سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

گواهی امضای دیجیتال چیست و چه کاربردهایی دارد؟

گواهی امضای دیجیتال

گواهی امضای دیجیتال چیست و چه کاربردهایی دارد؟

گواهی امضای دیجیتال معادل گواهی فیزیکی یا کاغذی محسوب می شود. برای مثال گواهی رانندگی، پاسپورت، کارت ملی از نوع گواهی های فیزیکی هستند. گواهی امضای دیجیتال به جهت اثبات هویت یک فرد مشخص یا یک سازمان در محدوده زمانی ای مشخص صادر می شود و در همان محدوده زمانی دارای اعتبار است.

تعریف

گواهی امضای دیجیتال، یک سند دیجیتال است که توسط مرکز CA یا مرجع صدور گواهی دیجیتال Certificate Authority صادر می شود. این گواهی در تایید درستی امضای فرد و مختص به یک فرد صادر می شود. با اینکه این سند فقط دیجیتال است، اما شما می توانید از اعتبار آن برای تایید هویت خود استفاده کنید.
این گواهی دارای دو بخش کلید عمومی و کلید خصوصی است که این دو کلید در کنار هم هویت سازمان یا افراد حقیقی مشخص می کنند.
کلید عمومی : در دسترس تمامی افراد قرار دارد، تضمین کننده امنیت امضای دیجیتال نیست. کلید خصوصی امضای دیجیتال در گواهی قرار می گیرد.
کلید خصوصی : فقط در دسترس فرد دارای گواهی دیجیتال قرار دارد. فرد دارای گواهی با کمک کلید خصوصی که در امضای دیجیتال درج شده، اطمینان حاصل می کند که امضای او بدون دستبرد به فرد مورد نظر خواهد رسید

تفاوت امضای دیجیتال و گواهی دیجیتال

• امضای دیجیتال: روشی برای تایید درستی یک سند دیجیتال است. امضاهای دیجیتالی برای تایید، صحت و عدم رد اعتبار قابل استفاده می شود.
• گواهی دیجیتال: گواهی است که توسط مرجع صدور گواهی دیجیتال صادر می شود. دارای یک شماره سریال منحصر به یک فرد یا نهاد مشخص شده است و الگوریتمی برای ایجاد امضا می باشد.

کاربرد گواهی امضای دیجیتال چیست

۱- گواهی امضای الکترونیکی برای اسناد الکترونیکی
اسناد دیجیتالی مانند سفته الکترونیکی به گواهی امضا دیجیتال نیاز دارند. فرد متقاضی با این گواهی احراز هویت شده و فرایند دریافت سفته آغاز می شود.
۲- گواهی امضای الکترونیکی برای ورود امن به سامانه های تحت وب
بسیاری از سامانه های تحت وب که برای ورود کاربران شرایط امن در نظر گرفته و نیاز به احراز هویت کاربر دارند با گواهی دیجیتال کار می کنند.

مزیت صدور گواهی امضای دیجیتال یا گواهی امضای الکترونیک

۱- احزار هویت : مهمترین استفاده و بزرگترین مزیت برای صدور گواهی امضای الکترونیکی، احراز هویت است. با گواهی امضای الکترونیک، فرد شناسایی شده و مشخص می شود که امضای الکترونیکی متعلق به همان شخص می باشد. در این صورت صحت پیام فرستنده امضا الکترونیکی مشخص می شود.
۲- محرمانگی داده ها: یکی از کاربردهای مهم گواهی امضای دیجیتال، وارد شدن امن و آسان کاربر به سامانه های دارای داده های محرمانه است. با وجود گواهی دیجیتال هیچ فرد غیرمجازی نمی تواند به درگاه سامانه مدنظر دسترسی داشته باشد.
۳- اصالت متن: با استفاده ازاین گواهی، افراد اطمینان پیدا می کنند که کلیدهای عمومی در گواهی جعل یا مخدوش نخواهد شد.
۴- انکارناپذیری: اگر فردی گواهی امضای الکترونیکی خود را دریافت کرده باشد، دیگر نمی تواند انکار کند که گواهی مورد نظر با امضاء او مطابقت ندارد. یکی از اهداف این گواهی، اثبات تعلق دارنده گواهی با هویت اوست.

نرم افزار مدیریت قراردادها اندیشه پرداز امکان ارسال امضای الکترونیک برای امضای قردادها، توافق نامه های خرید و فروش و …. پیش بینی شده است. همچنین با استفاده از نرم افزار مدیریت امور قراردادها می توانید انواع درخواست مزایده، مناقصه، ترک تشریفات، استعلام قیمت و …. را بصورت تماما آنلاین انجام دهید. وندور لیست تشکیل دهید. تامین کنندگان خود را ارزیابی کیفی و فنی کنید و بسیاری امکانات دیگر که این نرم افزار را به یکی از نرم افزارهای جامع در حوزه مدیریت قرارداد تبدیل کرده است.

برای دریافت دموی رایگان آنلاین یا حضوری نرم افزار امور قراردادها کافیست فرم درخواست دمو را پر کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت برای هماهنگی جلسه دمو با شما تماس بگیرند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
۱دیدگاه
  • محمد غفوری پور
    پاسخ
    ارسال شده در۹:۵۴ ق٫ظ,۱۹ بهمن ۱۴۰۲

    عالیه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت