فهرست بها و مقادیر منضم به پیمان تغییر نماید و به اصطلاح نیاز به تغییر مقادیر قرارداد باشد.

مواردی که منجر به تغییر مقادیر اولیه پیمان خواهد شد:

  • نادیده گرفتن برخی از آیتم های کاری در زمان طراحی یا برآورد اولیه که می تواند به صورت سهوی یا در بعضی موارد غیر قابل اجتناب باشد.
  • تغییر در طرح اولیه به دلایل مختلفی همچون تغییرات در ابعاد طرح جهت بهبود کارایی یا اعمال مهندسی ارزش

به طور کلی این تغییر مقادیر اولیه ممکن است منجر به تحمل ضرر و زیان بسیاری از جانب کارفرما گردد. عمده این دلایل عبارتند از:

  • عدم پیش بینی اعتبار اولیه و در نتیجه اخلال در مدیریت مالی مجموعه کارفرما
  • ثابت ماندن قیمت واحد و در نتیجه ضرر کارفرما
  • جلوگیری از ایجاد فشار در واگذاری معامله کوچک و افزایش بی رویه مقادیر و تبدیل به معامله بزرگ

در ادامه به توضیح دستورالعمل نحوه محاسبه پر شدن حجم ریالی قرارداد با توجه به مبحث افزایش یا کاهش ۲۵ درصد قرارداد خواهیم پرداخت:

محدودیت افزایش مقادیر قرارداد (افزایش ۲۵ درصد مبلغ اولیه پیمان):

در این خصوص مطابق با بند الف ماده ۲۹ شرایط عمومی پیمان (چنانچه پیوست قرارداد باشد)، مهندس مشاور موظف است تغییر مقادیر را محاسبه نماید و پس از تصویب کارفرما آن را به پیمانکار ابلاغ کند.

با توجه به دستورالعمل نحوه محاسبه پر شدن حجم ریالی قرارداد، در صورتی که جمع مبلغ تغییر مقادیر و مبلغ کارهای جدید ابلاغ شده به پیمانکار از ۲۵% مبلغ اولیه پیمان تجاوز نکند پیمانکار موظف است تا با همان نرخ پیمان تعیین شده کار را به سرانجام رساند.

ذکر این نکته ضروری است که تغییرات و کار جدید می بایست در چارچوب موضوع اصلی قرارداد باشد. بدین معنی که موضوع قرارداد می بایست از جهت شرح فنی، محل اجرا و رسته کار مشابهت داشته باشد. در غیر این صورت ابلاغ تغییر مقادیر خارج از محدود موضوع قرارداد می تواند منجر به ایجاد ادعا از سمت پیمانکار شود.

تبصره: قیمت کارهای با قیمت جدید، خود دارای محدودیت سقف ۱۰ درصد نیز می‌باشد.

محدودیت کاهش مقادیر قرارداد (کاهش ۲۵ درصد مبلغ اولیه قرارداد):

کاهش مقادیر اولیه و مبلغ قرارداد می تواند باعث ضرر و زیان پیمانکار شود. زیرا بخشی از قیمت واحد قرارداد دربردارنده هزینه‌های ثابت بالاسری کار است که این هزینه‌ها با تغییر حجم کاری ثابت می‌ماند و کاهش مقادیر کار باعث کاهش آن و بالطبع ضرر و زیان پیمانکار می‌شود.

لذا جهت جلوگیری از ضرر و زیان پیمانکار محدودیت ذیل اعمال می‌گردد.

جمع مبلغ مربوط به کاهش مقادیر و حذف آنها نباید از ۲۵ در صد مبلغ اولیه قرارداد بیشتر شود. در صورت تجاوز از این سقف و توافق پیمانکار، مبلغ قرارداد براساس نرخ واحد قرارداد اصلاح و الحاق می‌گردد. همچنین در صورت تکمیل کار و تائید صورت وضعیت قطعی، مقادیر کار بدون آنکه از سوی کارفرما کم شده باشد، براساس مقادیر واقعی و نرخ واحد قرارداد محاسبه می‌گردد و ادعای پیمانکار جهت کاهش نسبت به سقف 25 درصد قابل قبول نیست.
درصورت عدم توافق پیمانکار با کاهش بیش از ۲۵ درصد مبلغ قرارداد، قرارداد خاتمه می‌یابد.

نکات مهمی که در رابطه با تغییر مقادیر قرارداد (افزایش یا کاهش مقادیر پیمان) باید بدانید

۱- اگر طبق ماده ۲۸ شرایط عمومی، کارفرما نتواند بخشی از کارگاه یا زمین انجام پروژه را به پیمانکار تحویل دهد مبلغ اجرای آن بخش از پروژه از مبلغ اولیه پیمان کسر می‌گردد. برای تعیین حد افزایش یا کاهش مقادیر پیمان تا 25 درصد، مبلغ کاهش داده شده به جای مبلغ اولیه به وسیله پیمانکار، ملاک قرار می‌گیرد.

۲- تا ۱۰ درصد افزایش یا کاهش مقادیر کار با دستور مهندس مشاور امکان پذیر است اما اضافه بر آن با تصویب کارفرما قابل اجراست.

۳- در صورتی که پس از تکمیل کار و  تصویب صورت وضعیت قطعی، مشخص شود که مقادیر کار بدون آن که از طرف کارفرما کم شده باشد نسبت به مقادیر منضم به پیمان کاهشی بیش از 25 درصد مبلغ اولیه داشته باشد نرخ پیمان ملاک عمل است.

۴- جمع بهای قیمت‌های جدید نباید از 10 درصد مبلغ اولیه پیمان بیشتر شود.

۵- تغییر مقدار یک ردیف هیچ سقفی نداشته و می‌تواند تا جایی که قرارداد به سقف 25 درصد مازاد خود برسد افزایش پیدا کند.

۶- تغییر مبلغ یک فصل هیچ سقفی ندارد اما اگر از ۲۵ درصد مبلغ اولیه فصل بیشتر شود، تا ۲۵ درصد مازاد با ضریب جزء فصل و برای مبلغ مازاد بر ۲۵ درصد مبلغ اولیه فصل بین ضریب جزء پیشنهادی فصل و ضریب کل پیشنهادی هر کدام کمتر بود، ملاک قرار می‌گیرد. دستورالعمل نحوه ارائه پیشنهاد قیمت از سوی پیمانکاران به تفکیک فصل‌های فهرست بها این مورد را بیان کرده است.

۷- از فهرست بهای سال ۹۶ به بعد طبق پیوست پنجم، با عنوان کارهای جدید اگر در حین انجام کار با فعالیتی رو به رو شویم که در برآورد مقداری نداشته باشد حتی اگر در فهرست بهای منضم به پیمان باشد، تغییر مقادیر حساب نشده و قیمت جدید است.

نرم افزار مدیریت قراردادهای درگاه، تمامی فرایندهای کنترل قرارداد نظیر مبالغ مشروط در قرارداد، تغییر مقادیر، مابه التفاوت و تعدیل ها، افزایش کاهش ۲۵%، متمم ها و الحاقیه های قرارداد، تاخیرات و تعلیق ها، تحویل یا فسخ پیمان را پوشش خواهد داد.

مشاهده کلیه امکانات نرم افزار امور قراردادها

۴.۳/۵ - (۲۶ امتیاز)
۷۳ دیدگاه
  • سعید ملایی
    پاسخ
    ارسال شده در۱:۴۰ ب٫ظ,۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

    باسلام چنانچه افزایش ۲۵ درصد مبلغ پیمان به پیمانکار ابلاغ شود چه مدت زمان قرارداد افزایش می یابد؟

      • ساغر
        پاسخ
        ارسال شده در۱۲:۱۴ ب٫ظ,۲۷ مهر ۱۳۹۹

        با سلام، در صورتی که ۲۵ درصد افزایش داشته باشه و در نامه ابلاغی در مورد مدت گفته نشده باشه با فرمول خاصی محاسبه میشه؟ یا نسبت به مبلغ اضافه شده مدت هم محاسبه کنیم ؟

      • علوی
        پاسخ
        ارسال شده در۰:۴۲ ق٫ظ,۲۲ اسفند ۱۴۰۱

        سلام
        یه قراردادی انجام دادیم که ۳۷%مبلغ قرارداد پر شد و بعد از پایان مهلت قرارداد ادامه کار ندادیم ونامه زدیم که ادامه نمیدیم.
        الان میخوایم قضایی ادعای خسارت به کاهش مقادیر کنیم ایا اینو میشه مطرح کرد؟ ممنون

    • رضا عزت
      پاسخ
      ارسال شده در۱۲:۱۴ ب٫ظ,۲۵ مرداد ۱۴۰۱

      در تعیین مدت زمان تمدید در اثر افزایش و کاهش مقادیر اصولا رابطه مستقیمی بین درصد و مدت وجود ندارد، و این مدت با توجه به ماهیت مقادیر افزایش یا کاهش یافته و برنامه زمانبندی تعیین میشوند، در این خصوص استفساریه‌ای هم از نظام فنی و اجرایی اخذ شده است

      • مرتضی گیتی نژاد
        پاسخ
        ارسال شده در۱۰:۰۸ ق٫ظ,۲۹ شهریور ۱۴۰۱

        با سلام و خسته نباشید ای استفساریه مدت ۲۵ درصد ، در صورت امکان برای من ارسال کنید با تشکر

  • حسن
    پاسخ
    ارسال شده در۱۱:۲۷ ق٫ظ,۲۶ خرداد ۱۳۹۹

    مدت اولیه ۳۰ ماه که پس از پایان ۳۰ ماه ۲۵ درصد افزایش کار ابلاغ شده و ۷ ماه دیگر قرارداد تمدید شده . آیا ۷ ماه که قرارداد بخاطر افزایش ۲۵ درصد تمدید شده جزو تاخیرات حساب می شود یا خیر ؟ ( مطمئنا که اگر جز تاخیرات حساب شود تاخیر مجاز است )

  • ارسال شده در۱:۴۵ ب٫ظ,۱۰ تیر ۱۳۹۹

    سلام بند ۴۹-۳ شرایط عمومی پیمان های pc در خصوص تغییر مقادیر کار ها :
    سئوال : اگر افزایش کارها در مجموع بیش از ۲۵ % پیمان باشد از طرفی کاهش مقادیر هم داشته باشیم به طوری که مبلغ صورت وضعیت پیمانکار هنوز به مبلغ پیمان نرسیده است آیا پیمانکار می تواند در خواست خاتمه پیمان بدهد ؟

  • قربانی
    پاسخ
    ارسال شده در۷:۰۷ ب٫ظ,۱۸ تیر ۱۳۹۹

    سلام. در خرید جزئی ( زیر حدنصاب متوسط) امکان کاهش بیش از ۲۵٪ هست؟ سفارش در سامانه ستاد دولت ثبت شده و تامین کننده مشکلی با این موضوع نداره.

  • رسول سعدیان
    پاسخ
    ارسال شده در۱:۱۷ ب٫ظ,۲۴ مرداد ۱۳۹۹

    با سلام
    اگر ابلاغ افزایش مقادیر زمانی رخ دهد که تهیه مصالح خام با افزایش قیمت مواجه شده باشد، پیمانکار به استناد کدام بخشنامه یا قانون میتواند از حق خود دفاع کند؟

  • علی یزدانی
    پاسخ
    ارسال شده در۸:۱۰ ق٫ظ,۵ شهریور ۱۳۹۹

    باسلام
    آیا این افزایش و کاهش به صورت جمع جبری می باشد یا هر کدام مجزا محاسبه میشود؟
    در پروژه ما کارفرما ۳۲ درصد افزایش و ۱۸ درصد کاهش اعمال کرده و میگه ۲۵ % تغییر مقادیر داده ام پیمانکار انجامش بده

  • امیر
    پاسخ
    ارسال شده در۸:۴۱ ق٫ظ,۷ شهریور ۱۳۹۹

    سلام سپاس از اطلاعات مفیدتون
    یه سوال داشتم اگه یکی از مفاد شرایط ماده ۲۹ رعایت نشده باشه مثلا بجای ۱۰ درصد قیمت جدید ۲۰ درصد تا پایان قرداد باشه یا اینکه کار خارج از موضوع قراردا انجام شده باشه بازم بخشنامه افزایش و کاهش باید رعایت بشه ؟

  • افرا بانک
    پاسخ
    ارسال شده در۳:۰۷ ب٫ظ,۱۰ شهریور ۱۳۹۹

    سلام. آیا عقد قرارداد متمم با مهندسان مشاور هم به همین میزان ۲۵ درصد میسر است؟

      • عباس خاموشی
        پاسخ
        ارسال شده در۱۲:۲۶ ب٫ظ,۴ آذر ۱۴۰۰

        با سلام و احترام ، چنانچه مدت پیمان بارها تمدید مجاز گردد، هزینه های تجهیز چگونه قابل دریافت است ؟
        با توجه به ایجاد هزینه های مازاد در مدت اجرای ابلاغ ۲۵ درصد بر رقم پیمان ، هزینه های تجهیز این دوره چگونه قابل محاسبه و دریافت میباشد ؟

  • ارش رستگار
    پاسخ
    ارسال شده در۱:۴۷ ب٫ظ,۱۴ مهر ۱۳۹۹

    سلام
    در صورتی که ۲۵درصد افزایش قرارداد از حد نصاب معاملات متوسط عبور کند ایا مجاز است؟

  • مهدی راستگار
    پاسخ
    ارسال شده در۳:۲۰ ب٫ظ,۲۰ مهر ۱۳۹۹

    با سلام. در صورتیکه که پس از ابلاغ ۲۵ در صد پیمان و پس از اجرای کار در زمان صورت وضعیت قطعی جمع کارکرد از ۱۲۵ درصد پیمان بیشتر باشد، صورت وضعیت قطعی با چه مبلغی نوشته و پرداخت میگردد.؟

  • Ramin
    پاسخ
    ارسال شده در۸:۱۱ ب٫ظ,۲۰ مهر ۱۳۹۹

    سلام اگر یه آیتم از فهرست بهای منضم به پیمان باشه و فصلی که این آیتم استفاده میشه بیش از ۲۵ درصد خود فصل باشه این آیتم با چه ضریبی محاسبه میشه ضریب فصل یا ضریب کلی پیمان ؟

    • Majid
      پاسخ
      ارسال شده در۱۲:۱۲ ب٫ظ,۲۹ فروردین ۱۴۰۲

      سلام درصورتی که در قرارداد ذکر شده باشه کارفرما میتواند حجم قرارداد را افزایش یا کاهش بدهد آیا شامل مدت قرارداد نیز میشود؟ و اگر تا پایان وقت اداری قرارداد کارفرما ابلاغ نکرده باشد و بعد از پایان قرارداد اعلان کنه چه باید کرد؟

  • mahdi irani
    پاسخ
    ارسال شده در۴:۲۷ ب٫ظ,۲۴ مهر ۱۳۹۹

    با سلام و احترام
    در صورتی که پس از انعقاد قرارداد خرید کالا به صورت مناقصه، مقادیری از کار تغییر نماید می توان به صورت قیمت جدید با مقادیر جدید برخورد کرد یا خیر؟ روش کار به چه صورت است در این مواقع؟ با تشکر

  • بابک منصورپور
    پاسخ
    ارسال شده در۲:۰۰ ب٫ظ,۲۶ آبان ۱۳۹۹

    باسلام – در صورتی که به دلیل تورم و افزایش هزینه ها کارفرما قصد افزایش مبلغ قرارداد تا سقف ۲۵درصد را داشته باشد نحوه عمل به چه صورت خواهد بود؟

  • محمد میرزاآقایی
    پاسخ
    ارسال شده در۳:۲۶ ب٫ظ,۵ آذر ۱۳۹۹

    با سلام، آیا مبلغ تعدیل و یا تسعیر جزئی از مبلغ پیمان می باشد، و اگر نمی باشد به چه بخشنامه یا مستندی میتوان استاند نمود

  • فتحی
    پاسخ
    ارسال شده در۱:۵۵ ب٫ظ,۹ آذر ۱۳۹۹

    با سلام
    چنانچه مبلغ تجهیز و برچیدن کارگاه مقطوع باشد، آیا با افزایش یا کاهش سقف ۲۵% قرارداد و به تبع تغییرمقدار کار مبلغ تجهیزکارگاه نیز به نسبت تغییر می کند؟

  • حبیب سلجوقی
    پاسخ
    ارسال شده در۱۱:۲۹ ق٫ظ,۱۲ آذر ۱۳۹۹

    با سلام
    اگر در پیمان با افزایش بیش از ۲۵ درصد روبرو بودیم تکلیف کار فرما چیست ایا می توان کار را به همان پیمانکار واگذار کرد

  • م ب
    پاسخ
    ارسال شده در۱۱:۲۷ ق٫ظ,۱۵ آذر ۱۳۹۹

    سلام.چنانچه مقادیر و قیمت آیتم همزمان کم یا زیاد شود حکم چیست؟چگونه محاسبه میشود؟

  • محمد
    پاسخ
    ارسال شده در۱۰:۱۵ ب٫ظ,۴ دی ۱۳۹۹

    سلام خسته نباشید اگر ایتمی در قرارداد نباشد ولی مشاور در صورت وضعیت پرداخت کرده باشد در تغییر مقادیر باید نوشته شود یا نه

  • علی زند
    پاسخ
    ارسال شده در۷:۲۷ ب٫ظ,۱۴ دی ۱۳۹۹

    با سلام
    اگر قرارداد دارای چند بخش باشد(فهرستی، نیروی انسانی و. . . ) و مبلغ برآورد فهرست بهایی منضم به پیمان حدود ۳۰ درصد مبلغ کل باشد،با توجه به ماده ۲۹ سقف افزایش و کاهش و قیمت جدید چگونه میباشد؟ با تشکر

  • نورالدین احمدی
    پاسخ
    ارسال شده در۰:۰۲ ق٫ظ,۱۵ دی ۱۳۹۹

    باسلام.ببخشید با افزایش٢٥درصد قرارداد,آیا مبلغ ضمانت نامه هم باید افزایش پیدا کنه???

  • مهدی باستانی
    پاسخ
    ارسال شده در۷:۱۰ ق٫ظ,۱۳ بهمن ۱۳۹۹

    سلام و وقت بخیر..۲۵ درصد افزایش درقراردادهای برمبنای فهرست بهای به مبلغ کل قرارداد یعنی آیتم پایه فهرست و ضرایب منطقه ای و بالاسری و پلوس تعلق میگیرد یا فقط قیمت پایه بدون ضرایب؟؟ متشکرم

  • امیر
    پاسخ
    ارسال شده در۹:۲۸ ق٫ظ,۳۰ بهمن ۱۳۹۹

    با سلام
    در صورتیکه در قرارداد اولیه توضیح ذیل درج نشده باشد. آیا کارفرما می تواند افزایش یا کاهش مبلغ قرارداد را به پیمانکار ابلاغ نماید.
    “کارفرما مختار است تا سقف ۲۵ درصد مبلغ قرارداد را افزایش یا کاهش دهد.”

    • حسین پیرمحمدی
      پاسخ
      ارسال شده در۳:۰۵ ب٫ظ,۳۰ آبان ۱۴۰۰

      با سلام
      ایا کارفرما میتواند ۲۵ درصد افزایش را تنها منوط به خرید کالا کند؟

  • اشکان نیک منش
    پاسخ
    ارسال شده در۱۰:۰۳ ق٫ظ,۳ اسفند ۱۳۹۹

    با سلام وعرض ادب
    ایا میتوان در صورت وضعیت یک تقاضای ۲۵ درصد افزایش کرد به دلیل اینکه برخی از فصول در براورد اولیه دیده نشده ؟

  • رامین جمشید
    پاسخ
    ارسال شده در۱۱:۲۱ ق٫ظ,۴ اسفند ۱۳۹۹

    سلام و احترام
    کارفرما با پیمانکار قراردادی به مبلغ ۸/۲ میلیارد تومان به مدت ۸ ماه انعقاد کرده…پس از ۱۷ ماه و بدون لحاظ تاخیرات مجاز و غیر مجاز اقدام به عقد الحاقیه با افزایش ۳۵ درصدی مبلغ اولیه پیمان در قالب قیمت جدید نموده به بهانه جبران افزایش نرخ ارز ( قرارداد اولیه بدون تعدیل می باشد ) …
    صورت وضعیت ماقبل قطعی پیمانکار دقیقا با افزایش ۲۵ درصد مازاد بر الحاقیه شده…
    سوال … کارفرما مرتکب تخلف شده ؟

  • محمد
    پاسخ
    ارسال شده در۱۱:۵۰ ق٫ظ,۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

    سلام. آیا پیمانکار مجبور به قبول اضافه کار پیمان میباشد.؟ یعنی اگر به دلیل تورم و افزایش قیمتها یا قیمت اولیه پایین پیمانکار متضرر شده باشد و اصل پیمان را انجام داده باشد آیا میتواند از انجام اضافه کار سر باز بزند.

  • علی چاچ
    پاسخ
    ارسال شده در۲:۵۵ ب٫ظ,۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

    سلام وقت بخیر
    در صورت افزایش یک ردیف از پیمان بیش از ۲۵ ذرصد مبلغ کل قرارداد چیکار باید بکنیم
    البته کل قرارداد از یک فصل هست و افزایش بیش از ۲۵ مبلغ مربوط به یکی از ردیف های پیمان میباشد

  • مجید گودرزی
    پاسخ
    ارسال شده در۵:۳۰ ب٫ظ,۴ خرداد ۱۴۰۰

    با عرض سلام و خسته نباشد.
    اگر ابلاغ ۲۵% افزایش قرارداد در زمانی انجام گردد که هزینه تهیه مصالح به علت تورم بشدت افزایش یافته و این مسئله ضرر پیمانکار را بدنبال داشته باشد
    ایا پیمانکار می تواند از اجرای ابلاغ ۲۵ % خودداری نماید؟ قانون در این مورد چه می گوید؟ با تشکر

  • حسین
    پاسخ
    ارسال شده در۱۰:۳۹ ب٫ظ,۱۶ تیر ۱۴۰۰

    با سلام من برای یک پروژه حساب کردم ۹۷ درصد جمع افزایش مقادیر و ۳۲ درصد جمع کاهش مقادیر داشته . افزایش یا کاهش پروژه حاصل جمع این دو عدد میشود؟ یا روش محاسبه چیز دیگه ای هست

  • مصطفی جعفری
    پاسخ
    ارسال شده در۱۲:۴۶ ب٫ظ,۱۷ مرداد ۱۴۰۰

    اگر قراردادادی تا ۲۰ درصد افزایش مقادیر و دارای ۱۵ درصد کاهش مقادیر باشد و قرارداد ۹۹ درصد پرشده باشد. آیا پیمانکار میتواند درخواست ماده ۴۸ نماید؟

  • علیرضا رجبی
    پاسخ
    ارسال شده در۱:۳۳ ب٫ظ,۲۱ مهر ۱۴۰۰

    سلام
    در صورتی که ۲۵درصد افزایش قرارداد از حد نصاب معاملات متوسط عبور کند ایا مجاز است؟ لطفا با ماده و تبصره قانونی پاسخ بدید

  • علی ن
    پاسخ
    ارسال شده در۷:۳۷ ب٫ظ,۹ آبان ۱۴۰۰

    سلام
    اگر در اسناد مناقصه تعدیل اومده باشه ولی در قرارداد پیمانکار قبول کرده باشه که تعدیل تعلق نگیرد آیا پیمانکار با توجه به افزایش قیمتها میتواند درخواست محاسبه تعدیل را داسته باشد؟

  • شهرام خسروانی
    پاسخ
    ارسال شده در۹:۱۲ ب٫ظ,۸ آذر ۱۴۰۰

    سلام
    آیا کارفرما مجاز هست یک آیتم قراداد را که عملیات مربوط به آن انجام شده حذف و ردیف دیگری با بهای واحد کمتر را جهت آن کار ابلاغ نماید ؟

  • احمدی
    پاسخ
    ارسال شده در۱:۲۰ ق٫ظ,۲۵ آذر ۱۴۰۰

    با سلام.
    پروژه ای دارم و مشاور اصرار دار تا سقف ۲۵ درصد کار ابلاغ کند. کارهایی که مربوط به پروژه من ولی خارج از تخصص من میباشد.
    من نامه زدم که لطفاً از مسئولیت من بردارید و قبول نمیکنه.
    آیا واقعاً تا سقف ۲۵ درصد به اجبار میتونن ابلاغ کنن و پیمانکار موظف به انجام هست ؟
    اگر انجام نده چه عواقبی دارد ؟

  • Saeid Olamaei
    پاسخ
    ارسال شده در۶:۵۹ ب٫ظ,۶ دی ۱۴۰۰

    ایا افزایش ۲۵ درصد در هر فصل جداگانه لحاظمیگردد یا فقط بصورت کلی

  • مصطفی بنانی
    پاسخ
    ارسال شده در۴:۳۶ ب٫ظ,۱۸ دی ۱۴۰۰

    سلام
    در یک قرارداد که سقف رقم ریالی آن پر شده است لکن حسب نیاز کارفرما نیاز به انجام برخی خدمات وجود دارد که رقم آن از سقف ۲۵% تجاوز میکند و طرفین قرارداد نیز رضایت دارند آیا امکان ابلاغ الحاقیه متمم قرارداد وجود دارد؟ نکته اینکه پیمانکار با همان شرایط حاکم بر قرارداد اصلی ضرایب پیشنهادی همان قرارداد حاضر به همکاری است. در ضمن منابع پروژه از محل داخلی کارفرماست و پروژه طرح عمرانی نیست.

  • جواد کثیری نسب
    پاسخ
    ارسال شده در۸:۳۱ ق٫ظ,۷ اسفند ۱۴۰۰

    با سلام و احترام:
    در بسیاری از پیمانهای فهرست بهایی مشاهده کرده ام تا زمانیکه مبلغ اصل پیمان پر نشده است اضافه کاری را که از فهرست بهای منظم به پیمان باشد ، مبلغ آنرا در بهای اصل پیمان منظور میکنند تا زمانیکه مبلغ ۱۰۰ درصد اصل پیمان پر گردد پس از آن حتی اگر (در صورت وضعیتهای بعدی مبالغی از ردیفهای اصل پیمان پر شوند و یا حتی مبلغ آن ردیف پیمانی تکمیل نشده باشد را به جهت آنکه مبلغ ۱۰۰ درصد اصل پیمان پر شده است اضافه کار محسوب میگردد تا سقف ۲۵ درصد) با ملاحظه آنکه اصل قانون ۲۵ درصد کاهش کاری در اصل پیمان رصد و رعایت گردد.
    البته این روش بسیار مرسوم و نتایج خوبی داشته است لطفا دلیل قانونی آنرا بیان بفرمایید.

  • محسن
    پاسخ
    ارسال شده در۲:۱۷ ب٫ظ,۱۹ خرداد ۱۴۰۱

    کاشکی این امکان وجود داشت پشتیبانی ۲۴ ساعته داشتید.

  • m.hajivand
    پاسخ
    ارسال شده در۸:۵۶ ق٫ظ,۵ تیر ۱۴۰۱

    مبلغ اولیه قرارداد نسبت به سقف ۲۵ درصد مبلغ قرارداد کاهش داشته است ولی به قراداد دو تا الحاقیه و افزایش مقادیر تا سقف ۲۵ درصد ابلاغ شده است و الان مبلغ صورت وضعیت قطعی با احتساب الحاقیه ها و ۲۵ درصد افزایش مقادیر از سقف ۲۵ درصد مقادیر قرارداد عبور کرده است. آیا چون مبلغ اولیه قرارداد از سقف ۲۵ درصد افزایش مقادیر کاهش داشته است پیمانکار می تواند درخواست خاتمه قرارداد نماید؟

  • m.hajivand
    پاسخ
    ارسال شده در۱۱:۴۵ ق٫ظ,۵ تیر ۱۴۰۱

    با سلام و خسته نباشد.
    فرض کنید در یک قرارداد مبلغ اولیه قرارداد A ریال باشد و به این قرارداد دو الحاقیه ابلاغ شده باشد که مجموع الحاقیه ها و مبلغ اولیه برایر ۳A بشود. حال کارکرد نهایی پیمانکار از ۷۵ درصد ۳A کمتر است آیا این قرارداد نیاز به خاتمه قرارداد دارد؟ یا اینکه درخواست خاتمه قرارداد فقط برای زمانی است که کارکرد پیمانکار نسبت به ((مبلغ اولیه قرارداد)) بدون احتساب الحاقیه ها بیشتر از ۲۵ درصد کاهش داشته باشد؟؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  • reza tavakkoli
    پاسخ
    ارسال شده در۱۰:۱۴ ق٫ظ,۱۳ تیر ۱۴۰۱

    سلام
    آیا کارفرما میتواند متون شرایط عمومی پیمان را تغییر دهد و اگر میتواند طبق چه بخشنامه ای و … ؟
    مثلا آیا میتواند شرایط ماده ۳۷ عمومی پیمان را تغییر دهد؟

  • مسلم افاری
    پاسخ
    ارسال شده در۱۲:۲۴ ب٫ظ,۲۷ تیر ۱۴۰۱

    با سلام در صورتی که ابلاغ ۲۵% افزایش بعد از بازه زمانی قرارداد حادث گردد آیا پیمانکار باز هم ملزم است با همان نرخ کار را بسازد؟

  • صادق
    پاسخ
    ارسال شده در۳:۲۲ ب٫ظ,۲۸ تیر ۱۴۰۱

    با سلام
    در قراردادهای کالا بصورت فهرست بها، ایا کارفرما می تواند تمامی ۲۵ درصد مبلغ قرارداد را از یک ردیف قرارداد تقاضا نماید؟

    • حمیدرضا ناصری وفا
      پاسخ
      ارسال شده در۷:۳۵ ق٫ظ,۲۸ آبان ۱۴۰۱

      سلام
      آیا پیمانکار لازم است که تمامی مقادیر ۲۵ درصد را انجام دهد؟

  • علیرضا صالحی
    پاسخ
    ارسال شده در۶:۱۱ ب٫ظ,۲۷ شهریور ۱۴۰۱

    سلام
    چنانچه از لحاظ ریالی با مبلغ ۲۵ درصد کار به اتمام نرسد و پیمانکار موافق اجرای پیمان با همان ضرایب باشد کارفرما می تواند متمم ببند یا از لحاظ قانونی مشکل دارد؟

  • مرتضایی
    پاسخ
    ارسال شده در۱۱:۴۵ ق٫ظ,۲۱ مهر ۱۴۰۱

    با سلام
    در یک پروژه کارفرما ۲۵ درصد افزایش می دهد آیا میشود یه فصل به عنوان مثال فصل سوم ابنیه ۱۰۰ درصد افزایش داشته باشد یا نه هر فصلی مجاز به ۲۵ درصد افزایش می شود

  • برمک بناری
    پاسخ
    ارسال شده در۸:۰۴ ق٫ظ,۸ آذر ۱۴۰۱

    سلام
    آیا در شرایط افزایش ۲۵ درصد اگر پیمانکار درخواست ۲۰ درصد افزایش نمود میتواند بار دیگر درخواست ۵ دصد دیگر را نماید

  • davod
    پاسخ
    ارسال شده در۱۱:۴۰ ق٫ظ,۲۶ آذر ۱۴۰۱

    سلام
    آیا با افزایش ۲۵درصد کار و به طبع آن افزایش مدت پیمان ، پیمانکار میتواند ادعای افزایش مبلغ تجهیز کارگاه را نمایید ؟

  • هادی
    پاسخ
    ارسال شده در۷:۰۶ ب٫ظ,۵ دی ۱۴۰۱

    باسلام وخسته نباشید بعد از اتمام مدت قرارداد آیا میتوان الحاقیه ایجاد و مبلغ را تا سقف ۴۰% افزایش داد البته با نظر مدیر عامل و هیئت مدیره ؟

  • حامد
    پاسخ
    ارسال شده در۲:۱۹ ب٫ظ,۱۴ دی ۱۴۰۱

    با سلام آیا امکان این وجود دارد که کارفرما در یک آیتم به اندازه ۲۵ درصد کل مبلغ پیمان آیتم ذکر شده را افزایش دهد ؟

  • مهران
    پاسخ
    ارسال شده در۶:۳۴ ب٫ظ,۲۶ دی ۱۴۰۱

    باسلام
    چنانچه یک قراداد سرویس خدمات ترابری مبلغ قراداد و سقف ۲۵ درصد افزایش زودتر از زمان پایان قراداد ۶ ماه قبل به پایان برسد خاتمه قرارداد با توافق امکان پذیر است؟؟ تخلف نیست؟

  • حمید
    پاسخ
    ارسال شده در۱۱:۲۵ ق٫ظ,۲۴ بهمن ۱۴۰۱

    سلام و وقت بخیر استاد

    زمان تقاضای ۲۵ درصد افزایش مبلغ پیمان کی است ؟ و آیا میتوان بعد از تحویل موقت تقاضای این افزایش را داد ؟

  • مجید امینی
    پاسخ
    ارسال شده در۹:۰۹ ق٫ظ,۳۰ فروردین ۱۴۰۲

    سلام درصورتی که در قرارداد ذکر شده باشه کارفرما میتواند حجم قرارداد را افزایش یا کاهش بدهد آیا شامل مدت قرارداد نیز میشود؟ و اگر تا پایان وقت اداری قرارداد کارفرما ابلاغ نکرده باشد و بعد از پایان قرارداد اعلان کنه چه باید کرد؟

  • مهدی خاقانی
    پاسخ
    ارسال شده در۱۱:۳۶ ق٫ظ,۱۶ خرداد ۱۴۰۲

    سلام آیا ۲۵درصد افزایش کار اجباری است و پیمانکار باید قبول و اجرا کند

  • امیر
    پاسخ
    ارسال شده در۱:۵۸ ب٫ظ,۱۸ تیر ۱۴۰۲

    سلام و خسته نباشین
    آموزش هم دارین برا این موارد؟لطفا اگه ممکن بود جواب بدین

  • سردار اقایی
    پاسخ
    ارسال شده در۱۱:۲۰ ق٫ظ,۱ مرداد ۱۴۰۲

    ایا ۲۵ درصد افزایش کل مبلغ قراردادمیتواند در یک ایتم خاص منظور شود ویا هر ایتمی حداکثر ۲۵ در صد افزایش میبابد

  • mohammad nazari
    پاسخ
    ارسال شده در۹:۰۸ ق٫ظ,۹ آبان ۱۴۰۲

    سلام اگر مبلغ یک قرارداد بعلاوه ۲۵ درصد آن به اتمام رسیده باشد ولی عملیات در دست اجرا قابل بهره برداری نشود ادامه کار به چه صورت خواهد بود؟

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت