سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

تفاوت بطلان و فسخ قرارداد چیست؟

تفاوت بطلان و فسخ قرارداد

تفاوت بطلان و فسخ قرارداد چیست؟

قراردادها نیز مانند هر چیز دیگری، دارای مدت زمان محدود هستند و حتی ممکن است قبل از اتمام این مدت زمان فسخ یا باطل شوند. هر نوع قرارداد بسته به نوع آن دارای مفاد و شرایطی است که طرفین قرارداد ملزم به رعایت آن هستند. در این مقاله به تفاوت بطلان و فسخ قرارداد می پردازیم.

بطلان قرارداد چیست؟

بطلان قرارداد به معنای آن است که از ابتدا قراردادی که بین طرفین منعقد گردیده، دارای اعتبار و اثر قانونی نبوده و به عبارتی دیگر اصلا قراردادی وجود نداشته است. در بطلان قرارداد توافق طرفین هیچ نوع تبعات قانونی در برنخواهد داشت.
موارد زیر باعث بطلان قرارداد می شوند:
۱- زمانی که هر یک طرفین معامله، اهلیت قانونی لازم برای معامله را نداشته باشند؛ مانند اینکه یکی از طرفین قرارداد محجور ( مجنون، سفیه یا صغیر ) باشد، در اینصورت اگر قراردادی منعقد شود، باطل خواهد شد.
۲- زمانی که انگیزه یکی از طرفین از امضای قرارداد، نامشروع باشد و انگیزه و نیت خود را نیز در قرارداد ذکر کند.

فسخ قرارداد چیست؟

در فسخ قرارداد یکی از طرفین می تواند به صورت یک طرفه قرارداد را باطل کند. وی برای اینکار نیاز به توافق با طرف دیگر قرارداد ندارد، اما قبلا باید با طرف دیگر قرارداد در مورد حق فسخ توافق کرده باشد یا این حق بصورت قانونی به او داده شده باشد. آثار عقدی که فسخ می شود تا لحظه ی فسخ از سوی کسی که حق فسخ دارد، باقی می ماند.

تفاوت بطلان و فسخ قرارداد

مهمترین تفاوت بطلان و فسخ قرارداد این است که در بطلان از ابتدا به دلایلی قراردادی ایجاد نشده است و در صورت بطلان قرارداد هیچ گونه اثر قانونی وجود نخواهد داشت، ولی در قرارداد قابل فسخ، آثار قرارداد تا زمان برهم زدن قرارداد باقی می ماند.
برای مثال تصور کنید که صاحب خانه قرارداد اجاره ای را امضاء می کند، ولی مستاجر از همان ابتدا مجنون بوده و قرارداد منعقد شده از همان ابتدا باطل است. حتی اگر موجر بعد از ۶ ماه متوجه شود که مستاجر مجنون بوده، باید تمام اجاره دریافتی را مسترد کند، چرا که قرارداد از همان ابتدا باطل و فاقد اثر است. در صورتی که در مورد فسخ، اگر قرارداد اجاره بعد از شش ماه فسخ شود، اجاره بها این مدت صحیح پرداخت شده و نیازی به مسترد کردن آن نیست.

از دیگر موارد تفاوت بطلان و فسخ قرارداد این است که در مورد فسخ قرارداد، برهم زدن قرارداد نیازمند خواست و اراده فرد دارای حق فسخ است. اما در بطلان، باطل بودن قرارداد خود به خود اتفاق می افتد و نیاز به خواست و اراده هیچ یک از طرفین معامله نیست. به عبارتی دیگر در بطلان قرارداد یکی از شرایط صحت معامله وجود نداشته و قرارداد از همان ابتدا باطل است. این شرایط شامل قصد و رضا یا اهلیت قرارداد است. بطلان فاقد هر نوع اثر قانونی است. در فسخ آثار قانونی قرارداد تا زمان فسخ قرارداد وجود دارد.

نرم افزار مدیریت خرید و تدارکات یکی از جامع ترین نرم افزارهای موجود در بخش خرید و تدارکات و برگزاری مناقصه و مزایده است. با استفاده از این نرم افزار می توانید هر نوع درخواستی اعم از مناقصه، مزایده، استعلام قیمت را بصورت آنلاین برگزار کنید. تامین کنندگان خود را ارزیابی کیفی و کمی کنید. فرایند تدارکات بر مبنای وجوه تامین اعتبار شده برای خرید کنترل و مدیریت کنید. به مرور تفکیکی کالا، خدمات تامین کنندگان و واحد های درخواست کننده بپردازید. روند برگزاری مناقصه را توسط کارشناس محاسبه و کنترل کنید. روال درخواست خرید را تعریف کنید و بسیاری امکانات دیگر.

برای دریافت دموی رایگان حضوری و آنلاین نرم افزار خرید و تدارکات ، کافیست فرم درخواست دمو را پر کنید تا کارشناسان اندیشه پرداز در اسرع وقت برای هماهنگی جلسه دمو با شما تماس بگیرند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت