سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

تفاوت فاکتور رسمی و غیر رسمی

تفاوت فاکتور رسمی و غیر رسمی

تفاوت فاکتور رسمی و غیر رسمی

فاکتور سندی است که در هنگام خرید یا فروش کالا و خدمات از طرف فروشنده صادر شده و به خریدار تحویل می شود. تمامی واحد های تجاری که مودی مالیاتی هستند؛ موظف به صدور فاکتور رسمی به خریداران کالا و خدمات می باشند. اگر فروشنده از صدور فاکتور رسمی امتناع کند، مشمول جریمه های سنگین مالیاتی خواهد شد. فاکتور غیر رسمی تنها برای خریدار و مشتری و بدون رعایت هیچ قانون خاصی صادر می شود. در این مقاله به شرح تفاوت فاکتور رسمی و غیر رسمی می پردازیم. با ما همراه باشید.

فاکتور غیر رسمی چیست؟

فاکتور غیر رسمی تنها برای خریدار و بدون رعایت هیچ قانون خاصی صادر می شود. از فاکتور غیر رسمی معمولا برای کسانی که قصد خرید کالا و خدمات برای مصارف شخصی دارند، استفاده می شود. به عبارتی دیگر، فاکتور غیر رسمی صرفا برای اطلاع خریدار از قیمت کالای خریداری شده صادر می شود و هیچ جنبه قانونی ندارد. به فاکتور غیر رسمی فاکتور صوری نیز می گویند.

فاکتور رسمی چیست؟

فاکتور رسمی طبق قوانین وزارت اقتصاد و امور دارایی و بند ۱۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده تنظیم می شود. این فاکتور مورد تایید اداره دارایی و فرمت آن طبق استانداردهای سازمان اقتصاد و دارایی است.
همه شرکت های کوچک یا بزرگ که مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند، باید برای فروش محصولات و خدمات فاکتور رسمی صادر کنند. ماده ۱۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، صدور فاکتور رسمی در قبال فروش کالا و خدمات را برای کلیه واحد های تجاری عضو سازمان نظام وظیفه الزامی و ضروری کرده است.
فاکتور رسمی می تواند دست نویس یا پرینت کامیپوتری باشد، اگر الزامات و قوانین وزارت اقتصاد و امور دارایی در آن رعایت شده باشد، فاکتور رسمی نام می گیرد. معمولا در شرکت ها و سازمان هایی که کالا و خدمات را در حجم و مبلغ بالا و برای عرضه در بازار دیگر خریداری می کنند، از فاکتور رسمی استفاده می شود.

ویژگی های فاکتور رسمی مورد تایید سازمان امور اقتصادی و دارایی

۱- مشخصات کامل فروشنده به عنوان شخص حقیقی یا حقوقی در آن ثبت شده باشد: نام کامل، شماره ملی، کدپستی، آدرس کامل و شماره تلفن
۲- مشخصات خریدار در آن ثبت شده باشد: نام کامل، شماره ملی، کدپستی، آدرس کامل و شماره تلفن، شماره اقتصادی و شماره ثبت
۳- شماره سریال بر روی فاکتور چاپ شده باشد : شماره سریال فاکتورهای رسمی با چاپ ماخی یا افست به رنگ قرمز برجسته چاپ می شود و با عدد «0001» شروع می شود.
۴- جزییات کامل معامله انجام شده در آن ثبت شده باشد.
۵- مشخصات کامل کالا یا خدمات فروخته شده در آن ثبت شده باشد: کد کالا یا خدمات، توضیح کالا و خدمات، تعداد یا مقدار ارائه شده، مبلغ کل، مقدار تخفیف، میزان مالیات، عوارض و کسری ها و جمع مبلغ
۶- شرایط مازاد فروش و نحوه انجام معامله بدون خط خوردگی باید ثبت شود.
۷- مهر و امضای خریدار و فروشنده که نشان دهنده تایید اعتبار و صحت اطلاعات درج شده بر روی فاکتور است.

تفاوت های فاکتور رسمی و غیر رسمی

۱- در چاپ آن: فاکتور رسمی طبق استانداردهای سازمان امور اقتصادی و دارایی منتشر می شود. فاکتور رسمی صرفا برای آگاهی خریدار از اطلاعات خرید ارائه می شود و فرمت خاصی ندارد و در سازمان امور اقتصادی و دارایی اعتباری ندارد.
۲- در حجم و مبلغ خریداری شده: فاکتور غیر رسمی عموما برای مشتریانی که قصد خرید کالا یا خدمات برای مصارف شخصی را دارند، صادر می شود. اما فاکتورهای رسمی برای سازمان ها و شرکت هایی که محصولات و خدمات را در حجم بالا و مبلغ کلان خریداری می کنند، صادر می شود.
۳- در تشخیص آن: تمایز دادن فاکتورهای رسمی و غیر رسمی با اطلاعات درج شده در فاکتور امکان پذیر می شود. در فاکتور رسمی اطلاعات کاملی از طرفین معامله ثبت می شود و عوارض و مالیات معامله هم در آن محاسبه و ثبت می شود.

فاکتور رسمی و غیر رسمی برای افرادی که مشغول معامله یا خرید و فروش کالا و خدمات در واحدهای تجاری هستند، نامی آشنا است. در فاکتور اطلاعاتی در مورد کالا و خدمات فروخته شده و قیمت آنها و نحوه معامله، مبدا، مبلغ و تاریخ معامله ثبت می شود. تفاوت فاکتور رسمی و غیر رسمی بیش از هر چیزی در قانونی بودن و مورد تایید بودن آن توسط سازمان امور اقتصادی و دارایی است.

با نرم افزار مدیریت خرید و تدارکات اندیشه پرداز، درخواست های خرید خود را ثبت کنید. درخواست های خرید کالا و خدمات تجمیع و دریافت کنید. اطلاعات مناقصه، سایت ویزیت، زمان بازگشایی پاکات، رتبه مورد نیاز و غیره را ثبت کنید. پیش پرداخت ها، تحویل ها، صورت حساب های خریدهای جزئی و عمده را مدیریت کنید. فهرست بلند و کوتاه تامین کنندگان را ایجاد کنید. روال درخواست خرید و سفارش خرید به ازای نوع کالا و خدمات را تعریف کنید و بسیاری امکانات دیگر.
برای دریافت دموی رایگان حضوری و آنلاین نرم افزار خرید و تدارکات کافیست فرم درخواست دمو را پر کنید تا کارشناسان اندیشه پرداز در اسرع وقت برای هماهنگی جلسه دمو با شما تماس بگیرند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت