سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

شرایط انتخاب اعضاء کمیته فنی بازرگانی و شرح وظایف آنها

شرایط انتخاب اعضاء کمیته فنی بازرگانی و وظایف آنها

شرایط انتخاب اعضاء کمیته فنی بازرگانی و شرح وظایف آنها

کمیته فنی بازرگانی از چه اعضایی تشکیل شده است؟

کميته فنی بازرگانی در واقع هيأتی است با حداقل سه عضو خبره فنی بازرگانی صلاحيت دار که از سوی مقام مجاز دستگاه مناقصه گزار انتخاب می شود و ارزيابی فنی بازرگانی پيشنهاد ها و ساير وظايف مقرر در اين قانون را بر عهده می گيرد.

مقام مجاز دستگاه مناقصه گزار در شرکتهای دولتی چه کسی است؟

درشرکتهای دولتی بالاترین مقام، هیات مدیره می باشد این موضوع قابل تفویض به مدیر عامل نیز هست.

اعضای کمیته فنی بازرگانی می بایست چه شرایطی داشته باشند؟

در قوانین و مقررات مرتبط تعریف خاصی از اعضاء خبره فنی بازرگانی ارائه نشده است و تشخیص این موضوع به مقام مجاز دستگاه سپرده شده است لیکن با توجه به وظایف مهمی که بر عهده وی قرار گرفته است باید در خصوص وظایف فنی و مالی اطلاعات لازم را داشته باشد.

تعداد اعضای کمیته فنی بازرگانی چند نفر است؟

  • تعداد اعضا می بایست فرد باشد.
  • حداقل اعضا فنی بازرگانی ۳ نفر تعیین شده است.
  • اعضا می بایست از اشخاص حقیقی انتخاب شوند.
  • امکان انتخاب اعضا از داخل دستگاه و یا بیرون دستگاه وجود دارد.
  • هم چنین برای هر مناقصه با نظر مقام مجاز دستگاه اعضا میتوانند تغییر کنند.

وظایف اصلی کمیته فنی بازرگانی:

وظیفه اصلی تصریح شده در قانون، ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها در مناقصات دو مرحله ای می باشد که این وظیفه قابل تفویض به دیگری نیست.

وظایف فرعی کمیته فنی بازرگانی:

وظیفه فرعی تصریح شده در قانون، ارزیابی کیفی مناقصه گران می باشد این وظیفه در صورت تفویض توسط دستگاه مناقصه گزار می تواند جزو وظایف اصلی قرار گیرد.

وظایف مشورتی کمیته فنی بازرگانی:

وظیفه مشورتی تصریح شده در قانون، ارزیابی مالی مناقصه گران می باشد این وظیفه در صورت درخواست کمیسیون مناقصه مبنی بر بررسی قیمت ها و کنترل مبانی آن، توسط کمیته فنی بازرگانی انجام شده و نتیجه بررسی به کمیسیون مناقصه جهت اتخاذ تصمیم گزارش می شود.

وظایف مشارکتی کمیته فنی بازرگانی:

وظیفه مشارکتی تصریح شده در قانون، ارزیابی شکلی پیشنهادهای مناقصه گران می باشد ارزیابی شکلی در طول فرایند مناقصه، توسط هر یک از ارکان مناقصه انجام می شود بنابراین در بررسی ارزیابی فنی بازرگانی، ارزیابی کیفی و ارزیابی مالی ضروریست کمیته فنی بازرگانی نسبت به ارزیابی شکلی اسناد، همگام با سایر ارکان مناقصه اهتمام ورزد.

وظایف اصلی کمیته فنی بازرگانی پیش از فراخوان:

مطابق تبصره ۳ ماده ۱۰ آيين نامه مستندسازی در مناقصات دو مرحله ای تعيين ضريب تأثير و حداقل امتياز فنی بازرگانی در دامنه هاي (۵۰-۷۰) بر عهده کميته فنی بازرگانی است.

تهیه معیارهای فنی و وزن آن ها بر عهده کیست؟

در ماده ۱۹ قانون مناقصات تهيه اسناد مناقصه بر عهده مناقصه گزار گذاشته شده است و ارزيابی فنی بازرگانی نيز بر اساس معيارها و روشهای اعلام شده در اسناد مناقصه انجام مي شود.

دستگاه مناقصه گزار يک شخصيت حقوقی است بنابراین انجام وظایف مقرر در قانون باید توسط ارکان مرتبط در برگزاری مناقصه انجام شود با توجه به اینکه ارزیابی فنی توسط کمیته فنی بازرگانی انجام میشود اصلح آنست که تهیه معیارها و وزن آن نیز توسط این کمیته با همکاری واحد فنی و واحد متقاضی دریافت خدمات مناقصه صورت پذیرد

مسئولیت کمیته فنی بازرگانی در ارزیابی کیفی مناقصه گران:

ارزيابی کيفی مناقصه گران از سویي مناقصه گزار و يا به تشخيص وی بر عهده کميته فنی بازرگانی می باشد. اين وظايف عبارتند از:

  1. بررسی کفايت و تأييد گزارش شناخت
  2. تعيين معيارهاي ارزيابی و وزن آن ها
  3. تأييد مفاد استعلام ارزيابی
  4. امتيازدهی به متقاضيان در خصوص هر يک از معيارهاي ارزيابی
  5. ارزيابی نهايی مناقصه گران و تهيه فهرست کوتاه مناقصه گران صلاحيت دار

مناقصه گزار موظف است ظرفيت کاری پيمانكاران را طبق استعلام ارزيابی با استفاده از گزارش هاي خود اظهاری و اطلاعات منتشر شده در پايگاه ملی اطلاع رسانی مناقصات بر اساس معيارهای زير ارزيابی کند:

  • پايه و رشته پيمانكاري
  • توان مالی، تجهيزات و تدارکاتی
  • تعداد کارهاي در دست انجام

شایان ذکر است ارجاع کار تا بيست و پنج درصد بالاتر از ظرفيت کاری پيمانكار، منوط به تأييد کميته فنی بازرگانی است.

پس از گشودن پاکت های قیمت، چنان چه بررسی قیمت ها و تجزیه و کنترل مبانی آن لازم باشد، کمیسیون مناقصه می تواند بررسی آن را به کمیته فنی بازرگانی ارجاع نماید و کمیته فنی بازرگانی حداکثر ظرف دو هفته نتیجه ارزیابی را به کمیسیون مناقصه اعلام می کند

مستندسازی گشايش پيشنهاد ها در مناقصات يک مرحله ای:

در صورتی که به تشخيص کميسيون مناقصات حداقل قيمت پيشنهادی، غير متعارف يا در صورت وجود برآورد اوليه، بيش از ده درصد از برآورد اوليه کمتر يا بيشتر باشد، الزام است که کميسيون، مهلت بررسی و محل و زمان اعلام نظر کميته فنی بازرگانی را برای تعيين صحت مبانی قيمت، توجيه پذيری آن (موضوع جزء «5» بند «الف» ماده «24» قانون) يا قابل اجرا بودن مبلغ پيشنهادی در صورت جلسه گشايش پاکت های مناقصه ثبت کند. نتايج بررسی در جلسه دوم مطابق مقررات بند «الف» اين ماده بايد مستندسازي شود.

صورت جلسات بايد در داخل جلسات تهيه شوند و اعضاي حاضر کميسيون مناقصه و اعضاي حاضر کميته فنی بازرگانی، ملزم به امضاي صورت جلسات هستند. هريک از اشخاص ياد شده می توانند نظر مخالف خود را ضمن امضای صورت جلسه قيد کنند.

منبع : محسن رجائی

نرم افزار مدیرت قراردادها و مدیریت مناقصات راهکار یکپارچه درگاه امکان ثبت و مدیریت کمیسیون، ثبت مصوبات، صورتجلسات و پیگیری آن ها را فراهم می نمایند. ارسال پیامک یادآوری جلسه کمیسیون به اعضا و امکان مشخص شدن حاضرین و غایبین جلسه کمیسیون تنها برخی از ویژگی های نرم افزار مناقصات و مدیریت امور قراردادهای درگاه است.

مشاهده کلیه امکانات نرم افزار مدیریت امور قراردادها

۵/۵ - (۲ امتیاز)
۴ دیدگاه
  • ع.شفیعی
    پاسخ
    ارسال شده در۸:۱۵ ب٫ظ,۲۰ آذر ۱۴۰۰

    با سلام
    آیا اعضای کمیته فنی بازرگانی می توانند از اعضای کمیسیون معاملات انتخاب شوند؟

    • شهرام شاکری یوسفی
      پاسخ
      ارسال شده در۶:۵۰ ب٫ظ,۱ بهمن ۱۴۰۱

      با سلام
      با توجه به ماهیت کمیسیون معاملات و کمیته فنی بازرگانی و به جهت جلوگیری از هرگونه تبانی و یا قضاوت سویه دار اعضای کمیته فنی بازرگانی نمیتوانند از بین اعضای کمیسیون معاملات انتخاب شوند.

  • رضا
    پاسخ
    ارسال شده در۲:۵۷ ب٫ظ,۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱

    سلام.
    اعضای کمیته فنی بازرگانی چند سال می توانند عضو کمیته باشند؟

  • پریسا قنبری برزیان
    پاسخ
    ارسال شده در۱۱:۵۸ ق٫ظ,۲۱ آبان ۱۴۰۲

    آیا منع قانونی جایی داره که اعضای کمیسیون معاملات و کمیته فنی بازرگانی نمی توانند یکی باشند؟

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت