سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

ضمانت نامه قرارداد و انواع ضمانت نامه های پیمانکاری

انواع ضمانت نامه های پیمانکاری

ضمانت نامه قرارداد و انواع ضمانت نامه های پیمانکاری

با گسترده تر شدن روابط معاملاتی و در نتیجه عدم شناخت طرفین معامله از وضعیت مالی و توانایی در اجرای تعهدات و وضعیت مالی پیمانکاران، کارفرمایان و درخواست کنندگان خدمات پیمانکاری برای پرهیز از ایجاد اختلافات و مراجعه به مراجع قضایی، اقدام به گرفتن ضمانت نامه از طرف مقابل می کنند.

ضمانت نامه قرارداد:

ضمانت نامه به معنی بر عهده گرفتن پرداخت وجه مورد ضمانت در صورت عدم ایفای تعهدات تحت قرارداد توسط شخص ثالث می باشد.

بدین ترتیب ضمانت صادر شده از بانک موجب فراهم شدن زمینه اطمینان در مناسبات طرفین معامله و تسهیل و تسریع در ایفای تعهدات و حسن اجرای آن می شود.

بر این اساس هدف از گرفتن ضمانت نامه پایبندی طرف معامله به تعهد، تامین یا جلوگیری از تضییع حقوق دو طرف معامله می باشد و استرداد یا ضبط آن تابع شرایط مقرر در قوانین و مقررات قراردادهاست. پیشنهاد می کنیم مطلب “تمدید اعتبار ضمانت نامه در عملیات پیمانکاری” را نیز در این باره مطالعه نمایید.

انواع ضمانت نامه های پیمانکاری

۱) ضمانت نامه شرکت در مناقصه یا مزایده

ضمانت نامه شرکت در مناقصه یا مزایده جهت تضمین قیمتی که پیمانکار برای اجرای طرح پیشنهاد داده است اخذ خواهد شد.

به این صورت که پس از انتشار آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار  و دعوت از اشخاص واجد شرایط برای شرکت در مزایده یا مناقصه و بررسی پیشنهادات ارسال شده و گرفتن ضمانت شرکت در مناقصه  از پیمانکاران، پیشنهادات ردیف های 1 و 2 و 3 که نسبت به سایر پیشنهادات، قیمت های مناسب تری ارائه کرده بودند به ترتیب به عنوان برنده انتخاب خواهند شد.

چنانچه برنده اول به دلایلی از پیشنهادات خود عدول نماید ضمانت نامه شرکت در مناقصه از وی ضبط خواهد شد و از نفرات بعدی انتخاب شده برای انجام پروژه دعوت به عمل خواهد آمد.

گفتنی است پس از تعیین برنده، اصل ضمانت نامه سایر پیمانکاران شرکت کننده در مناقصه جهت ابطال به بانک برگردانده خواهد شد.

۲) ضمانت نامه حسن انجام تعهدات (ضمانت نامه حسن انجام کار)

ضمانت نامه حسن انجام تعهدات جهت انجام به موقع تعهدات پیمانکار هنگام امضای قرارداد، از جانب وی به کارفرما تسلیم خواهد شد.

این ضمانت نامه پس از خاتمه کار و تصویب صورت مجلس تحویل موقت آزاد خواهد شد.

ضمانت نامه حسن انجام کار چند درصد است؟

برابر ماده ۳۴ شرایط عمومی پیمان ،هنگام امضای پیمان یا قرارداد و به منظور تضمین انجام تعهدات ناشی از آن، پیمانکار می بایست ضمانت نامه ای معادل ۵ درصد مبلغ اولیه پیمان، صادر شده از بانک مورد قبول کارفرما و طبق نمونه ای که ضمیمه اسناد بوده است ،تسلیم کارفرما نماید.

ضمانتنامه یاد شده باید تا یک ماه پس از تاریخ تحویل موقت موضوع پیمان معتبر باشد.

شایان ذکر است در ضمانت نامه حسن انجام کار از پرداخت هر صورت وضعیت به پیمانکار معمولا ۱۰% (ده درصد) بابت سپرده حسن انجام کار (وجه الضمان) کسر خواهد شد که بنا به تقاضا و درخواست پیمانکار، کارفرما می تواند سپرده حسن انجام کار را در مقابل ضمانت نامه پرداخت نماید.

۳) ضمانت نامه پیش پرداخت:

عموما به منظور شروع عملیات پیمان، پیمانکار درصدی از مبلغ قرارداد را برای خرید تجهیزات، مصالح و … به عنوان پیش پرداخت به صورت ضمانت نامه ای تحت عنوان ضمانت نامه پیش پرداخت از کارفرما دریافت خواهد کرد که این مبلغ به موازات پیشرفت کار و تهیه میزان پیش صورت وضعیت مرتبا از جانب کارفرما کاسته خواهد شد.

عموما مبلغ ضمانت نامه پیش پرداخت ۲۰% مبلغ اولیه پیمان است که قسط اول آن ۸% الفاصله پس از تحویل زمین، قسط دوم آن ۶.۵% پس از تهیه ۶۰% ماشین آلات مورد نیاز و تجهیز کارگاه و قسط سوم آن ۵.۵.% پس از انجام ۳۰% مبلغ اولیه پیمان توسط پیمانکار بر طبق صورت وضعیت های ماهانه می باشد که از جانب کارفرما پرداخت خواهد شد.

در نرم افزار مدیریت قراردادهای درگاه امکان کنترل و رسیدگی به انواع امور معاملاتی و فرایندهای مرتبط با قراردادها وجود دارد. همچنین

  • امکان تعریف انواع ضمانت نامه ها
  • امکان تعیین فرمول انواع ضمانت نامه ها (نرخ ضمانت نامه) نظیر مشاوره، پیش پرداخت، حسن انجام کار، شرکت در مناقصه، ضمانت نامه دوره تضمین و …
  • امکان تنظیم هشدار برای مهلت و مدت اعتبار ضمانت نامه
  • امکان ایجاد نامه درخواست ضمانت نامه از بانک مورد قبول کارفرما
  • امکان تمدید و یا آزادسازی ضمانت نامه از بانک توسط سیستم
  • بررسی خودکار اصالت ضمانت نامه از طریق بانک صادر کننده

تنها برخی از ویژگی های نرم افزار مدیریت قراردادهای درگاه در این حوزه است. پیشنهاد می کنیم برای مشاهده کلیه امکانات نرم افزار مدیریت قراردادهای درگاه کلیک نمایید.

۵/۵ - (۷ امتیاز)
بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت