سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

تفاوت تفاهم نامه، توافق نامه و قرارداد چیست؟

تفاوت توافق نامه و قرارداد

تفاوت تفاهم نامه، توافق نامه و قرارداد چیست؟

در این مطلب به تفاوت توافق نامه و قرارداد می پردازیم. برای طی مراحل عقد قرارداد دانستن تفاوتهای تفاهم نامه، توافق نامه و قرارداد الزامی است. با ما همراه باشید.

تفاهم نامه چیست؟

تفاهم نامه نوعی صورت جلسه مذاکرات است که به انگلیسی به آن Memorandum of understanding می گویند. در امضای تفاهم نامه طرفین تلاش دارند که روی موضوعات معینی توافق کنند و آن را به سمت بستن قرارداد پیش ببرند.
تفاهم نامه از نظر حقوقی برای طرفین الزام آور نیست و تعهدات قانونی ایجاد نمی کند. تفاهم نامه فقط نشان دهنده این است که طرفین در اجرای کلی یک قرارداد به نقاط مشترکی رسیده اند و احتمال بستن قرارداد وجود دارد.
مکتوب کردن و امضای تفاهم نامه، تنها نشان دهنده مذاکرات شفاهی انجام شده بین دو طرف است و وجه قانونی ندارد. تفاهم نامه به عنوان سندی برای رسیدن به نقاط مشترک در آینده است و چارچوب تصمیم گیری های بعدی قرار می گیرد، به آن سند نزاکتی نیز می گویند. در اصل تفاهم نامه نوعی پیش نویس قرارداد هم به شما می رود.

توافق نامه چیست؟

توافق نامه سند مکتوبی است که برای طرفین ایجاد التزام قانونی می کند، اما اهمیت آن کمتر از قرارداد است. معادل انگلیسی آن Agreement است و اهمیت آن از تفاهم نامه بیشتر است.
توافق نامه جزییات بیشتری نسبت به تفاهم نامه دارد و بند ها و شروط آن قابل تغییر نیست. به معنای دیگر هر بند و مفادی که در توافق نامه ثبت می شود، بدون کم و کسری باید در قرارداد ذکر شود.
در مرحله توافق نامه، اصول کلی و نظری موجود در تفاهم نامه به اصول اجرایی تبدیل می شود و راه هایی برای اجرای پروژه بررسی و نوشته می شود. در توافق نامه هدف سند و بیان کلی از موضوع کاری داده می شود. مسئولیت ها و تعهدات افراد کلیدی مشخص می شود. روی مرجع دارای صلاحیت قضایی به اختلافات تصمیم گیری می شود و شرایط لغو قرارداد و ضمانت های قراردادی در آن ذکر می شود.

قرارداد چیست؟

ماده ۱۸۳ قانون مدنی می گوید قرارداد عبارت است از اینکه یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر تعهد به امری نمایند و مورد قبول آنها قرار گیرد.
امضای قرارداد، اراده طرفین را برای ایجاد سندی حقوقی با پذیرش مسئولیت ها و تعهدات نشان می دهد. با امضای قرارداد تمامی بندها و مفاد در سندهای تفاهم نامه و توافق نامه از نظر حقوقی الزام آور خواهد شد و از حمایت قانونی نیز برخوردار خواهد بود.
قرارداد از نظر حقوقی به تنهایی قابل استناد است و به دلایل بیشتری برای مطالبه تعهدات موجود در قرارداد نیاز ندارد. قراردادها انواع مختلف دارند. از نظر حقوقی قراردادها شامل دائم، موقت، معین می شوند.

همانطور که خواندید تفاوت توافق نامه و قرارداد از نظر جزییات بررسی موضوع و میزان الزام آوری قانونی است. قرارداد یک سند الزام آور حقوقی ست که کاملا قابل استناد بوده و برای پیگیری امور حقوقی نیاز به سند دیگر ندارد. برای نوشتن یک قرارداد، اغلب شرکت ها مراحل تفاهم نامه و توافق نامه را طی می کنند تا به قرارداد برسند، در این صورت قرارداد دقیق تری نوشته خواهد شد. نیازها و تعهدات طرفین قرارداد به روشنی در این مسیر بررسی می شود و امکان ضرر و خسارت و تصمیم گیری های اشتباه به حداقل می رسد.

با نرم افزار خرید و تدارکات اندیشه پرداز می توانید از تامین کنندگان مورد نظر خود استعلام قیمت بگیرید و آنها را در جریان موضوع خرید و خدمات قرار دهید. از طریق پرتال تامین کنندگان می توانید با تامین کنندگان و پیمانکاران مورد نظر خود، مذاکره کنید. برای دریافت دموی رایگان حضوری و آنلاین نرم افزار مدیریت امور خرید و تدارکات کافیست فرم درخواست دمو را پر کنید تا کارشناسان اندیشه پرداز در اسرع وقت برای هماهنگی جلسه حضوری با شما تماس بگیرند.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
۱دیدگاه
  • امیر پشندی
    پاسخ
    ارسال شده در۱۰:۴۳ ب٫ظ,۹ خرداد ۱۴۰۲

    آیا در سند جعاله عامل می‌تواند خریدار باشد؟

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت