سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

قوانین برگزاری مزایده

قوانین برگزاری مزایده

قوانین برگزاری مزایده

مزایده یکی از روش های خرید و فروش کالا می باشد که در آن یک کالا و یا خدمات در بالاترین قیمت خود به فروش می رسد از این رو روندی رقابتی دارد و کالا یا خدماتی که در معرض فروش گذاشته شده است به شخصی واگذار می شود که بالاترین قیمت را پیشنهاد داده باشد. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنیم مقاله “مزایده چیست و روند برگزاری آن به چه صورت است” را نیز مطالعه کنید. برگزاری هر نوعی از مزایده از قوانینی پیروی می کند که باعث افزایش شفافیت و اعتماد و بهبود روند برگزاری آن می شود. این قوانین برگزاری مزایده شامل مجموعه اصولی است که در روند برگزاری مزایده حاکم است که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

قوانین مزایده

اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به موضوع  مالکیت و اقتصاد پرداخته و اصول کلی تقسیم‌بندی فعالیت‌های اقتصادی کشور را تعیین می‌کند. بر اساس این اصل نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بر پایه سه بخش دولتی تعاونی و خصوصی استوار می باشد که پس از اصلاحات انجام شده، اصل 44 قانون اساسی راه را برای خصوصی سازی صنایع و اموال دولتی باز کرده است که در این راستا برگزاری مزایده یکی از روش های واگذاری خدمات و کالا به بخش خصوصی و تعاونی می باشد.

واگذاری از طریق مزایده باید با رعایت عدالت و انصاف و شفافیت به همراه باشد از این رو تحت نظارت دستگاه های قانونی صورت میگیرد تا از تخلفات جلوگیری شود.

اصطلاحات مزایده

برگزاری مزایده ممکن است اجباری و به حکم و دستور قانون انجام پذیرد و یا اختیاری باشد و توسط هر کدام از فروشندگان اموال برگزار شود. از انواع دیگر مزایده می توان به عمومی یا محدود بودن و یک مرحله و دو مرحله ای بودن مزایده اشاره کرد. برای آگاهی از قوانین برگزاری مزایده ابتدا باید نسبت به اصطلاحات آن اشراف داشته باشید که در ادامه هر کدام از آن ها را به تفکیک توضیح خواهیم داد.

مزایده گزار: به دستگاه و یا سازمان خصوصی سازی که مزایده را برگزار میکند گفته می شود.

مزایده گر: به شخص حقیقی و حقوقی گفته می شود که در مزایده شرکت می کند.

کمیسیون مزایده: به گروهی از افراد گفته می‌شود که وظیفه برگزاری، نظارت، ارزیابی پیشنهادها و اعلام نتایج نهایی مزایده را بر عهده دارند. این کمیسیون بر اساس قوانین و مقررات خاصی تشکیل می‌شود؛ ترکیب اعضای کمیسیون مزایده ممکن است بر اساس نوع مزایده (دولتی یا خصوصی) و الزامات قانونی متفاوت باشد.

اعضای کیمیسیون مزایده شامل رئیس کمیسیون، نماینده حقوقی، نماینده مالی، کارشناس یا نماینده فنی، نماینده ناظر، دبیر کمیسیون و نماینده دستگاه های دولتی (در مزایده های دولتی) می شود.

کارگروه فنی: در مزایده های دو مرحله ای کارگروه فنی تشکیل می شود که به گروهی از متخصصان و کارشناسان اطلاق می‌شود که وظیفه بررسی و ارزیابی پیشنهادهای فنی ارائه‌شده از سوی شرکت‌کنندگان در مزایده را بر عهده دارند. این کارگروه نقش کلیدی در اطمینان از انطباق پیشنهادها با الزامات فنی و معیارهای تعیین‌شده در اسناد مزایده را دارند.

مورد معامله: به هرگونه سهام، حقوق مالکانه و بنگاه و حق بهره برداری و مدیریت متعلق به دولت در شرکت های دولتی که درمزایده قصد فروش آن را دارند مورد معامله گفته می شود.

بنگاه: واحد اقتصادی (حقیقی یا حقوقی) که در تولید کالا یا خدمت فعالیت می کند.

هیئت عامل: هیئت عامل در مزایده به گروهی از افراد یا سازمان‌هایی اطلاق می‌شود که وظیفه مدیریت، نظارت و اجرای فرآیند مزایده را بر عهده دارند. این هیئت معمولاً به منظور اطمینان از شفافیت، انصاف و قانونی بودن روند مزایده تشکیل می‌شود و ممکن است در انواع مزایده‌ها (اعم از دولتی یا خصوصی) وجود داشته باشد.

اعضای هیئت عامل بسته به نوع مزایده و الزامات قانونی می‌توانند متفاوت باشند. این اعضا شامل نماینده قانونی یا مدیر پروژه، کارشناس فنی، نماینده مالی یا حسابداری، نماینده حقوقی، نمایندگان ناظر، نمایندگان شرکت کنندگان( در صورت لزوم) می شود.

هیئت واگذاری: هیئت واگذاری در مزایده به گروهی از افراد یا نمایندگان رسمی اطلاق می‌شود که وظیفه تصمیم‌گیری نهایی در خصوص واگذاری موضوع مزایده (مانند اموال، خدمات، پروژه‌ها یا حقوق بهره‌برداری) به برنده مزایده را بر عهده دارند. این هیئت معمولاً در چارچوب مقررات و قوانین مشخص تشکیل می‌شود و نقش کلیدی در تضمین شفافیت و اجرای صحیح فرآیند واگذاری ایفا می‌کند.

این اعضا شامل نماینده قانونی یا رئیس سازمان برگزار کننده مزایده، نماینده مالی یا اقتصادی، نماینده حقوقی، نماینده نهاد ناظر، نمایندگان متخصص و نماینده دستگاه اجرایی در مزایده های دولتی می شود.

قوانین برگزاری مزایده

مزایده باید قبل از برگزاری از طریق روزنامه، تلویزیون و نصب اگهی در معابر و سایر رسانه ها به اطلاع عموم برسد و موعد فروش باید طوری معین شود که فاصله بین انتشار آگهی و روز فروش بیش از یک ماه و کمتر از ده روز نباشد.

در آگهی مزایده مواردی ازجمله نوع و مبلغ تضمین شرکت در مزایده، محل و مهلت دریافت اسناد از مزایده گزار، محل و مهلت تحویل اسناد مزایده به مزایده گزار، زمان گشایش پیشنهادات مزایده گران و سایر مدارک از جمله تصویر کارت ملی و شناسنامه، فرم ها و روند تهیه و تسلیم پیشنهادها و سایر شرایطی که دستگاه مزایده گزار آن را لازم تشخیص دهد و با قوانین مزایده مغایر نباشد باید ذکر شود.

تمامی مراحل برگزاری مزایده از جمله اعلام اگهی، ثبت نام و دریافت اسناد، ارائه پیشنهادات، بررسی و بازگشایی پاکات، اعلام برنده و انتقال مالکیت باید با شفافیت و رعایت قوانین برگزار شوند.

مزایده گران باید پیشنهادها، اسناد مدارک خود را در پاکت های مهر و موم شده به شرح زیر ارائه دهند:

  • سپرده شرکت در مزایده در پاکت الف
  • مدارک شناسایی فرم ها و سایر اسناد در پاکت ب
  • پیشنهاد قیمت نهایی به صورت ریالی در پاکت ج

مزایده گزار وظیفه دارد تا در مهلت مشخص شده همه پیشنهادهای ارائه شده از مزایده گران را بعد از دریافت، ثبت کرده و تا جلسه بازگشایی پاکت‌ها، از آنها به صورت محرمانه نگهداری کند.

هیچ یک از پیشنهاد دهندگان مجاز به ارائه بیش از یک پیشنهاد قیمت نمی باشند در غیر این صورت پیشنهاد مذکور باطل شده و نام مزایده گر از فهرست حذف خواهد گردید.

در مرحله بازگشایی پاکات در صورت نقص یا مخدوش بودن منجر به باطل شدن آن پیشنهاد خواهد گردید.

قیمت های مندرج در پاکت ج ملاک تصمیم گیری می باشد و هیچ گونه پیشنهادی قابل قبول نخواهد بود.

هرگونه نقش در مدارک ارسالی موجب حذف پیشنهاد دهنده خواهد بود.

آگهی مزایده حداقل دو نوبت در روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور و درصورت لزوم یک تا سه نوبت در روزنامه‌های کثیرالانتشار محلی باید منتشر گردد.

منظور نمودن هرگونه شرط یا شروط جدید در قرارداد علاوه بر مندرجات مزایده که برای برنده مزایده امتیاز یا محدودیت محسوب گردد ممنوع است.

مؤسسه مکلف است درتاریخ مقرر و اعلام‌ شده در آگهی، کمیسیون ‌مزایده را تشکیل و به شرح زیر اتخاذ تصمیم نماید.

  • درصورت جلسه کمیسیون نفرات اول تا سوم برنده مزایده با توجه به قیمت های پیشنهادی، شرایط پیشنهادی متقاضیان و صلاحیت ها و توانایی ها مشخص و به اطلاع می‌رسد.
  • دلیل رد پیشنهادهای مبهم یا ناقص صراحتاً ذکر شود و به اطلاع طرف ذینفع برسد.

جلسات کمیسیون مزایده بنابر دعوت رئیس مؤسسه و با حضور کلیه اعضاء تشکیل می‌گردد و مصوبات کمیسیون با اکثریت‌ آرا قابل اجرا می‌باشد.

دلایل ابطال مزایده

  • هر گاه فروش در زمان و مکانی غیر از محل درج شده در آگهی انجام شود.
  • هر گاه کسی بدون هیچ دلیل قانونی از خرید منع شود و یا بالاترین قیمتی که پیشنهاد داده است را رد کنند.
  • در صورتی که مزایده بدون حضور نماینده دادسرا باشد.
  • در صورتی که خریدار طبق ماده ۱۲۷ قانون اجرای احکام مدنی ممنوع از خرید بوده باشد.

در صورت تحقق هر یک از موارد فوق، مزایده باطل و تجدید می شود.

با استفاده از نرم افزار مدیریت مناقصات و مزایدات درگاه می توانید کنترل کامل جریان مناقصه و مزایده و اجرای تمامی مراحل کاری آن از ثبت در خواست، تولید مستندات، ثبت نام پیمانکاران، ارزیابی، تحویل و بازگشایی پاکت و ثبت قراردادها را انجام دهید.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

۴.۵/۵ - (۱۱ امتیاز)
بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت