بودجه بندی چیست و چگونه انجام می شود؟
بودجه بندی چیست ، برنامه ریزی شیوه خرج کردن، براساس میزان درآمد و هزینه برآورد شده در یک دوره زمانی مشخص است. در اصل بودجه مفهومی در اقتصاد خرد است که برای شخص، خانواده، کسب و کارها، دولت و کشور و هر چیزی که درآمد کسب و خرج می کند، اهمیت بسیاری دارد.
می توان گفت شما باید برای تمامی فعالیت هایی که در طول پروژه به آنها پرداخته می شود، هزینه هایی بپردازید. این هزینه ها شامل کل مبلغ اتمام پروژه می شود که ذینفعان باید در مورد آن به موافقت برسند. بودجه بندی اولین کاری ست که باید در ابتدای شروع پروژه انجام دهید و تا انتهای پروژه بر آن نظارت داشته باشید.
اهمیت بودجه بندی پروژه
بخش بزرگی از فرایند تامین بودجه برای پروژه، با بودجه بندی شروع می شود. افراد ذینفع دقیقا می دانند که برای شروع پروژه به چه عددی احتیاج دارند.
بعد از آنکه بودجه نهایی را تخمین زدید، می توانید هزینه های واقعی را طبق بودجه مصوب اندازه گیری کنید و از هزینه های خرج شده در هر مرحله آگاه باشید.
بودجه بندی تاثیر بسیار مهمی بر کاهش هزینه های شرکت دارد. در صورت محاسبه عملی دقیق و در نظر گرفتن محدودیت منابع، می توان حاشیه عملیاتی سود آور پروژه را افزایش داد و موفقیت پروژه را بهبود بخشید.
اهمیت بودجه بندی پروژه
بخش بزرگی از فرایند تامین بودجه برای پروژه، با بودجه بندی شروع می شود. افراد ذینفع دقیقا می دانند که برای شروع پروژه به چه عددی احتیاج دارند.
بعد از آنکه بودجه نهایی را تخمین زدید، می توانید هزینه های واقعی را طبق بودجه مصوب اندازه گیری کنید و از هزینه های خرج شده در هر مرحله آگاه باشید.
بودجه بندی تاثیر بسیار مهمی بر کاهش هزینه های شرکت دارد. در صورت محاسبه عملی دقیق و در نظر گرفتن محدودیت منابع، می توان حاشیه عملیاتی سود آور پروژه را افزایش داد و موفقیت پروژه را بهبود بخشید.
بودجه بندی پروژه چگونه انجام می شود؟
برای بودجه بندی پروژه ابتدا لیستی از هزینه های مربوط به پروژه را تهیه کنید. با اینکار می توانید بودجه پروژه را به شکل بهتری ترسیم کنید. لیست هزینه های مربوط به پروژه عموما شامل موارد زیرند:
- منابع انسانی: حقوق کارمندان
- هزینه های سفر: بودجه و محل اقامت
- هزینه های آموزش: کنفرانس ها، کارگاه ها
- منابع مادی: همه آیتمهای مورد نیاز برای پیشبرد پروژه از ماشین آلات بزرگ تا نرم افزارها
- هزینه های تحقیق: هزینه های مطالعه داده های برای پشتیبانی پروژه
- خدمات حرفه ای: مشاور حقوقی و ….
- هزینه های مرکزی: تجهیزات یا به روزرسانی های فنی جهت پیشبرد
- ذخایر احتمالی: بودجه کنار گذاشته برای خطرات احتمالی در طول پروژه که معمولا ۱۰ تا ۵ درصد بودجه کلی را تشکیل می دهد
چگونه بودجه پروژه را تخمین بزنیم؟
• تهیه فهرست کارهای پروژه
ابتدا لیست کارهایی که برای انجام رسیدن پروژه باید انجام شود را لیست کنید. در صورتی که ساختار شکست کار پروژه را داشته باشید، می توانید از آن استفاده کنید. اما اگر لیست کار ندارید، باید همه کارهایی که می خواهید انجام دهید را بنویسید، هر چیزی که برای انجام پروژه به ذهنتان مهم خطور می کند. حتما نیازی نیست که لیست نظم خاصی داشته باشد ولی باید همه کارهای لازم در آن ثبت شود. بعد از تهیه لیست، ایده های خود را با تیم پروژه در میان بگذارید زیرا هر کسی با توجه به مسئولیت و تخصص خود می تواند بهتر در مورد کارهای لازم نظر دهد.
• آیتم های لیست را برآورد کنید
اکنون سراغ همه موارد لیست بروید و هزینه ای برای آن تخمین بزنید.
• حالا تمام تخمین های هزینه ای را در کنار هم قرار دهید
سپس همه برآوردها را با هم جمع بزنید. می توانید ایده ها خود را در دسته بندی های مختلف قرار دهید، به این وسیله متوجه می شوید که بخش عمده هزینه شما صرف کدام دسته می شود. برای اینکار می توانید از نرم افزار اکسل استفاده کنید.
• حالا بودجه ذخیره احتیاطی و مالیات را برآورد کنید.
هرگز نمی توانید بودجه دقیق یک پروژه را قبل از اجرای آن تخمین بزنید. اینجاست که در ضرورت در نظر گرفتن وجوه ذخیره احتمالی برای اتفاقات پیش بینی نشده مطرح می شود. اگر نمی توانید وجهی برای هزینه احتمالی تخمین بزنید، بهتر است ۱۰ درصد از بودجه کل برآورد شده را برای آن در نظر بگیرید. در ضمن اضافه کردن مالیات فروش یا سایر مالیات های تخمین زده شده را از قلم نندازید.
نتیجه گیری
بودجه بندی درست یکی از چالش برانگیزترین فعالیت هایی ست که باید در ابتدای شروع پروژه انجام شود. این کار یکی از وظایف اصلی مدیر پروژه است، مدیر پروژه برای تسریع روند پروژه می تواند از پروژه های مشابه برای تخمین بودجه پروژه کنونی استفاده کند. سند بودجه بندی به ما کمک می کند تا پیش بینی های بهتری داشته باشیم، هزینه های واقعی را با بودجه تعریف شده مقایسه کنیم و به شکل بهتری هزینه ها را کنترل کنیم.
نرم افزار مدیریت قراردادهای شرکت اندیشه پرداز این قابلیت را دارد که ردیف های بودجه را ثبت کند، از آنها گزارش گیری کند. از ویژگی های دیگر نرم افزار مدیریت قراردادها که به بودجه بندی درست کمک بسیاری می کند شامل تعیین انواع عوامل پرداخت، فاز و زمانبندی مراحل پرداخت، کنترل صورت وضعیت مالی می شود.
بدون دیدگاه