مراحل و چگونگی اخذ رتبه پیمانکاری
بعد از ثبت شرکت، مهم ترین کاری که شرکت های پیمانکاری باید انجام دهند، اقدام برای کسب رتبه است. شرکت های پیمانکاری برای همکاری با ادارات دولتی و شرکت در مناقصات به کسب رتبه بندی احتیاج دارند، چرا که براساس قانون موسسات و سازمان های دولتی اجازه همکاری با شرکت های که دارای گواهینامه صلاحیت پیمانکاری نیستند، ندارند. در این مقاله به مراحل و چگونگی اخذ رتبه پیمانکاری می پردازیم.
به شرکت های پیمانکاری گرید یا رتبه ای از ۱ تا ۵ می دهد که در آن ۵ پایین ترین رتبه و ۱ بالاترین رتبه است. در ابتدای اقدام به کسب گرید یا رتبه شرکت های پیمانکاری شما باید با رتبه ۵ دریافت کنید.
دریافت رتبه خوب پیمانکاری به چه عواملی بستگی دارد؟
برای دریافت رتبه خوب پیمانکاری شرکت ها باید مشخصات و ویژگی های زیادی داشته باشند. یکی از مهمترین عوامل سابقه تحصیلی و کاری و مالی اعضاء شرکت و مخصوصا اعضای هیئت مدیره است. هر چه نیروهای متخصص بیشتر و حرفه ای تری شرکت شما وجود داشته باشد، امتیاز بالاتری خواهید داشت. که مراحل زیر شامل آنها می شود:
- مدیر عامل باید حداقل دارای مدرک لیسانس باشد.
- بیمه کارکنان و تمامی تجهیزات و ساختمان ها انجام شده باشد
- تجهیز کارگاه در مدت زمان معلوم و مطابق با شرایط پیمانکار باید انجام پذیرد.
- مقرارت حفاظت فنی و بهداشت محیط کار باید رعایت شده باشد.
- شرایط قانونی اخذ رتبه پیمانکاری
- عدم وجود ممنوعیت های مقرر در اصول ۴۹ و ۱۴۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
- عدم سوء سابقه شرکت در فعالیت های پیمانکاری
- عدم وجود ممنوعیت در اعطای صلاحیت مندرج در بند ۲۴ و ضوابط ارزشیابی پیمانکاران
- دو سوم اعضای هیئت مدیره باید حداقل دارای مدرک لیسانس باشند
مدارک مورد نیاز جهت اخذ رتبه ۵ پیمانکاری
۱- مدارک مورد نیاز برای اخذ رتبه پیمانکاری در شرکت سهامی خاص : اساسنامه شرکت، اظهار نامه مالیاتی، روزنامه رسمی تاسیس و در صورت وجود آخرین تغییرات روزنامه
۲-مدارک مربوط به محل شرکت که سند مالکیت یا اجاره نامه شرکت طبق روزنامه رسمی باشد.
۳-ارائه شناسنامه و کارت ملی کلیه سهامداران و اعضای هیئت مدیره – استعلام سابقه بیمه برای مهندسین و گواهی نامه کار مربوط با رشته مورد درخواست جهت اخذ بیمه
۴-سربرگ رسمی شرکت
(لازم به ذکر است که برای اخذ رتبه ۵ پیمانکاری، سابقه تحصیلی و شغلی افراد مشغول در شرکت از اهمیت بیشتری برخودار است. توان مالی و تعداد پروژه ها برای گرفتن رتبه پیمانکاری خیلی مهم نیست و این موارد در گریدهای بالاتر اهمیت پیدا می کنند.)
۵-یک نفر مهندس با ۷ سال سابقه بیمه مرتبط با فعالیت در شرکتی رتبه دار در هیئت مدیره باید وجود داشته باشد.
در صورت نبود شرط بالا دو نفر مهندس هر کدام با ۳ سال سابقه بیمه مستند از فعالیت در شرکتی رتبه دار هم کفایت خواهد کرد.
برای کسب رتبه چه کاری باید انجام داد؟
ابتدا با مراجعه به آدرس sajat.mporg.ir در سامانه ساجات ثبت نام کنید و تمامی اطلاعات و مدارک لازم را در سامانه بارگزاری کنید. احتمال دارد که نیاز به ارسال فیزیکی مدارک و یا حضور مدیر عامل با هیئت مدیره هم باشد.
مدارک شما در مراحل مختلف توسط کارشناسان بررسی شده و امور کسب رتبه به ترتیب پیش خواهد رفت.
برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله رتبه بندی شرکت ها و انواع آن را نیز مطالعه کنید. با نرم افزار مدیریت قراردادها می توانید بدون اینکه به سامانه ای دیگر مراجعه کنید، رتبه شرکت را به راحتی چند کلیک از طریق این نرم افزار استعلام بگیرید.
مزینانی
بعد از تحویل مدارک فیزیکی به سازمان مدیریت، چقدر طول میکشه رتبه صادر بشه؟
پوریا
ببین خودت باید بیفتی دنبالش ولی حدودا ۳ ماهی کار میبره .پیگیر باش خلاصه