سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

پنچ روش تدارکاتی رایج مورد استفاده کسب و کارها

پنج روش تدارکاتی رایج

پنچ روش تدارکاتی رایج مورد استفاده کسب و کارها

تدارکات شامل یک سری فرایندهای پیچیده ارسال محصول از نقطه مبدا به نقطه مقصد یا نقطه تحقق می شود. هدف این فرایندها برآورده کردن احتیاجات مشتری ها از طریق فراهم کردن محصولات یا خدمات مختلف است.
تهیه و ارسال مواد اولیه، سخت افزار، کالاهای مصرفی، خوراکی ها و دیگر محصولات قابل لمس از جمله کالاها و خدماتی هستند که با تدارکات مدیریت می شوند. فرایند کلی تدارکات ترکیبی از جنبه های مختلف است که شامل تولید، بسته بندی، مراقبت منظم، انبارداری و حمل و نقل می شود. شیوه های مختلفی از تدارکات وجود دارند که دانستن در مورد آنها به شما کمک می کند. در این مقاله به پنج روش تدارکاتی رایج نگاهی می اندازیم. با ما همراه باشید.

۱- تدارکات متمرکز

اولین روش تدارکاتی روش تدارکات متمرکز می شود. در روش تدارکات متمرکز ، راه های حرکت، حمل و نقل و انبارداری به منظور تولید محصولات و خدمات، از تامین کننده به انبار و سپس به مراکز تولید منتقل شده می شود. تدارکات متمرکز همواره مربوط به حمل و نقل بین شرکت ها و تامین کننده ها است.
شرکت های تدارکاتی از سیستم های تکمیل سفارش یا سفارش خودکار برای مدیریت بهینه تدارکات متمرکز استفاده می کنند. با بکارگیری این سیستم ها، می توانید جنبه های موفق سازمان خود را تقویت کنید. برای مثال، اگر در حال ساخت قطعات ماشین در کارخانه تان هستید، باید آنها را به کسب و کارها و مشتریانی مانند سازندگان خودرو بفرستید تا برای ساخت محصول نهایی آنها را بکار گیرند.
کار تدارکات متمرکز انتقال مواد خام به بخش ها و سازندگان مربوطه برای پردازش بیشتر است. اغلب از کامیون های بزرگ برای انتقال این مواد خام استفاده می شود. شرکت های تدارکاتی شبکه های وسیع و کامیون های بزرگی دارند که محصولات را با امنیت بسیار و بدون هزینه زیاد انتقال می دهد. انتقال مواد خام اولین مرحله از زنجیره ارزش تدارکات است. در این مرحله مهم است که جریان انتقال را روان تر کنیم و مانع از ادامه فرایندها نشویم.

۲- تدارکات غیر متمرکز

تدارکات غیر متمرکز به فرایند انتقال محصولات و کالاهای نهایی از مراکز تولید به مرحله بعد در زنجیره تامین می گویند. بعد از آن، این محصولات از انبار به نقطه مصرف یا مشتری می رسند. بنابراین، به تدارکات غیر متمرکز فرایند تکمیل سفارش نیز می گویند.
همه محصولاتی که در فرایند تدارکات غیر متمرکز ارسال می شوند، برای مصرف کننده نهایی در نظر گرفته شدند. در تدارکات متمرکز مواد خام به سازنده انتقال داده می شود، اما در تدارکات غیر متمرکز محصول کامل شده به دست مصرف کننده نهایی می رسد.
به شکل ساده تر خدمات تدارکات غیر متمرکز به کسب و کارها این امکان را می دهد تا محصولات مشخص را از انبارها به در خانه مشتری برسانند. روش های مختلفی برای ردیابی انتقال محموله یا کالای مصرفی توسط مصرف کننده نهایی وجود دارد. در تدارکات غیر متمرکز باید دقت بیشتری بخرج داد چرا انتقال صحیح و به موقع محصول به دست مشتری نقش مهمی در وجهه و اعتبار کسب و کارها دارد.
برای تدارکات غیر متمرکز بهتر است از شرکت های تدارکاتی کمک بگیرید که محصول را در همان روز به دست مشتری می رسانند.

۳- تدارکات وارونه

همانطور که از اسم آن می شود حدس زد، تدارکات وارونه به انتقال کالاها و محصولات از مصرف کننده نهایی به زنجیره تامین گفته می شود. تدارکات وارونه در اتفاقاتی مثل جایگزینی یا بازگشت محصولات برای نوسازی، تعمیر، تعویض، دفع یا بازیافت بکار گرفته می شود.
تدارکات وارونه معمولا زمانی انجام می گیرد که محصول به فروش رفته و اکثرا برای محصولات الکترونیکی صنعت خودرو استفاده می شود. فرض کنید که محصولی را به دست مشتری می رسانید که مناسب نیست یا ساخت آن اشتباه بوده است. مجبورید آن را برای تعمیر یا جایگزینی با محصول مورد نظر به تامین کننده برگردانید. در این سناریو از سیستم تدارکات وارونه استفاده می شود.

۴- تدارکات طرف سوم

وقتی تدارکات تجارت الکترونیک یا تدارکات عملیاتی به شرکت تدارکاتی طرف سوم برون سپاری می شود تا همه چیز را از مدیریت انبار تا تحویل محصول انجام دهد به آن تدارکات طرف سوم می گویند. این نوع تدارکات به صاحبان کسب و کارها این توانایی را می دهد که همزمان که عملیات تحویل محصول به آسانی توسط طرف سوم انجام می گیرد، روی کسب و کار خود تمرکز کنند.
متخصصان شرکت های تدارکاتی طرف سوم بخش وسیعی از خدمات را پوشش می دهند که تدارکات زنجیره تامین را پوشش می دهد. این خدمات شامل حمل و نقل، انبارداری، مدیریت انبار، بسته بندی، ترخیص کار کالا و تدارکات وارونه می شود.

۵- تدارکات طرف چهارم

شرکت هایی از تدارکات طرف چهارم استفاده می کنند که بخواهند عملیات تدارکاتی شان را به یک شریک تدارکاتی بسپارند. شرکت تدارکاتی مدیریت کل زنجیره تامین از جمله ارزیابی، طراحی، ساخت، راه اندازی و ردیابی راهکارهای زنجیره تامین را برای مشتری سازمانی خود بکار می گیرند. بخاطر همین است که تدارکات طرف چهارم سطح بالاتری از مدیریت زنجیره تامین را برای شرکت طرف قرارداد خود بکار می گیرند. بنابراین داشتن یک شریک تدارکاتی طرف چهارم فواید زیادی دارد.

نتیجه گیری

همانطور که دیدیم شرکت های معتبر برای تسهیل حمل و نقل و ارسال محصولات کسب و کارها و سازندگان، از پنج روش تدارکاتی استفاده می کنند. بنابراین اگر شرکتی دارید که با ارسال و حمل و نقل کالا به مصرف کنندگان نهایی سر و کار دارد، باید از میان این پنج روش تدارکاتی رایج شیوه تدارکاتی مناسبی برای شرکت خود انتخاب کنید.

منبع: ترنس آسیا

با نرم افزار امور خرید و تدارکات می توانید انواع درخواست خرید اعم از مناقصه، مزایده، استعلام قیمت را بصورت آنلاین برگزار کنید. تامین کنندگان را به صورت درختواره ای گروه بندی کنید، بودجه سازمان خود را بر مبنای وجوه تامین اعتبار شده کنترل کنید. پیش پرداخت ها، تحویل ها و صورت حسابهای خرید جزئی و عمده را مدیریت کنید، وندور لیست تشکیل دهید و بسیاری امکانات دیگر که از طریق آنها می توانید فرایند خرید و تدارکات سازمان خود را به شکل بهینه مدیریت کنید. برای دریافت دموی رایگان حضوری و آنلاین اندیشه پرداز کافیست فرم درخواست دمو را پر کرده تا کارشناسان اندیشه پرداز در اسرع وقت برای هماهنگی جلسه دمو با شما تماس بگیرند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت