سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

 

تفاوت ترک تشریفات و عدم الزام به برگزاری مناقصه

تفاوت ترک تشریفات و عدم الزام به برگزاری مناقصه

تفاوت ترک تشریفات و عدم الزام به برگزاری مناقصه

قانون برگزاری مناقصات، در شرایطی که به دلایل موجهی امکان برگزاری مناقصه وجود نداشته باشد، به منظور حصول سریع تر نتیجه و کسب حداکثر منافع در معاملات، “روش های غیر رقابتی” را نیز  در کنار روش های رقابتی همچون مناقصه در نظر گرفته است.

“ترک تشریفات” و “عدم الزام به برگزاری مناقصه” دو روش غیر رقابتی هستند که قانون برگزاری مناقصات در صورت اثبات عدم امکان برگزاری مناقصه بر مبنای اجرای مصوبات قانونی یا انجام مذاکره به آن اشاره نموده است.

ما در مقالاتی جدا به تفصیل به مباحث “ترک تشریفات” و “دلایل توجیهی عدم الزام به برگزاری مناقصه” پرداخته ایم، که می توانید با کلیک بر روی هر یک، آن ها را مطالعه نمایید لذا در این مطلب به توضیح کوتاهی در مورد هر کدام بسنده کرده و به موارد مشترک و اختلافی این دو روش غیر رقابتی خواهیم پرداخت.

ترک تشریفات

در شرایطی كه امکان برگزاری مناقصات عمومی وجود نداشته باشد این اختیار در قانون فراهم شده كه بتوان از طریق ترك تشریفاتِ مناقصه، كالا یا خدمات مورد نظر را تهيه نمود .

تشخیص این موضوع بسته به شرایط مختلفی همچون “الزام به خرید از عرضه‌کنندگان خاص، تحریم‌های اقتصادی، نبود زمان کافی برای برگزاری مناقصه، عدم تعیین بودجه، وجود شرایط فورس ماژوری که خطرات جانی و مالی متوجه کشور می سازد و …” مطابق با ماده 28 قانون برگزاری مناقصات بر عهده یک هیئت 3 نفره از مقامات مسئول خواهد بود.

که البته می بایست در نظر گرفت این اتفاق از کنترل خارج نشده و بیش از حد تکرار نشود. جزئیات بیشتر

 

عدم الزام به برگزاری مناقصه

این روش در واقع یکی از روش های مصرح و سریع در  تامین کالا و یا انجام خدمات می باشد که امکان استفاده از آن متناسب با نیاز دستگاه ها در موارد فوری، پرکاربرد و انحصاری همچون “معاملات محرمانه، تعمیر تجهیزات و ماشین‌آلات ثابت و متحرک که شامل توسعه نباشد، انحصاری بودن کالا یا خدمات،خرید سهام و تعهدات ناشی از اجرای احکام قضایی و …” در نظر گرفته شده است. جزئیات بیشتر

موارد مشابه ترک تشریفات و عدم الزام به برگزاری مناقصه:

  1. هر دوی این روش ها، تنها با اثبات عدم امکان برگزاری مناقصه قابل انجام است.(استثنا بر اصل برگزاری مناقصه)
  2. در هر دو روش می بایست گزارش توجیهی ارائه گردد.
  3. رعایت مقرراتی همچون مستندسازی که مختص مناقصه نیست در هر دو الزامی است.
  4. انجام کلیه مراحل ترک تشریفات  یا عدم الزام به برگزاری مناقصه هر بار برای یک نوع کالا یا خدمت

تفاوت ترک تشریفات و عدم الزام به برگزاری مناقصه:

  1. ترک تشریفات بر مبنای تأیید عدم امکان برگزاری مناقصه انجام می‌شود در حالیکه عدم الزام اصولاً موکول به این امر نشده است.
  2. برخلاف عدم الزام که در برخی موارد نفر یا هیأت کارشناس رسمی یا خبره را جهت تنظیم گزارش پیش‌بینی نموده، در ترک تشریفات هیأت تدوین گزارش توجیهی مرکب از سه نفر پیش‌بینی شده است که بر مبنای واحد متقاضی متغیر می‌باشد.
  3. رعایت صرفه و صلاح دستگاه در ترک تشریفات و رعایت صرفه و صلاح کشور در برخی موارد عدم الزام به برگزاری مناقصات الزامی است.
  4. برخلاف عدم الزام، قواعد ترک تشریفات مشمول «حقوق» نمی‌باشد
  5. عدم الزام در معاملات عمده رخ می‌دهد و نصاب دیگری ندارد، ولی با تغییر نصاب معاملات، هیأت‌های فرایند ترک تشریفات متغیر است.

نرم افزار مدیریت قراردادهای درگاه علاوه بر امکان مدیریت کلیه فرایندهای معاملاتی نظیر ترک تشریفات مناقصه، عدم الزام به برگزاری مناقصه، مناقصه، مزایده، استعلام و … با امکان تولید مستندات به صورت خودکار و اتوماتیک، کاربران را قادر می سازد تا به راحتی قالب های مربوط به نامه، فرم،صورت جلسات و انواع مکاتبات اداری مورد نظر خود را به صورت پیش نویس تعریف کرده و به سامانه اتوماسیون مکاتبات ارسال نمایند.

برای مشاهده تمام ویژگی های نرم افزار امور قراردادها کلیک نمایید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
۴ دیدگاه
  • وحید گلی
    پاسخ
    ارسال شده در۸:۳۳ ق٫ظ,۲۵ دی ۱۳۹۸

    سلام در تفاوت ها ردیف ۳ با استناد به چه بندی از آیین نامه نوشته شده است

    • ادمین
      پاسخ
      ارسال شده در۱۲:۴۷ ب٫ظ,۲۸ دی ۱۳۹۸

      با سلام و عرض خسته نباشید. سپاس از توجه جنابعالی
      در ماده ۲۹ قانون برگزاری مناقصات بند “و” و “ح” به تصمیم گیری در رابطه با استفاده از روش عدم الزام به برگزاری مناقصات با توجه به صرفه و صلاح کشور اشاره شده است. (پیشنهاد می کنیم برای مطالعه ی بیشتر، توضیحات بند “و” و “ح” قانون برگزاری مناقصات را در مطلب “دلایل توجیهی عدم الزام به برگزاری مناقصه” مشاهده نمایید.)
      هم چنین در ماده ۲۷ قانون برگزاری مناقصات، تصمیم گیری هیات مقامات دستگاه مذکور در رابطه با استفاده از روش ترک تشریفات برای انجام معامله بر اساس صلاح دستگاه مربوطه نیز صریحاً ذکر شده است.

    • حامد مهران نژاد
      پاسخ
      ارسال شده در۳:۵۱ ب٫ظ,۳ مرداد ۱۴۰۱

      با سلام
      ادمین محترم
      میشه به صورت عامیانه تفاوت رو توضیح بدید؟استنباط بنده این است که ترک تشریفات جهت تقاضاهای فوری بوده و عدم الزام مربوط به خرید انحصاری با استناد به بند ز ماده ماده ۲۹ می باشد یا مربوط به خریدهای دوار و ثابت

      • ادمین
        پاسخ
        ارسال شده در۹:۳۰ ق٫ظ,۸ مرداد ۱۴۰۱

        با سلام و عرض خسته نباشید
        در روش عدم الزام، کالا یا خدمت مورد انتظارشما، به سازمان یا تامین کننده خاصی منحصر است بنابراین راهی جز تامین کالا یا خدمات از آن شرکت خاص وجود ندارد، اما در روش ترک تشریفات با علم به اینکه می دانید تامین کنندگان دیگری نیز می توانند کالا یا خدمت مورد نظر شما را تامین کنند به دلایلی تمایل دارید تا از یک منبع خاص آن را تامین کنید لذا برای این کار ا مجوز ترک تشریفات استفاده می کنید

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت