سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

قرارداد مشارکت مدنی چیست؟

قرارداد مشارکت مدنی

قرارداد مشارکت مدنی چیست؟

وقتی با واژه قرارداد مشارکت مدنی برخورد می کنید، شاید فکر کنید این نوع قرارداد یک نوع قرارداد پیچیده حقوقی است، اما مشارکت مدنی هر نوع از مشارکت افراد حقیقی و حقوقی برای فعالیت در پروژه معین به قصد کسب سود است.
به عنوان مثال شما ممکن است ایده ای داشته باشید ولی سرمایه لازم برای عملی کردن این ایده را در اختیار نداشته باشید، یا اینکه فردی سرمایه دار ایده ای برای کسب و کار و تجارت نداشته باشد و به دنبال ایده مناسبی برای فعالیت اقتصادی باشد، در این صورت دو طرف می توانند با توجه به سرمایه ای که دارند اعم از مادی و معنوی با یکدیگر در یک فعالیت معین مشارکت کنند. این نوع قرارداد مشارکت می تواند گروهی باشد، به این شکل که چندین شخص حقیقی و حقوقی، سرمایه های خود را برای نوعی فعالیت تجاری در کنار هم گذاشته و از قرارداد مشارکت مدنی استفاده کنند.

تعریف قرارداد مشارکت مدنی

طبق تعریف قرارداد مشارکت مدنی نوعی قرارداد مشارکت کاری بین دو یا چند نفر شخص حقیقی و حقوقی است که سرمایه خود را به صورت سهم الشرکه نقدی یا غیر نقدی تقسیم کرده و به شکل مشاع و برای انجام کار معین در زمینه فعالیت های تولیدی، بازرگانی و خدماتی برای مدت محدود و به قصد کسب منفعت بکار می گیرند.

انواع قرارداد مشارکت مدنی

به طور کل قراردادهای مشارکت مدنی در دسته ی صادرات کالا، خدمات، تولید و فروش محصول، واردات کالا به قصد فروش، بازرگانی داخلی و احداث مسکن انفرادی و انبوه سازی و واردات ماشین آلات، مواد اولیه و ابزار کار است. معروف ترین شکل قراردادهای مشارکت مدنی در سه شکل قرارداد مشارکت در ساخت، مشارکت مدنی با بانک و مشارکت خصوصی است.

۱. مشارکت در ساخت

قراردادی که بین یک یا چند مالک یا چند سازنده برای ساخت ساختمانی با مشخصات معین عقد می شود. گاهی ممکن است یک یا چند نفر مالک زمینی باشند ولی سرمایه کافی برای ساخت و ساز زمین را نداشته باشند. این افراد می توانند با چند سرمایه گذار که دنبال زمین هستند و در این زمینه قصد سرمایه گذاری و ساخت دارند، با امضای قرارداد مشارکت در ساخت همکاری کرده و به سود برسند. در قرارداد مشارکت در ساخت سرمایه مالک یا مالکان، زمینی ست که برای ساخت و ساز استفاده می شود و سرمایه داران هم به نسبت مبالغی که در ساخت پرداخت می کنند، از ساختمان ساخته شده سهم دارند.

توجه به چندین نکته قبل از بستن قرارداد مشارکت در ساخت مهم است:

• میزان دقیق سهم هر یک از شرکا باید در قرارداد ثبت شود
• ارزش سرمایه طرفین قیمت گذاری شود
• شرایط پرداخت سود و زیان به وضوح مشخص شود
• مصالحی که مورد استفاده قرار می گیرند و کیفیت آنها ذکر شود
• تاریخ تحویل ملک یا املاک دقیق مشخص شود

تعهدات مالک: اصلی ترین تعهدی که مالک به سرمایه گذار دارد، تسلیم ملک به سازنده برای ساخت و ساز است. مسلم است که بدون تسلیم ملک عملی صورت نمی گیرد و نیازی به توافق هم نیست. وقتی ملک برای ساخت به سازنده تحویل می شود، مالک الزامی به انتقال یک یا چند دانگ از ملک به سازنده ندارد.

تعهدات سازنده یا سرمایه گذار: سازنده یا سرمایه گذار تعهد دارد که ساختمان را در زمان مشخص شده در قرارداد تحویل مالک دهد، اصول و استانداردهای شهرداری در ساخت ملک را رعایت کند، هزینه های ساختمانی و اداری پروژه و پرداخت اجاره بها به مالک را در طول دوره ساخت پرداخت کند، از عملکرد خود به مالک در فواصل معین مشخص شده گزارش دهد، برای ساختمان پایان کار بگیرد و جرائم شهرداری را پرداخت کند.

۲. مشارکت مدنی بانک

یکی از رایج ترین نوع قراردادهای مشارکت مدنی، مشارکت با بانک است. افرادی که قصد سرمایه گذاری در بخش خاصی دارند، می توانند با قرارداد مشارکت مدنی و دریافت سرمایه از بانک، بانک را در سرمایه گذاری خود شریک کنند. در قرارداد مشارکت مدنی بانک به عنوان شریک و سرمایه گذار در فعالیت تجاری همکاری می کند. لزوم عقد قرارداد مشارکت مدنی این است که شریک به بانک وثیقه هایی مانند ضمانت حداکثر مدت مشارکت، موضوع مشارکت، سرمایه مورد نیاز، میزان هزینه خرید و پیش بینی فروش و سایر اطلاعات هویتی را تحویل دهد.

بانک می تواند ۸۰ درصد کل سرمایه را در اختیار بگیرد و فروش سهم الشرکه به شیوه اقساطی نیز امکان پذیر است. در قرارداد مشارکت مدنی بانک صرفا درصدی از سرمایه از سوی بانک تامین می شود، در انتهای سال سود به دست آمده از فعالیت تجاری مشارکتی توسط بانک تقسیم می شود.

۳. قرارداد مشارکت مدنی خصوصی

نوع سوم مشارکت مدنی، مشارکت مدنی خصوصی است. حتما اصطلاح “کار از تو سرمایه از من” را شنیده اید، این اصطلاح ساده ترین معنای قرارداد مشارکت خصوصی است. در این نوع قرارداد یک طرف سرمایه مادی خود و طرف دیگر سرمایه معنوی خود را در اختیار فعالیت اقتصادی قرار می دهند. طرف اول که کل سرمایه پروژه را تامین کند، مالک و طرف دوم که فعالیت های پروژه را انجام می دهد عامل قرارداد خوانده می شود.
در قرارداد مشارکت مدنی خصوصی ذکر میزان سهام بسیار مهم است. به نحوی که اگر میزان سرمایه نقدی یا غیر نقدی و سهم طرفین در قرارداد مشخص نشده باشد، اصل بر نصف بودن سهم آنها است.

با نرم افزار مدیریت خرید و تدارکات اندیشه پرداز، پیشرفت های فیزیکی و ریالی پروژه را رویت کنید، ما به التفاوت و تعدیل ها، مبالغ مشروط در قرارداد، تاخیرات و تعلیق ها و …. و تمامی فرایندهای کنترل قرارداد پوشش دهید. ردیف های بودجه و اعتبارات و گزارش گیری اعتبارات مصرفی در ازای هر قرارداد ثبت کنید. پیمانکار انتخاب کنید، آنها را ارزیابی کرده و در وندور لیست قرار دهید و بسیاری امکانات دیگر.
برای دریافت دموی رایگان آنلاین و حضوری نرم افزار امور خرید و تدارکات اندیشه پرداز کافیست فرم درخواست دمو را پر کنید تا کارشناسان اندیشه پرداز در اسرع وقت برای هماهنگی جلسه دموی نرم افزار با شما تماس بگیرند.

۴/۵ - (۲ امتیاز)
بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت