سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

قرارداد جعاله مشارکت چیست؟

قرارداد جعاله مشارکت

قرارداد جعاله مشارکت چیست؟

کلمه جعاله در لغت به معنای دریافت دستمزد معین در ازای انجام کار معنا شده است. به بیان ساده تر، جعاله به معنای “سفارش انجام کار به شخصی دیگر و پرداخت دستمزد در قبال آن است” . از نظر فقهی عقد جعاله عقدی است که نتیجه آن حصول منفعتی در برابر عوض است.
مطابق ماده ۵۶۱ قانون مدنی “جعاله عبارت است از التزام شخصی به اداء اجرت معلوم در مقابل عملی، اعم از اینکه عامل معین باشد یا غیر معین”. در این مقاله قصد داریم به  تعریف قرارداد جعاله مشارکت بپردازیم، با ما همراه باشید.

قرارداد جعاله از سه رکن تشکیل می شود:
۱- جاعل: کسی که انجام کاری را درخواست می کند
۲- عامل: کسی که کار درخواستی را انجام می دهد
۳- جعل: مزد یا دستمزد

بر اساس قانون جعاله تعهدی جایز است و تا زمانی که عمل مورد نظر به اتمام نرسیده، هر یک از طرفین می توانند قرارداد را منحل کنند اما اگر جاعل هنگام انجام عمل موضوع قرارداد از جعاله رجوع کند، باید دستمزد عمل عامل به او پرداخت شود.

ویژگی های متمایز کننده قرارداد جعاله از دیگر انواع قراردادها

• جعاله عقدی جایز محسوب می شود.
• تا زمانی که عمل موضوع عقد جعاله به اتمام نرسیده، هر یک از طرفین می توانند عقد را منحل کنند. لکن اگر جاعل بخواهد در خلال انجام عمل از قرارداد جعاله رجوع کند، بایستی اجرت المثل عمل عامل را بدهد.
• معلوم بودن تمامی جزییات عمل در موضوع قرارداد الزامی نیست و مجهول بودن موضوع مانعی ندارد
• عمل موضوع عقد جعاله باید مشروع و عقلایی باشد و اگر موضوع جعاله انجام جرم یا کاری برخلاف اخلاق حسنه باشد، عقد باطل است.

مفهوم جعاله مشارکت در ساخت

قرارداد جعاله مشارکت در ساخت ترکیبی از دو قرارداد جعاله و قرارداد مشارکت در ساخت است. این نوع قرارداد یکی از انواع قراردادهای مشارکت در ساخت ناشناخته است. نا آشنا بودن این قرارداد از یک سو و ریسک پذیر بودن ماهیت قراردادهای مشارکت در ساخت از سوی دیگر باعث افزایش احتمال ضرر و زیان در قرارداد می شود.
“قرارداد جعاله در مشارکت در ساخت توافق‌نامه‌ای است که بر اساس آن جاعل مسئولیت شراکت در احداث یک سازه مهندسی و ساختمانی را به عامل یا شخص ثالثی می‌سپارد و در مقابل انجام این کار، مبلغی را تحت عنوان دستمزد یا جعل به او می‌پردازد.”
به عنوان مثال فرض کنید فرض کنید کسی قصد دارد از طریق سرمایه گذاری در ساخت یک سازه مشارکت کند. او سرمایه این کار را دارد ولی وقت کافی ندارد و بنابراین تصمیم می گیرد انجام پروژه ساخت را به شخص دیگری بسپارد و دستمزد او را پرداخت کند. در چنین وضعیتی قرارداد جعاله مشارکت در ساخت منعقد می شود. با این روش هم جاعل و هم عامل از این قضیه سود می برند. برای انعقاد قرارداد جعاله مشارکت در ساخت باید دقت کافی صورت گیرد چرا که در صورت اشتباه نوشتن قرارداد مشکلات حقوقی بوجود خواهند آمد که ضررهای جبران ناشدنی به کار وارد می کند.

نکات حقوقی مهم در قرارداد جعاله در مشارکت در ساخت

۱- شخص داور در همان ابتدای کار مشخص کنید و منتظر نمانید تا اختلافی پیش بیاید. حتما در زمان انعقاد قرارداد شخص یا اشخاصی را به عنوان داور برای حل و فصل اختلافات قراردادی و غیر قراردادی تعیین نمایید.
۲- نام قرارداد لزوما باید قرارداد جعاله مشارکت در ساخت باشد. از اصطلاحات مشابه مانند “مشارکت مدنی” و “شرکت مدنی” استفاده نکنید. عنوان و موضوع قرارداد باید بصورت دقیق قید شود.
۳- بهتر است در قرارداد بازه های زمانی یک ماهه یا دو ماهه ای برای بررسی پیشرفت کار مشخص کنید. این بازه های زمانی باید به امضای سازنده، مالکین و کارشناسان فنی طرفین قرارداد برسد.
۴- تعیین مدت اعتبار قرارداد در قراردادهای مشارکت مدنی و ذکر زمان شروع و خاتمه آن مهم است، در قرارداد فوق نیز حتما بازه زمانی اعتبار و لازم الاجرا شدن قرارداد را ذکر نمایید.

نمونه قرارداد جعاله مشارکت در ساخت

ماده ۱-عنوان قرارداد
ماده ۲-مشخصات طرفین درقرارداد جعاله مشارکت در ساخت
ماده ۳-موضوع قرارداد
ماده ۴-زمان و مکان قرارداد
ماده ۵-میزان آورده طرفین قرارداد جعاله مشارکت در ساخت
ماده ۶-تعیین نحوه پرداخت سود و زیان و هزینه‌ها
ماده ۷-محرمانگی اطلاعات در قرارداد
ماده ۸-مرجع حل اختلاف
ماده ۹-نسخ قرارداد
ماده ۱۰-امضای طرفین قرارداد

قرارداد جعاله مشارکت در ساخت یکی از رایج ترین قراردادهای مشارکت در ساخت است که ترکیبی از عقد جعاله و قرارداد مشارکت مدنی بشمار می رود. نحوه نوشتن قرارداد برای جلوگیری از اختلافات و ضرر و زیان ضروری است.

با نرم افزار مدیریت معاملات و برگزاری مناقصات اندیشه پرداز، اسناد معاملات خود را بصورت الکترونیکی بایگانی کنید. هر نوع درخواست مناقصه، مزایده، استعلام و …. را بصورت آنلاین انتشار دهید. وندور لیست تشکیل دهید. بر مراحل اجرایی قرارداد نظارت کنید و بسیاری امکانات دیگر. نرم افزار مدیریت امور معاملات یکی از جامع ترین نرم افزارهای موجود در بازار است که تمامی مراحل قرارداد را از صفر تا صد پوشش می دهد. برای درخواست دموی رایگان حضوری و آنلاین این نرم افزار کافیست فرم درخواست دمو را پر کنید تا کارشناسان اندیشه پرداز در اسرع وقت جهت هماهنگی جلسه دمو با شما تماس بگیرند.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت