سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

دادخواست چیست و نحوه تنظیم آن چگونه است؟

دادخواست و نحوه تنظیم آن

دادخواست چیست و نحوه تنظیم آن چگونه است؟

آیا می دانید دادخواست و نحوه تنظیم آن چیست و چگونه است؟ دادخواستن به معنای دادخواهی و عدالت خواستن است. شما برای احقاق حقوق زایل شده خود و دادخواهی باید به مراجع قانونی مراجعه کنید. دادخواست نوعی فرم چاپی از پیش تنظیم شده است که با تکمیل اطلاعات خواسته شده و تحویل آن به دادگاه می توانید از طریق آن طرح دعوی کنید. برای شکایت های حقوقی شما باید حتما دادخواست را در اوراق چاپی تحویل مراجع حقوقی دهید. ولی در شکایت های کیفری می توانید روی یک برگه ساده و به هر شکلی شکایت خود را تحویل دهید. نحوه تنظیم دادخواست نیز نکات مهمی دارد که نباید از آنها غافل بود. زیرا عدم رعایت الزامات تنظیم دادخواست، سبب میشود که قرار رد دادخواست صادر شده و به دعوای مورد نظر رسیدگی نشود.

تعریف مفاهیم دادخواست

خواهان
خواهان کسی است که طرح دعاوی حقوقی دارد و طالب رسیدگی و حل مشکل خود در مرجع قضایی است.

 

خوانده

خوانده کسی است که خواهان علیه او اقامه دعوا می کند.

 

خواسته
خواسته همان چیزی است که خواهان طالب آن است و باید براساس دلایل و مدارک به اثبات برسد. خواسته و بهای آن در قسمت مربوط در برگه چاپی نوشته می شود. اگر مدعی نسبت به هزینه امور فرعی مربوط به طرح دعوی، مانند هزینه دادرسی، حق الوکاله و سایر خسارات دادرسی و خسارت تاخیر در انجام تعهد تقاضای رسیدگی داشته باشد، مستلزم ذکر در دادخواست است.

نحوه تنظیم دادخواست

ماده ۵۱ قانون آیین دادرسی مدنی می گوید دادخواست باید به زبان فارسی و در برگه های چاپی مخصوص تنظیم شود و اطلاعات زیر حتما در آن درج شود.

  • نام و نام خانوادگی، نام پدر، سن، اقامتگاه و شغل خواهان

اگر وکیل دادخواست را تنظیم کند، مشخصات وکیل نیز باید درج گردد

  • نام، نام خانوادگی، اقامتگاه و شغل خوانده
  • تعیین خواسته و بهای آن، مگر آنکه تعیین بها ممکن نبوده و یا خواسته مالی نباشد
  • تعهداتی که به موجب آن، خواهان، خود را مستحق مطالبه می داند و باید مقصود واضح بیان شود
  • آنچه که خواهان از دادگاه درخواست دارد
  • ذکر ادله و وسایلی که خواهان برای اثبات ادعای خود دارد، شامل اسناد و نوشته ها و اطلاع مطلعین و شهادت شاهدین ( همراه با اسامی و مشخصات و محل اقامت آنان)
  • امضای دادخواست دهنده

نکاتی مربوط به دادخواست

  • اگر خواهان یا محل اقامت او معلوم نباشد، به موجب ماده ۵۶ قانون آیین دادرسی مدنی ظرف دو روز از تاریخ رسید، مدیر دفتر داده و در غیبت مشارالیه جانشین او صادر می کند، دادخواست رد می شود.

 

  • دلایل و ضمیمه های دادخواست در صدور حکم نقش بسیار مهمی دارد، به اینها ادله اثبات دعوی می گویند و در امور حقوقی مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال مدارکی از جمله کپی برابر با اصل سند ازدواج، شهادت شهود، کارشناسی و سوگند …. می توانند جزء دلایل دادخواست باشد که از طریق ضمیمه و ادله در پیوست دادخواهی به مرجع قانونی ارایه شود.

 

  • اگر وضعیت اقامت خوانده را مجهول المکان اعلام کنیم، متن دادخواست توسط روزنامه های کثیر الانتشار  منتشر شده و در صورتی که مراجعه ای صورت نگیرد، دادگاه به صورت غیابی حکم را صادر می کند

 

  • در قسمت شرح درخواست نیز توضیحاتی کلی در خصوص خواسته و دادخواست، توسط خواهان نوشته می شود و مستندات آن نیز در آن ذکر می شود.

انواع فرم دادخواست

• فرم دادخواست مخصوص شورای حل اختلاف
• فرم دادخواست مخصوص دادگاه نخستین (مرحله بدوی)
• فرم دادخواست واخواهی
• فرم دادخواست مربوط به دادگاه تجدید نظر
• فرم دادخواست مخصوص دیوان عدالت اداری

در تنظیم دادخواست باید دقت کنید، چرا که اولین دفاع خواهان نزد مرجع صالح قضایی است. تنظیم و تسلیم شکایت های کیفری نیاز به وکیل ندارد ولی تعداد قابل توجهی از دادخواست های حقوقی باید الزاما توسط وکیل تنظیم شوند. در حالیکه میزان تمبری که برای شکایت های مختلف کیفری تهیه و باطل می گردد یکسان است، در دادخواست های حقوقی بسته به میزان بهای خواسته باید تمبر باطل شود.

با استفاده نرم افزار دعاوی حقوقی اندیشه پرداز می توانید انواع احضاریه، اخطاریه، شکوائیه، دادخواست، تجدید نظر، اعتراض، لوایح، قرارها، دادنامه ها، اسناد، گزارشات و استعلامات، نامه ها و مکاتبات و کلیه مندرجات موجود در پرونده را ثبت و ویرایش کنید، مشخصات وکلا و مشاوران حقوقی را تعریف کنید و به مدیریت انواع پرونده های حقوقی و قضایی بپردازید.

برای دریافت دموی رایگان آنلاین و حضوری نرم افزار دعاوی حقوقی یا نرم افزار خرید و تدارکات اندیشه پرداز کافیست فرم درخواست دمو را پر کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با برای هماهنگی جلسه حضوری با شما تماس بگیرند.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت