سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

رتبه بندی شرکت ها و انواع آن

رتبه بندی شرکت

رتبه بندی شرکت ها و انواع آن

رتبه بندی شرکت، سنجش و تایید صلاحیت کمی و کیفی شرکت است که از طرف سازمان مدیریت و برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری با عنوان گواهی صلاحیت پیمانکاری به شرکت ها داده می شود. رتبه بندی شرکت مقایسه ای از نقاط قوت و نقاط ضعف و دور نمای کلی از وضعیت شرکت را به دست خواهد داد. برای شرکت در مناقصات، شرکت ها حتما باید گواهینامه صلاحیت از سازمان مدیریت و برنامه را داشته باشند.

دلیل رتبه بندی شرکت ها چیست؟

برای شرکت در مناقصات، کارفرما میزان توان مالی و فنی شرکت ها را می سنجد، تا در میان شرکت های مختلف، انتخاب های بهتری داشته باشد. در انتخاب اینکه چه شرکتی قابلیت و صلاحیت اخذ این پروژه و برنده شدن در مناقصه را دارد، معیارهایی از قبیل سوابق کاری شرکت، میزان توان فنی و اقتصادی شرکت و سوابق شرکت ضروری است.
در اصل هدف رتبه بندی شرکت ها از بین بردن نقش افراد سودجو در مناقصات و دادن پروژه ها به شرکت های حرفه ای می باشد.

گرید یا رتبه بندی شرکت چیست؟

از اصلی ترین کارهایی که هرکسب و کاری بعد از تاسیس و ارائه مدارک ثبت شرکت می تواند انجام دهد، اقدام برای اخذ رتبه شرکت می باشد. شما با کسب رتبه مناسب می توانید از نقاط قوت و ضعف شرکت خود خبردار شوید و تلاش خود را جهت رفع نواقص و بیشتر کردن نقاط قوت بکار گیرید.
انتشار رتبه شرکت ها توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، به دلیل سامان بخشیدن به روند برگزاری مناقصه های بزرگ بود. این سازمان با تکیه بر رتبه بندی شرکت ها، میزان صلاحیت و اعتبار آنها را برای شرکت در مناقصه های بزرگ دولتی می سنجد. سازمان های دولتی هم از نظر قانونی نمی توانند با شرکت هایی که دارای رتبه از این سازمان نیستند، معامله ای امضا کنند.

رتبه اختصاص داده شده به شرکت های پیمانکاری از ۱ تا ۵ دسته بندی شده که ۱ دارای بیشترین امتیاز و صلاحیت و ۵ دارای کمترین رتبه و امتیاز است. رتبه بندی اختصاص داده شده به شرکت های مشاور بین ۱ تا ۳ دسته بندی می شود که ۱ دارای بیشترین امتیاز و ۳ دارای کمترین امتیاز است.
شرکت های پیمانکاری برای اخذ رتبه می توانند از سامانه الکترونیکی ساجات اقدام کنند و پس از آپلود کردن مدارک مورد نیاز جهت اخذ رتبه، منتظر اعلام رتبه باشند. معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی، پس از بررسی مدارک موجود و اعمال فیلترهای مختلف، رتبه شرکت را اعلام می کند. همانطور که گفتیم شرکت های پیمانکاری برای شرکت در مناقصات دولتی حتما باید گواهی نامه تایید صلاحیت از این سازمان را داشته باشند

رتبه های شرکت های پیمانکاری

رتبه های پیمانکاری در ۱۱ رشته و ۵ پایه طبقه بندی می شوند. رشته های زیر در زیر گروه رتبه بندی شرکت های پیمانکاری قرار می گیرند.
۱- ساخت و ابنیه
۲- آب و فاضلاب
۳- صنعت
۴- نیرو و برق
۵- حمل و نقل
۶- تاسیسات و تجهیزات
۷- ارتباطات و فناوری اطلاعات
۸- نفت و گاز
۹- مرمت آثار باستانی
۱۰- کشاورزی و فضای سبز
۱۱- کاوش های زمینی

رتبه شرکت های پیمانکاری بر اساس تعداد افراد متخصص (مخصوصا افراد دارای مدرک مهندسی)، کیفیت انجام فعالیت ها و توان مالی و میزان سوددهی و رعایت اصول و قوانین مشخص می شود.

برای کسب حداقل رتبه یا همان رتبه ۵ ، شرکت باید ضمن رعایت تمامی شرایط ثبت شرکت، امتیازات نفرات را برای رشته درخواستی براساس مدرک تحصیلی و سوابق بیمه تامین اجتماعی کسب کنند. برای کسب حداقل رتبه در یک یا دو رشته شرکت ها باید شرایط زیر را دارا باشند:

– ثبت یک شرکت با مسئولیت محدود یا سهامی خاص
– دو سوم اعضای هیئت مدیره حتما باید لیسانس داشته باشند.
– در بین اعضای هیئت مدیره حتما باید دو نفر با مدرک مهندسی وجود داشته که یک نفر آنها حداقل دارای سه سال سابقه کار تامین اجتماعی باشد.
– شرکت محرومیت یا ممنوعیتی برای انجام کارهای مربوطه نداشته باشد

اعتبار گواهی نامه های صادر شده ۴ ساله است. پس از پایان دوره ۴ ساله، شرکت می بایست طبق ضوابط موجود، دوباره جهت اخذ رتبه اقدام کند.

 نحوه استعلام رتبه شرکت

با استفاده از سامانه ساجار sajar.mporg.ir می توانید کلیه اطلاعات مرتبط با رتبه شرکت ها را مشاهده کنید.
اطلاعاتی از قبیل نام شرکت، سال اخذ رتبه، اعتبار رتبه، نوع صلاحیت (پیمانکاری یا مشاور)، رتبه مربوطه از طریق این سامانه قابل مشاهده هستند.
با استفاده از این سامانه می توانید صحت گرید شرکت مورد نظر خود را راستی آزمایی کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت