سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

تفاوت سهامی عادی و ممتاز در چیست؟

تفاوت سهامی عادی و ممتاز

تفاوت سهامی عادی و ممتاز در چیست؟

سازمان های دولتی و خصوصی برای تامین نقدینگی خود و انجام پروژه های تجاری جدید، اوراق بهادار صادر کرده و آنها را بفروش می رسانند. این اوراق میزان مالکیت سهم و میزان طلب سهام دار از سازمان انتشار دهنده را نشان می دهد. ماده ۲۴ لایحه اصلاحی قانون تجارت می گوید، سهم قسمتی از سرمایه شرکت است که مقدار مشارکت و تعهدات و منافع صاحب سهم را نشان می دهد. طبق تبصره ۱ ماده ۲۴، سهم ممکن است با نام یا بی نام باشد و به موجب تبصره ۲ اگر قانون برای بعضی از سهام مزایایی قائل شود، به آن سهام ممتاز می گویند. در این مقاله به بررسی تفاوت سهامی عادی و ممتاز می پردازیم.

تعریف سهم عادی

سهام عادی یا (Common Stock) جز اوراق بهاداری ست که نشان می دهد چه درصدی از سهم شرکت به شخص دارنده سهام تعلق دارد. اغلب مالکان اصلی شرکت دارای سهام عادی هستند و بدین طریق از حقوق و مزایایی برخوردار می شوند:
۱- حق دریافت سود سهام
۲- حق رأی دادن در مجامع عمومی عادی و مجمع فوق‌العاده
۳- حق تقدم در خرید سهام جدید
۴- حق باقی‌مانده دارایی پس از انحلال شرکت
۵- حق اطلاع از فعالیت‌های شرکت

سهام ممتاز چیست؟

سهام ممتاز یا Preferred Stock به سهامی گفته می شود که در مقایسه با سهام عادی دارای امتیازات ویژه ای است. ماده 42 می گوید هر شرکت سهامی تا زمانی که منحل نشده است می تواند طبق تصویب مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام و اساسنامه سازمان، سهام ممتاز داشته باشد.
هر تغییری در امتیازات وابسته به سهام ممتاز باید به تصویب مجمع عمومی فوق العاده شرکت برسد. این تصویب با جلب موافقت نصف دارندگان سهام به علاوه یک انجام می گیرد. امتیازات سهام ممتاز و چگونگی استفاده از این امتیازها باید به شکل روشن تعیین شود.
حق رای بیشتر، حق تقدم برای سهم جدید، معامله سهم با مبلغی کمتر از ارزش سهمی، تخصیص درصد مشخصی از دارایی و سود از جمله امتیازهای سهام ممتاز است.

امتیازات سهام های ممتاز که در اساسنامه شرکت ذکر شده و به تصویب مجمع فوق العاده صاحبان سهام رسیده باشد عبارت است از
۱- اعمال تخفیف در پرداخت مبلغ اسمی سهام
۲- تخصیص سود بیشتر به سهام ممتاز
۳- پرداخت مبلغ اسمی سهام به سهامداران سهام ممتاز قبل از انحلال شرکت، وقتی موضوع انحلال مطرح شود
۴- اعمال نظر در خصوص تعیین مدیران شرکت یا تفوق آراء سهامداران ممتاز نسبت به سهامداران عادی
۵- مستنثنی کردن سهامداران ممتاز از اعمال زیان عملکرد

تفاوت سهام عادی و سهام ممتاز در چیست؟

۱- دارندگان سهام ممتاز در دریافت سود در اولویت هستند
۲- در زمان تسویه حساب شرکت و تسویه مالی طلبکاران و صاحبان اوراق قرضه، سهامداران عادی تا قبل از آنکه سهامداران ممتاز پرداختی خود را نگیرند، پولی دریافت نخواهند کرد.
۳- سود سهام ممتاز معمولا بیشتر از سهام عادی است
۴- سود سهام ممتاز معمولا تضمین شده است، اگر سازمانی یک سال سودی پرداخت نکند، در پایان سال دوم باید سود سال اول و دوم سهامداران ممتاز راپرداخت کند و سپس سود سال دوم سهامداران عادی را بپردازد.

با نرم افزار امور خرید و تدارکات اندیشه پرداز می توانید تمامی مراحل مناقصه یا مزایده را بصورت آنلاین برگزار کنید. استعلام قیمت بگیرید. وندور لیست خود را تشکیل دهید. پیش پرداخت ها، تحویل ها و صورت حساب خریدهای جزئی و عمده را مدیریت کنید.درخواست های خرید کالا و خدمات را تجمیع و دریافت کنید. تخفیف های حجمی، ریالی تعریف کنید و بسیاری امکانات دیگر که این نرم افزار را به یکی از نرم افزارهای جامع در امور خرید و تدارکات تبدیل کرده است. برای درخواست دموی رایگان حضوری یا آنلاین نرم افزار مدیریت خرید و تدارکات کافیست فرم درخواست دمو را پر کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت