سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

مقدار سفارش اقتصادی و نقطه سفارش اقتصادی چیست؟

مقدار سفارش اقتصادی

مقدار سفارش اقتصادی و نقطه سفارش اقتصادی چیست؟

مقدار سفارش اقتصادی یا Economic Order Quantity که کلمه اختصاری آن EOQ نیز می باشد، کمترین هزینه کل موجودی در هر دوره است که صرف کل موجودی کالا، هزینه سفارش کالا و هزینه نگهداری کالا را می شود. در نتیجه می توانیم نتیجه بگیریم که مقدار EOQ برای هر یک از اقلام انبار متفاوت است. مقدار سفارش اقتصادی برای هر قلم موجودی زمانی بدست می آید که هزینه کل موجودی در کمترین مقدار و سطح ممکن باشد، برای رسیدن به این کمترین باید هزینه های سفارش و هزینه های نگهداری نیز با هم مساوی باشند.

اگر میزان سفارش کالایی خاص در هر بار سفارش کم باشد، هزینه سفارش هر واحد کالا بالا خواهد رفت، چرا که سفارش ها باید بصورت مداوم تکرار شوند تا مقدار کل مورد نیاز در طی دوره تامین بشود، از آنجاییکه هزینه سفارش به مقدار سفارش در هر نوبت بستگی ندارد، اما به دفعات سفارش در هر نوبت ارتباط مستقیم دارد. بنابراین با مقدار سفارش کم در هر نوبت تعداد سفارش برای تامین کل موجودی مورد نیاز بالا خواهد رفت و به همین دلیل هزینه سفارش افزایش می یابد.

با افزایش تعداد دفعات سفارش، هزینه متغیر نگهداری موجودی کالا در هر نوبت نیز به دلیل پایین بودن مقدار موجودی قاعدتا کاهش پیدا کرد، چرا که آنچه واضح است هزینه نگهداری موجودی کالا ارتباط مستقیم با مقدار موجودی کالا در انبار دارد.

به عبارتی مقدار سفارش اقتصادی، میزان ایده آلی است از اقلامی است که یک شرکت باید خریداری کند تا هزینه های انبارداری، هزینه کمبود کالا و هزینه سفارش مجدد به حداقل برسد.

هزینه سفارش مجدد

نقطه سفارش اقتصادی چیست؟

نقطه اقتصادی سفارش یا Economic order point کمترین یا حداقل میزان سفارشی است که باعث به حداقل رسیدن هزینه های انباردهی و سفارش کالا شود. برای محاسبه میزان EOP باید فاکتورهای زیر را در نظر گرفت:
۱- هزینه سفارش در طول دوره ثابت است
۲- میزان تقاضا در طول دوره مشخص به صورت یکنواخت توزیع می شود
۳- زمان دریافت کالاهای سفارش شده ثابت است
۴- هزینه خرید هر واحد کالا ثابت است

اگر فاکتورهای بالا را به عنوان متغیرهایی در یک فرمول در نظر بگیریم و به هر کدام عددی بدهیم، نقطه سفارش اقتصادی بدست می آید.
متغیرهای این فورمول شامل زیرند:
مقدار سفارش: Q
میزان تقاضای سالانه کالا : D
هزینه هر سفارش : S
هزینه نگهداری کالا به ازای هر واحد : H
قیمت خرید واحد کالا : P

اگر این متغیرها را در فرمول زیر بگذاریم :
TC=PD+(DS)/Q+ (HQ)/2
حالا اگر از معادله بالا Q را مشتق بگیریم، می توانیم به نطقه مینیموم هزینه کل برسیم :
H/2_DS/Q^2=0
و در نهایت نقطه اقتصادی سفارش به صورت زیر قابل محاسبه خواهد بود:
EOP= (2DS/H)^(1/2)
همانطور که می بینید میزان اقتصادی سفارش کالا با میزان تقاضای سال کالا و هزینه های مرتبط با سفارش کالا رابط مستقیم دارد و با هزینه نگهداری واحد کالا هزینه معکوس دارد.

با نرم افزار مدیریت خرید و تدارکات اندیشه پرداز، استعلام قیمت بگیرید، تامین کنندگان خود را پیدا کنید، وندور لیست ایجاد کنید، صورت وضعیت کنید، از طریق ویژگی گزارش ساز ، گزارش قیمت خریدهای قبلی و کنون را محاسبه و کنید و بسیاری امکانات دیگر. کافیست فرم درخواست دمو را پر کنید تا کارشناسان اندیشه پرداز در اسرع وقت جهت ارائه دموی رایگان حضوری یا آنلاین با شما تماس بگیرند.

۴.۲/۵ - (۴ امتیاز)
بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت