پرداخت ماهیانه صورت وضعیت تا سقف ۷۰ درصد به معنای کسر حداکثر ۳۰ درصد است یا خیر؟
در قراردادهای سه عاملی، این اختیار به کارفرما داده شده است که ۷۰% صورت وضعیت پیمانکار را تحت شرایط خاص پرداخت نماید. در این مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت که در این شرایط، پرداخت ماهیانه صورت وضعیت حداقل ۷۰ در صد است یا حداکثر ۷۰ درصد.
پیش از پاسخ به این پرسش بهتر است تا در یک تعریف کوتاه به توضیح عقد بپردازیم. مطابق با ماده ۱۸۳ قانون مدنی، عقد عبارت است از اینکه یک یا چند نفر دیگر تعهد بر امری نمایند و مورد قبول آن ها باشد. با توجه به این تعریف، به این موضوع پی خواهی برد که ما زمانی که از عقد صحبت می کنیم از تعهدات صحبت می کنیم.
یکی از تعهدات کارفرما، پرداخت ماهیانه صورت وضعیت (مطابق با ماده ۳۷) شرایط عمومی پیمان می باشد که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت:
در آخر هر ماه شمسی دستگاه نظارت به معیت نماینده پیمانكار، صورت وضعیت كلیه كارهایی كه از آغاز پیمان تا آن تاریخ انجام یافته و همچنین وضعیت مصالح و تداركات لازم برای اجرای پیمان كه در پای كار موجود می باشد تعیین و براساس نرخ های منضم به پیمان تقویم می كند.
صورت وضعیت های موقت ماهیانه كه بدین ترتیب تنظیم گردیده و دارای امضای نماینده پیمانكار و دستگاه نظارت می باشد توسط دستگاه مزبور منتهی تا آخر روز دهمِ ماه بعد به كارفرما تسلیم می شود.
كارفرما پس از رسیدگی از جهت تطبیق ارقام با پیمان و تصحیحات احتمالی لازم و كسر مبالغ هشتگانه زیر تتمه قابل پرداخت به پیمانكار را حداكثر ظرف ده روز (تا بیستم ماه بعد) با تنظیم سند و امضای آن بوسیله نماینده مختار پیمانكار با صدور چک به پیمانكار پرداخت خواهد نمود:
- تخفیف پیمانكار (در صورتی كه پیمانكار نسبت به قیمتهای واحد و یا مبلغ كل كار تخفیفی داده باشد).
- جمع وجوهی كه بابت صورت وضعیت های موقت ماهانه قبلی پرداخت شده است
- ده درصد بابت كسور وجه الضمان
- اقساط پیش پرداخت
- مالیات و حقوق معادن و عوارض طبق قوانین و باتوجه به بند (د) از ماده ۲۶
- اقساط بهای مصالح و لوازم و تجهیزات تحویلی از طرف كارفرما به پیمانكار
- هرگونه جرائم احتمالی طبق مفاد شرایط عمومی پیمان
- كسور متفرقه دیگری كه بر طبق مفاد شرایط عمومی پیمان بعهده پیمانكار است
با پرداخت صورت وضعیت موقت ماهانه به شرح ذکر شده، كلیه كارها و تداركاتی كه در صورت مزبور درج گردیده است به كارفرما تعلق خواهد گرفت كه به منظور اجرای بقیه عملیات مورد پیمان به رسم امانت تا موقع تحویل موقت در اختیار پیمانكار خواهد بود. نگاهداری و حفاظت كارهای انجام یافته و تداركاتی كه بهای آنها پرداخت شده براساس مواد پیمان بعهده پیمانكاراست.
تبصره ۱) هرگاه به عللی صورت وضعیت ارسالی دستگاه نظارت ناقص باشد یا برخی از ارقام آن مورد اعتراض كارفرما قرار گیرد و صورت وضعیت برای تصحیح به دستگاه نظارت عودت داده شود مدت ضرب الاجل پرداختِ مبلغ صورت وضعیت، از تاریخی شروع خواهد شد كه صورت وضعیت تصحیح شده تسلیم كارفرما بشود. در چنین صورتی در مقابل تقاضای پیمانكار، كارفرما موافقت می نماید پس از كسر كسورات فوق از مبلغ صورت وضعیت كه دستگاه نظارت محاسبه نموده است تا هفتاد درصد آن را به رسم علی الحساب در وجه پیمانكار پرداخت كند و مابقی را پس از اصلاح و امضای صورت وضعیت به او بپردازد.
تبصره ۲) چنانچه نماینده پیمانكار برای تنظیم صورت وضعیت موقت ماهانه حاضر نشود اندازه گیری هایی كه توسط دستگاه نظارت انجام می شود ملاک پرداخت خواهد بود.
تبصره ۳) هرگاه پیمانكار نسبت به اقلام و ارقام و قیمت های صورت وضعیتی كه بوسیله دستگاه نظارت تنظیم می شود متعرض باشد مكلف است اعتراضات خود را با ذكر دلیل منتهی در ظرف مدت یك ماه به كارفرما كتباً اعلام كند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.
تبصره ۴) كلیه مقادیر مندرج در صورت وضعیت های ماهانه و همچنین پرداخت هایی كه بابت آنها به عمل می آید جنبه موقت و غیرقطعی و علی الحساب دارد و هر نوع اشتباه اندازه گیری و محاسباتی در صورت وضعیت های بعدی و یاصورت وضعیت قطعی اصلاح و رفع خواهد گردید.
تبصره ۵) چنانچه تحویل قسمتی از مصالح و مواد و تأسیسات بدون دریافت قیمت از پیمانكار برعهده كارفرما باشد قیمت آنها در صورت وضعیت ها منظور نخواهد شد.
نتیجه گیری:
بدین ترتیب چنانچه کارفرما به صورت وضعیتی که مشاور خودش آن را تایید کرده اختلاف داشته باشد، حداقل ۷۰ درصد صورت وضعیت را می بایست پرداخت کرده و پس از آن درخواست اصلاحات بنماید.
منبع: حقوق احداث
کنترل صورت وضعیت و پرداخت ها تنها یکی از ویژگی های نرم افزار مدیریت قراردادهای درگاه می باشد که هرگونه سردرگمی و پیچیدگی های مرتبط به قرارداد را به حداقل ممکن می رساند و امکان اشتباهات ناشی از محاسبه دستی صورت وضعیت را کاملا رفع خواهد کرد.
نرم افزار کمیسیون و پیمان های درگاه، تمامی مراحل ثبت قرارداد تا رسیدگی به پیمان را در خود گنجانده است. بدین ترتیب تمامی موارد نظیر ثبت قرارداد، ثبت متمم ها، الحاقیه ها، تغییر مقادیر، مابه التفاوت و تعدیل ها، تاخیرات، تعلیق ها و … همه و همه در این سامانه به صورت کاملا الکترونیکی انجام خواهد شد.
کنترل صورت وضعیت، ثبت و مدیریت کمیسیون ها، تعریف اعتبارات و بودجه، تعریف و مدیریت پروژه ها و بسیاری از ویژگی های دیگر در این بخش قرار دارد که شما را از استفاده از هر نرم افزار مدیریت پیمان دیگری بی نیاز خواهد کرد.
بدون دیدگاه