سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

نحوه تعیین برنده مناقصه و علت تعیین برنده دوم

نحوه تعیین برنده مناقصه و علت تعیین برنده دوم مناقصه

نحوه تعیین برنده مناقصه و علت تعیین برنده دوم

همانطور که پیش تر در مطلب “مناقصه چیست” ذکر شد، مناقصه در واقع روشی رقابتی برای دریافت کالا یا خدمات به متناسب ترین قیمت ممکن می باشد. بدین ترتیب در این روش با حضور مناقصه گران در زمان و مکان تعیین شده پس از طی مراحل مشخص شده در قانون برگزاری مناقصات و بر اساس دستورالعمل تعیین دامنه قیمت متناسب پیشنهادی، برنده مناقصه تعیین خواهد شد.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که متناسب ترین قیمت پیشنهادی لزوما به معنی ارائه ی کمترین قیمت پیشنهادی نخواهد بود، بلکه سه عامل قیمت، کیفیت و زمان هر سه در فرایند انتخاب برنده مناقصه، تاثیرگزار می باشند.

بنا به قانون برگزاری مناقصات، مراحل انتخاب برنده مناقصه در مناقصات یک مرحله ای و دو مرحله ای متفاوت می باشد که در زیر به شرح آن خواهیم پرداخت:

نحوه تعیین برنده در مناقصات یک مرحله ای:

مناقصه یک مرحله ای معمولا زمانی اتفاق می افتد که خدمات و یا کالای مورد معامله در بازار از کیفیت یکسانی برخوردار باشند لذا مناقصه گزار تنها به ارزیابی کیفی (ارزیابی توان انجام تعهدات مناقصه گران) بسنده کرده و شرکت یا شخصی که پایین ترین قیمت پیشنهادی را ارائه نموده باشد را به عنوان برنده مناقصه در نظر خواهد گرفت.

بر همین اساس، پاکات پیشنهادی شرکت کنندگان مناقصه در یک جلسه بازگشایی شده و در همان جلسه برنده تعیین می گردد.

نحوه تعیین برنده در مناقصات دو مرحله ای:

در این مناقصه علاوه بر ارزیابی کیفی، لزوم ارزیابی فنی-بازرگانی نیز از جانب مناقصه گزار تشخیص داده می شود.

بدین ترتیب نتایج ارزیابی فنی-بازرگانی پیشنهادها پس از تشکیل کمیته فنی، به کمیسیون مناقصه، گزارش داده خواهد شد و بر اساس مفاده ماده ۱۹ قانون برگزاری مناقصات، برنده مناقصه تعیین می گردد.

در واقع در این نوع مناقصه، مشخصات، استاندارد ها، کارایی، دوام و سایر ویژگی های فنی بازرگانی پیشنهاد دهندگان معیار ارزیابی قرار می گیرد و صرفا پیشنهاد کمترین قیمت، مبنای انتخاب برنده نخواهد بود.

بر این اساس حتی ممکن است پس از تراز نمودن قیمت ها، بالاترین پیشنهاد قیمت ارائه شده، از جانب مناقصه گزار به عنوان برنده مناقصه انتخاب گردد چرا که پس از ارزیابی، توانسته است بالاترین امتیاز فنی را از بین شرکت کننده های دیگر از آن خود نماید.

علت تعیین برنده دوم مناقصه:

مطابق با بند “الف” ماده “20” قانون برگزاری مناقصات و بر اساس موارد ذکر شده در بالا بسته به نوع مناقصه، برنده اول تعیین می گردد و شخص یا شرکتی که تفاوت قیمتی پیشنهادی وی با برنده اول، کمتر از مبلغ تضمین باشد از جانب مناقصه گزار به عنوان برنده دوم اعلام می گردد.

طبق مناقصات ایران علت تعیین برنده دوم مناقصه حفظ صلاح مناقصه گزار در صورت انصراف برنده اول می باشد.

در نرم افزار مدیریت تامین کنندگان و کنترل عملکرد پیمانکاران درگاه امکان تعریف انواع ارزیابی های کیفی و فنی و معیار های آن ها به همراه پارامتر های هر مجموعه در نظر گرفته شده است. تعریف ضرایب حداکثر امتیاز هر معیار، قابلیت محاسبه و امتیازدهی به شرکت کنندگان توسط سیستم، امکان ارزیابی پیمانکاران حین اجرای پروژه، برگزاری ارزیابی های کیفی به صورت آنلاین و تعیین برنده اول و دوم مناقصه، تنها برخی از ویژگی های نرم افزار مدیریت پیمانکاران درگاه است.

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر در رابطه با نرم افزار مدیریت معاملات و تامین کنندگان درگاه کلیک نمایید.

۴.۹/۵ - (۹ امتیاز)
۱۰ دیدگاه
  • Yousef Habibzadeh
    پاسخ
    ارسال شده در۱۱:۰۱ ق٫ظ,۱ مرداد ۱۳۹۹

    مهلت قانونی برنده مناقصه جهت ارائه ضمانتنامه تعهدات چند روز است؟

    • ارسال شده در۱۰:۵۲ ق٫ظ,۲۹ خرداد ۱۴۰۰

      ۷ روز کاری

  • عباس
    پاسخ
    ارسال شده در۶:۳۷ ب٫ظ,۲۶ آذر ۱۴۰۰

    اگر در يك مناقصه دو برنده كاملا” مشابه از همه لحاظ (زمان تحويل ، امتياز فني ،امتياز كيفي و …..) داشته باشيم كميسيون مناقصات چگونه برنده را تعيين ميكند ؟

  • همتعلی رضانژاد
    پاسخ
    ارسال شده در۷:۵۹ ق٫ظ,۵ بهمن ۱۴۰۱

    ایا در استعلام متوسط می شود مناسب ترین قیمت را برنده اعلام کرد

  • محسن احمدی
    پاسخ
    ارسال شده در۲:۱۴ ب٫ظ,۱ مرداد ۱۴۰۲

    اگر دریک مناقصه یک مرحله ای دونفر مانند هم قیمت داده باشند چگونه برنده را تعیین کنیم؟

  • احمد نصر اصفهانی
    پاسخ
    ارسال شده در۱۰:۱۳ ب٫ظ,۲۴ مرداد ۱۴۰۲

    باسلام اگر برنده اول ودوم از نظر قیمت در مناقصه از نظر فنی وگروه اجرایی بسیار ضعیف باشند آیا می‌شود نفر سوم را برنده اعلام کرد .

  • نظری
    پاسخ
    ارسال شده در۱۲:۵۱ ب٫ظ,۲۸ شهریور ۱۴۰۲

    سلام.
    در استعلامی که کارفرما برای ستون قیمت، مبلغ جزء یا کل را مشخص نکرده، ملاک تعیین قیمت قیمت جزء میباشد یا قیمت کل؟؟

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت