سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

قرارداد جوینت ونچر چیست و چه کاربردی دارد؟

قرارداد جوینت ونچر

قرارداد جوینت ونچر چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از پر کاربردترین قراردادهای بین المللی قرارداد جوینت ونچر یا قرارداد مشارکت انتفاعی و یا سرمایه گذاری مشترک است. در این نوع قرارداد چندین شخص حقیقی و حقوقی با هم توافق می کنند تا پروژه تجاری را به صورت مشترک بر عهده بگیرند و در سود و زیان آن شریک باشند.

جوینت ونچر چه معنایی دارد؟

جوینت ونچر نوعی قرارداد تجاری است که در آن دو یا چند شخص حقیقی و حقوقی با هم توافق می کنند تا منابع خود را با هدف از انجام یک کار خاص شریک شوند. این کار می تواند یک پروژه جدید یا یک فعالیت تجاری باشد.
همه طرفین قرارداد جوینت ونچر در سود، زیان و هزینه های مرتبط با فعالیت تجاری شریک هستند و مسئولیت دارند.

سه ویژگی اصلی قرارداد جوینت ونچر به شرح زیرند

  • جوینت ونچر قراردادی است که در آن دو یا چند کسب و کار تصمیم می گیرند منابع خود را برای تحقق یک هدف تجاری مشترک، یا یکدیگر جمع کنند.
  • به معنای عامیانه کلمه این نوع قرارداد نوعی قرارداد مشارکتی است، اما می تواند هر ساختار قانونی به خود بگیرد.
  • یکی از کاربردهای رایج جوینت ونچر، همکاری با کسب و کارهای محلی برای ورود به بازارهای خارجی است.

با اینکه جوینت ونچر در معنای عامیانه آن یک قرارداد مشارکتی است، می تواند ساختار قانونی از قبیل شرکت، شرکت تضامنی، شرکت با مسئولیت محدود (LLC) و سایر نهادهای تجاری جمعی را داشته باشد.
علیرغم این واقعیت که هدف یک جوینت ونچر معمولاً برای تولید یا تحقق یک فعالیت تجاری است، می توان آن را برای یک هدف مستمر نیز تشکیل داد. جوینت ونچرها می توانند شرکت های بزرگ و کوچک را برای انجام یک یا چند پروژه و معامله ترکیب کنند.
قراداد جوینت ونچر را می توان با افراد حقیقی یا حقوقی خارج از مرزهای ایران نیز منعقد کرد، این نوع قرارداد الزاما هدف مشخصی را دنبال نمی کند و دارای اعتبار یا مدت مشخص نمی باشد و تا زمانی که هدف یا اهداف مشترکی وجود دارد و به نوع شراکت اعتراض خاصی وجود نداشته باشد، طرفین می توانند تحت قرارداد جوینت ونچر با یکدیگر همکاری کنند.

فاکتورهای زیر مهمترین دلایلی است که شرکت ها جوینت ونچر تشکیل می دهند

۱- برای بیشتر کردن منابع

با قرارداد جوینت ونچر، می توانید از منابع ترکیب شده هر دو شرکت برای رسیدن به هدف قرارداد استفاده کنید. یک شرکت می تواند خط تولید خوبی داشته باشد، در حالیکه شرکت دیگر کانالهای توزیع بیشتر و با کیفیت تری دارد.

۲- برای کاهش هزینه ها

با استفاده از قرارداد جوینت ونچر هر دو کمپانی می می توانند تولید خود را با هزینه کمتری برای هر واحد نسبت به تولید جداگانه، بهبود دهند. این امر به ویژه برای بکارگیری فناوری های پیشرفته ای که اجرای آنها پرهزینه بوده، مناسب است. سایر صرفه جویی ها در هزینه در نتیجه شکل گیری یک جوینت ونچر ایجاد می شود، می تواند شامل شراکت در هزینه تبلیغات یا هزینه های نیروی کار باشد.

۳- برای ترکیب تخصص ها

وقتی دو شرکت یا شخص حقیقی و حقوقی با هم یک جوینت ونچر تشکیل می دهند، هر کدام سوابق، مجموعه مهارت ها و تخصص متفاوتی دارند. وقتی اینها در یک جوینت ونچر با یکدیگر ترکیب می شود، هر شرکت می تواند از مهارت و پتانسیل های شرکت دیگر استفاده کند.

۴- برای وارد شدن به بازارهای خارجی

یکی از رایج ترین استفاده های جوینت ونچر شراکت با کسب و کارهای محلی برای ورود به بازارهای خارجی است. اگر سازمان یا شرکتی بخواهد شبکه توزیع خود را به کشورهای جدید گسترش دهد، می تواند یک قرارداد جوینت ونچر برای عرضه محصولات به یک تجارت محلی منعقد کند، و از شبکه توزیع موجود بهره مند شود. در بعضی کشورها محدودیت هایی برای ورود خارجی ها به بازار وجود دارد، در این صورت انعقاد یک قرارداد جوینت ونچر با یک شرکت محلی تنها راه تجارت در آن کشور است.

نحوه تنظیم جوینت ونچر

برای تنظیم قرارداد جوینت ونچر الگوی واحد جهانی وجود ندارد، ولی اغلب نکات مشترکی در این قراردادها وجود دارند:
۱- طرفین قرارداد مشارکت انتفاعی: پتانسیل مالی و فناوری طرفین مشارکت از یک طرف و مشخصات حقوقی آنها از طرف دیگر تا پایان اجرای پروژه موضوع قرارداد برای طرفین قرارداد نقش بسیار مهمی دارد.
۲- تعاریف: ماده ای به عنوان تعاریف برای تعریف و توضیح عبارت ها و اصطلاح های بکار برده شده در قرارداد منعقد می شود.
۳- موضوع: موضوع قرارداد جوینت ونچر باید مشخص شود، این موضوع می تواند سرمایه گذاری یا اجرای پروژه مشخص باشد، اما حتما باید در قرارداد ذکر شود.
۴- قلمرو: حدود تعهدات شرکا طبق شرط قلمرو قرارداد تعیین می شود.
۵- اعتبار و خاتمه قرارداد: تعهدات و حقوق قرارداد تا زمانی که قرارداد خاتمه قرارداد معتبر بوده و نافذ و موثر است.
۶- حقوق و تعهدات شرکاء: حقوق و تعهدات طبق موضوع قرارداد، اهداف و الزامات اجرایی پروژه متنوع است. حقوق شرکاء، دریافت سود، انتقال سهم الشرکه، حق تقدم در خرید سهم الشرکه، حق دسترسی به اطلاعات، تعهدات شرکا در این بند ذکر می شود.
۷- مسئولیت شرکا : دو نوع مسئولیت در جوینت ونچر داریم، مسئولیت طرفین در برابر یکدیگر و مسئولیت طرفین در برابر اشخاص ثالث . هر دو نوع این مسئولیت باید به طور دقیق در قرارداد ذکر شود.
۸- تغییر در شرکای جوینت ونچر و شرایط و تشریفات لازم برای تحقق آن: ورود شریک جدید به جوینت ونچر، جانشینی شریک جدید بجای شریک قبلی، خروج یکی از شرکا از جوینت ونچر، فوت شریک یا اخراج آن از قرارداد باید مورد بررسی، مذاکره قرار گیرد.
۹- شروط عمومی قراردادهای سرمایه گذاری ازجمله قرارداد جوینت ونچر به نوعی مشابه یکدیگرند و شروط اجرایی و اختصاصی قرارداد را تکمیل می کنند، این شروط بیش از آنکه به طور خاص به پروژه موضوع جوینت ونچر ارتباط پیدا کنند، به تنظیم روابط شرکا به هنگام بروز حوادث و اختلافات، قانون حاکم بر اختلافات، نحوه مکاتبه شرکا با یکدیگر، تشریفات مربوط به واگذاری قرارداد، پرداخت هزینه های قانونی و غیره می‌پردازند.

انواع قرارداد جوینت ونچر

جوینت ونچر قراردادی
در این نوع جوینت ونچر، بدون تشکیل بنگاه اقتصادی مشترک جدید طرفین با یکدیگر قرارداد همکاری می بندند. بعد از عقد قرارداد مسئولیت ها تقسیم می شود و کمیته مدیریت مشترک بر همه فعالیت های افراد درگیر در قرارداد نظارت می کند. ولی در این نوع قرارداد طرفین هر کدام با نام و مسئولیت خود بخشی از فعالیت را به انجام می رسانند.

جوینت ونچر شرکتی
هدف انعقاد قرارداد جوینت ونچر شرکتی، تاسیس بنگاه تجاری می باشند. طرفین با تجمیع آورده های خود و متمرکز کردن آن در شرکت، انجام امور شرکت را آغاز می کنند.

انواع دیگر جوینت ونچر
• جوینت ونچر متمرکز (Concenteraction JV): به جهت همکاری طرفین برای ایجاد واحد اقتصادی بزرگتر
• جوینت ونچر مکمل (Complementary JV): برای ترکیب و مهارت‌ها و فناوری‌ها و دانش فنی خود با یکدیگر، ایجاد تنوع در محصولات
• جوینت ونچر تأمینی (Supply JV): تأمین مالی و کاهش و تعدیل هزینه‌ها
• جوینت ونچر تحقیق و توسعه (Research and Development)
• جوینت ونچر فروش (Sales JV): قرارداد حقوقی برای فروش و توزیع محصولات تولیدی طرفین در بازارهای سایر کشورها
•  جوینت ونچر یکپارچه: در این قرارداد مشارکتی، تمام جنبه‌های یک تجارت از جمله سرمایه گذاری، ساخت، توزیع، بازاریابی و فروش مورد توافق قرار می گیرد.

یکی از مهمترین کاربردهای قرارداد جوینت ونچر، امکان شراکت با شرکای خارجی است. با تشکیل جوینت ونچر با شرکای خارجی می توانید از فرصت های بازار گسترده تر، فناوری پیشرفته و بسیاری امکانات دیگر بهره مند می شوید.

با نرم افزار امور خرید و تدارکات اندیشه پرداز، انواع قراردادها و مفاد آن را در فرمت خاص خود در سیستم ذخیره کنید و هر زمان به آنها نیاز پیدا کردید با چند کلیک سند مورد نظر خود را پیدا کنید. صفر تا صد مراحل مناقصات و مزایدات خود را بصورت آنلاین برگزار کنید. با ویژگی دو زبانه بودن و امکان پیشنهاد قیمت ارزی، با شرکای خارجی معامله و همکاری کنید. بر همه مراحل پروژه بعد از بستن قرارداد نظارت کنید. صورت وضعیت ها را کنترل کنید و استعلام قیمت بگیرید و بسیاری امکانات دیگر که این نرم افزار را به نرم افزاری جامع در امور خرید و تدارکات تبدیل کرده است.

برای دریافت دموی رایگان حضوری و آنلاین نرم افزار خرید و تدارکات اندیشه پرداز، کافیست فرم درخواست دمو را پر کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت برای هماهنگی جلسه دمو با شما تماس بگیرند.

۴/۵ - (۳ امتیاز)
بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت