سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

آیا ارزیابی کیفی در مناقصات الزامی است؟

ارزیابی کیفی

آیا ارزیابی کیفی در مناقصات الزامی است؟

ایجاد شفافیت در فعالیت های اقتصادی، جلوگیری از تبعیض در تعیین برنده، توسعه ملی و حمایت از صنعت داخلی علاوه بر امکان دریافت کالا و خدمات  با متناسب ترین قیمت و بالاترین کیفیت ممکن از اهداف اصلی برگزاری مناقصه می باشد.

رسیدن به این مهم تنها با ایجاد یک فضای رقابتی سالم بین مناقصه گران در چهارچوب رعایت قوانین و مقررات مشخص محقق خواهد شد تا از اعمال سلایق شخصی، بی نظمی و فساد در برگزاری فرایند امور معاملات جلوگیری شود.

بدین ترتیب دستگاه های برگزاری مناقصات روش ها و معیار هایی را به منظور بررسی صلاحیت های مناقصه گران و در نتیجه انتخاب برنده مناقصه در نظر گرفته اند.

“ارزیابی کیفی” و “ارزیابی فنی” دو روش تعیین برنده می باشند که در مطلب “انواع ارزیابی و معیارهای ارزیابی در مناقصات” به شرح آن ها پرداخته ایم.

ما در این مطلب بیشتر به ارزیابی کیفی و بررسی لزوم این ارزیابی در فرایند برگزاری مناقصات خواهیم پرداخت:

ارزیابی کیفی در واقع عبارت است از ارزیابی توان انجام تعهدات مناقصه گران که از سوی مناقصه گزار یا به تشخیص وی توسط کمیته فنی بازرگانی انجام می شود.

ارزیابی کیفی صرفا به تعیین صلاحیت شخصی مناقصه گران اختصاص دارد. استفاده از این ارزیابی به منظور شناسایی اشخاص توانمند متقاضی حضور در مناقصات دولتی، کاهش امکان تبانی، مبارزه با مفاسد اداری، جلوگیری از برنده شدن اشخاص فاقد صلاحیت، کاهش تاخیرات و تقویت شرکت های توانمند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

معیار های ارزیابی کیفی:

  1. تضمین کیفیت خدمات و محصولات
  2. داشتن تجربه و دانش در زمینه مورد نظر
  3. حسن سابقه
  4. داشتن پروانه کار یا گواهی نامه های صلاحیت در صورت لزوم
  5. توان مالی متقاضی برای انجام کار در صورت لزوم

بدین ترتیب مطابق “بند الف ماده 12 قانون برگزاری مناقصات”  وجود 3 معیار اول برای ارزیابی کیفی الزامی می باشد و باتوجه به استفاده از عبارت “در صورت لزوم” 2 مورد آخر در معیارهای ارزیابی کیفی، اختیاری و یا حداقل وابسته به شرایط خاص است.

با توجه به مطالب ذکر شده، سنجش قدرت معامله ی طرف قرارداد در فرایند ارجاع کار امری عقلانی و ضروری تلقی می شود. بر همین اساس مبحث “ارزیابی کیفی” در قانون برگزاری مناقصات و قوانین عمومی دولت وضع گردیده که بیانگر اهلیت اشخاص حقوقی می باشد.

ذکر این نکته حایز اهمیت است که اهلیت در اشخاص حقوقی، به معنی تایید صلاحیتی است که به صورت عمومی با بررسی اساسنامه هر شرکت و شناسایی صاحبان امضاء مجاز و در موارد پیمانکاری و مشاوره بر اساس آیین های تشخیص صلاحیت و کنترل ظرفیت پیمانکاران و مشاوران توسط سازمان برنامه و بودجه احراز می شود که به صورت اختصاصی با برگزاری ارزیابی کیفی توسط مناقصه گزار انجام خواهد شد.

امکان تعریف انواع ارزیابی های کیفی و فنی و معیار های آن ها به همراه پارامترهای هر مجموعه، تعریف ضرایب حداکثر امتیاز هر معیار، قابلیت محاسبه و امتیازدهی به شرکت کنندگان توسط سیستم، امکان ارزیابی پیمانکاران حین اجرای پروژه، برگزاری ارزیابی های کیفی به صورت آنلاین و  تعیین برنده اول و دوم مناقصه، تنها برخی از ویژگی های نرم افزار مدیریت پیمانکاران  و تامین کنندگان درگاه است.

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر نرم افزار مدیریت تامین کنندگان و کنترل عملکرد پیمانکاران را مشاهده نمایید. .

امتیاز دهید
بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت