سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

در مناقصه یک مرحله ای رنج قیمت های مناقصه گران در چه محدوده ای از برآورد باید باشد که در غیر این صورت به کمیته فنی ارسال شود؟

رنج قیمت مناقصه گران در مناقصات یک مرحله ای

در مناقصه یک مرحله ای رنج قیمت های مناقصه گران در چه محدوده ای از برآورد باید باشد که در غیر این صورت به کمیته فنی ارسال شود؟

مطابق با ماده ۲۰ قانون برگزاری مناقصات، دستگاه های مناقصه گذار ملزم به انتشار روش بررسی قیمت و ارزیابی مالی در اسناد مناقصه هستند. این دستور العمل به استناد بند (ث) ماده ۳۰ آیین نامه اجرائی نظام مستند سازی و اطلاع رسانی مناقصات (مصوبه شماره ۱۰۸۹۷۲/ ت۳۲۹۶ هـ) و نظام فنی و اجرائی یکپارچه کشور (مصوبه شماره ۲۵۲۵۴/ ت ۵۷۶۹۷) در جهت مستند سازی مناقصات یک مرحله ای و دو مرحله ای با هدف اعمال رویه واحد، رقابت صحیح تر در تعیین قیمت های متناسب پیشنهادی ابلاغ شده است. در این مقاله مطابق با این ماده از قانون برگزاری مناقصات علاوه بر شرح رنج قیمت مناقصه گران در مناقصات یک مرحله ای به سوال مطرح شده نیز پاسخ خواهیم گفت.

دامنه قیمت های پیشنهادی متناسب در مناقصه

بر اساس بخشنامه دستور العمل تعیین دامنه های متناسب پیشنهادی در مناقصات یک مرحله ای و دو مرحله ای به شماره (۱۴۰۳/۴۱۰۳۵۴) به تاریخ (۱۴۰۳/۰۸/۱۴)، مناسب ترین قیمت پیشنهادی، پیشنهادی است که در آن سه عامل قیمت، کیفیت و زمان به صورت همزمان و در حالت بهینه در نظر گرفته شده باشد.

دامنه قیمت های متناسب بر اساس این بخشنامه، به محدوده ای از قیمت های پیشنهادی مناقصه گران اطلاق می شود که در آن مناقصه گر با قیمت پیشنهادی ارائه شده، ضمن عدم تحمیل هزینه و ریسک غیرمتعارف بر دستگاه مناقصه گزار، با تامین حداقل الزامات کیفیت، زمان و هزینه، توانایی انجام موضوع مناقصه را داشته باشد.

ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها در کمیته فنی

در ارزیابی فنی و بازرگانی پیشنهادها، تمرکز کمیته فنی بر پیشنهاد مناقصه گران است. این فرایند شامل بررسی و ارزیابی مشخصات، استانداردها، کارایی، دوام و ویژگی های فنی بازرگانی پیشنهادهای مناقصه گران و در نهایت انتخاب پینشهاد قابل قبول است.

انجام ارزیابی فنی و بازرگانی پیشنهادها در مناقصات دو مرحله ای الزامی می باشد. در این نوع از مناقصات، مناقصه گزار موظف است بر اساس معیارها و روش های اعلام شده در اسناد مناقصه علاوه بر ارزیابی کیفی و مالی، ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها را انجام دهد و نتیجه را اعلام نماید.

در برخی از مناقصات یک مرحله ای نیز ارزیابی فنی بازرگانی نیز در نظر گرفته می شود؛ اما مانند مناقصه دو مرحله ای امتیاز آن در قیمت تاثیری ندارد و لحاظ نمی شود. در واقع ارزیابی فنی و بازرگانی در مناقصات یک مرحله ای در راستای رد یا قبول پیشنهاد استفاده می شود.

ارزیابی مالی پیشنهادها در مناقصات

ارزیابی مالی فرایندی ست که پس از ارزیابی کیفی و فنی بازرگانی، توسط کمیسیون مناقصات انجام می شود تا در آن مناسب ترین قیمت با توجه به ماده ۲۰ قانون برگزاری مناقصات، از بین پیشنهادهایی که از نظر فنی بازرگانی پذیرفته شده اند انتخاب شود.

مطابق با این ماده در قانون برگزاری مناقصات، هنگام ارزیابی مالی، مناقصه گری که مناسب ترین قیمت پیشنهادی را ارائه داده باشد به عنوان برنده اول تعیین می شود و برنده دوم در صورتی اعلام می شود که تفاوت قیمت پیشنهادی وی با برنده اول کمتر از مبلغ تضمین باشد.

حال که این مفاهیم روشن شد می توانیم به سوال مورد نظر بپردازیم که آیا در در مناقصات یک مرحله ای رنج قیمت های مناقصه گران در چه محدوده ای از برآورد باید باشد که در غیر این صورت به کمیته فنی ارسال شود؟

این سوال را می توانیم مطابق با ماده ۲۰ قانون برگزاری مناقصات پاسخ دهیم؛ همانطور که پیش تر گفته شد محدوده دقیق یا به عبارت دیگر “رنج ثابت” برای قیمت پیشنهادی ارائه نشده است. در واقع رنج قیمت های متناسب بر مبنای برآورد اولیه فهرست بها و قیمت های سایر شرکت کنندگان تعیین می شود.

پس از بازگشایی پاکت پیشنهاد قیمت (ج) در صورتی که کمیسیون مناقصات تشخیص دهد حداقل قیمت پیشنهادی غیر متعارف است یا در صورت وجود برآورد اولیه، بیش از ۱۰ درصد از برآورد اولیه کمتر یا بیشتر باشد، کمیسیون مناقصات پیشنهاد را جهت تعیین صحت مبنای قیمت، توجیه پذیری یا قابل اجرا بودن آن به کمیته فنی بازرگانی ارجاع می دهد.

با استفاده از نرم‌ افزار مدیریت برگزاری مناقصات درگاه مدیریت جامع امور برگزاری مناقصات و مزایدات سازمان خود را با نگرشی متفاوت، دقیق و شفاف در دست داشته باشید. این نرم افزار با دارا بودن ویژگی هایی چون ثبت انواع درخواست خدمت و کالا، ثبت و مدیریت شرکت کنندگان در مناقصه، ثبت اطلاعات پاکات مناقصه گران، تولید خودکار مکاتبات و مستندات مناقصه، ثبت و مدیریت کمیسیون ها و ارزیابی کیفی و فنی در بستری آنلاین، سازمان شما را در مدیریت بهتر مناقصات یاری می دهد.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

منابع

۴.۵/۵ - (۱۳ امتیاز)
بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت