سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

دعاوی حقوقی و مراحل رسیدگی به پرونده حقوقی

دعاوی حقوقی و مراحل رسیدگی به پرونده حقوقی

دعاوی حقوقی و مراحل رسیدگی به پرونده حقوقی

با افزایش معاملات و گسترده تر شدن روابط اقتصادی بین شرکت ها و بروز اختلافات حقوقی، روند رسیدگی به پرونده های حقوقی و قضایی به مراتب پیچیده تر خواهد شد و صاحبان دعوی را سردرگم خواهد کرد. لذا ما در این مطلب برای آشنایی بیشتر در این زمینه پس از توضیحی کوتاه در رابطه با دعاوی حقوقی به مراحل و روند رسیدگی به یک پرونده حقوقی اشاره خواهیم کرد.

دعاوی حقوقی

دعاوی حقوقی در واقع موضوع دادخواستیست که مستقیماً در محاکم دادگستری مطرح می شود و بدین ترتیب دیگر نیازی به مراجعه به دادسرای عمومی و انقلاب نخواهد بود بلکه دادخواست بدواً در دادگاه مطرح شده و مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

مراحل ثبت دادخواست حقوقی

دعاوی حقوقی با تقدیم دادخواست به دادگاه شروع خواهد شد. بر این اساس خواسته حقوقی به صورت منجز و آشکار در برگه چاپی دادخواست نوشته می شود که می بایست جهت ارجاع به شعب به دفتر شعبه اول دادگستری مراجعه گردد. چنانچه پرونده، مورد صلاحیت شوراهای حل اختلاف قرار گیرد به شوراها ارجاع والا به محاکم حقوقی ارجاع داده خواهد شد تا به دادخواست حقوقی مورد بحث، رسیدگی گردد.

به محض ثبت پرونده، مدیر دفتر دادگاه پرونده را جهت تعیین وقت رسیدگی به نظر دادگاه خواهد رساند که پس از دستور تعیین وقت رسیدگی پرونده جهت ابلاغ اوراق قضایی به دفتر عودت داده خواهد شد.

در واقع پس از باطل نمودن تمبر، دادخواست به دفتر ثبت کل، جهت ثبت رایانه‎ ای برده شده و تاریخ، وقت دادرسی و شعبه رسیدگی ‎کننده به پرونده، طی اخطاریه ‎ای به طرفین دعوی ابلاغ خواهد ‎شد.

چنان‎چه جلسه دیگری برای اثبات دعوی، نیاز باشد این امر به اطلاع طرفین دعوی خواهد رسید. رسیدگی به پرونده تا صدور دادنامه هم‎چنان ادامه خواهد داشت.

مهلت تقاضای تجدید نظرخواهی در محاکم تجدید نظر پس از انشاء رای حکم دادگاه به طرفین ابلاغ، از تاریخ ابلاغ تا ۲۰ روز بعد آن خواهد بود.

چنان چه حکم داگاه غیابی صادر شده باشد محکوم علیه غیابی می تواند درخوست واخواهی نماید.

چند نکته در رابطه با دعاوی حقوقی

  • مهلت واخواهی برای ایرانیان مقیم خارج ۲ ماه از تاریخ ابلاغ است.
  • بعد از اتمام مهلت واخواهی مهلت تجدیدنظر شروع خواهد شد.
  • چنان چه حکم قطعی گردیده باشد و حکم صادره ظرف قانون و شرع مقدس باشد می توان تقاضای فرجام خواهی نماید.
  • بعد از قطعی شدن حکم دادگاه پرونده جهت اجرای حکم به اجرای احکام حقوقی ارسال می گردد.

مراحل رسیدگی به پرونده حقوقی به صورت خلاصه

  • تقدیم دادخواست به دادگاه
  • باطل نمودن تمبر و پرداخت هزینه دادرسی
  • ثبت پرونده و ارجاع آن به شورا یا شعب حسب مورد
  • ثبت پرونده در دفتر دادگاه و تعیین وقت رسیدگی
  • جلسات دادرسی و حل و فصل اختلاف
  • انشاء رای (حکم – قرار )
  • واخواهی
  • تجدیدنظر خواهی
  • فرجام خواهی
  • اجرای حکم

نرم افزار دعاوی حقوقی درگاه با هدف نظارت و رسیدگی بر روند ثبت پرونده های حقوقی، قضایی و کیفریِ ارسالی توسط مراجع مربوطه، به منظور سهولت مدیریت امور قضایی برای مدیران و کارشناسان این حوزه، ایجاد و ارائه گردیده است.

سهولت در ثبت و مدیریت پرونده های حقوقی و کیفری، آرشیو الکترونیک انواع پرونده های حقوقی و قضایی، به اشتراک گزاری پرونده ها بین کارشناسان حقوقی، ثبت تمامی اقدامات صورت گرفته بر روی پرونده ها و در نتیجه امکان نظارت بر روند پیشرفت آن ها، بالا رفتن سرعت ارتباطات کاری بین کارشناسان بخش های مختلف در تبادل اطلاعات و نظرات، تهیه ی انواع گزارشات از پرونده ها، مکاتبات بخش حقوقی و عملکرد کارشناسان هر بخش و وجود تقویم کاری هوشمند جهت اطلاع رسانی انواع رویدادها تنها بخشی از ویژگی ها و امکانات نرم افزار دعاوی حقوقی سامانه درگاه است.
پیشنهاد می کنیم برای مشاهده کلیه امکانات نرم افزار دعاوی حقوقی کلیک کنید.

۲/۵ - (۱ امتیاز)
بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت