سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

تعهد نامه چیست؟

تعهد نامه چیست؟

تعهد نامه چیست؟

تعهد نامه چیست؟ در لغت نامه دهخدا تعهد به معنای عهد نو کردن، تازه کردن پیمان، قرارداد، معاهده، ضمانت، کفالت و اجاره است. در اصطلاحات حقوقی، وقتی کسی وظیفه و تکلیفی نسبت به شخص دیگری دارد، به آن تعهد گفته می شود. تعهد نامه سند حقوقی ست که طرفین آن را متعهد و متعهد له می گویند. متعهد فردی است که وظیفه دارد امور موضوع تعهد را انجام دهد. متهد له کسی است که موضوع طرف تعهد به نفع او اجرا می شود.
در اصل سند تعهدنامه برای ثبت تعهداتی که متعهد می دهد، مکتوب می شود و در صورتی معتبر است که توسط طرفین به امضا رسیده باشد. تنظیم تعهد نامه تشریفات قانونی ندارد، متعهد و متعهد له می توانند این سند را به صورت رسمی و در دفاتر اسناد تنظیم کنند.

موضوع تعهدنامه

با مکتوب کردن تعهد به صورت قرارداد میان طرفین، تعهد برای متعهد ایجاد می شود. در اصطلاح حقوقی به توافق میان متعهد و متعهد له، تعهد قراردادی می گویند. برای مثال، عقد ازدواج یکی از امثال تعهدنامه است که در آن مرد متعهد به پرداخت نفقه و مهریه می شود، قائدتا این نوع تعهد میان زوج و زوجه انجام می شود.
طبق ماده ۱۰ قانون مدنی هر دو طرف می توانند در مورد هر نوع موضوع قانونی و مشروع با یک دیگر توافق کنند. تعهد قانونی نیز به واسطه حکم قانون گذار ایجاد می شود.

اعتبار تعهد نامه دستی

سند تعهد نامه می تواند به شکل عادی یا سند رسمی تنظیم شود. تعهدنامه دستی سندی است که توسط طرفین توافق نامه (متعهد و متعهد له) امضا شده، اما در دفاتر اسناد رسمی به ثبت نرسیده است. اگر می خواهید تعهدنامه شما رسمی باشد، باید آن را در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسانید.
لازم به ذکر است که تعهدنامه دستی نیز لازم الاجرا بوده، مگر در مواقعی که قانون گذار ثبت رسمی این سند را الزامی کرده باشد.

تعهد مالی

موضوع تعهد مالی نقل و انتقال مالکیت ( عین یا منافع) یک مال منقول یا غیر منقول است. برای مثال مبایعه نامه نوعی تعهد مالی است که مورد معامله را به خریدار تحویل می دهد، طرفین مبایعه نامه خریدار و فروشنده هستند.
سند تعهد مالی را می توان به صورت دستی یا رسمی تنظیم کرد، مگر در صورتی که قانون، تنظیم سند به صورت رسمی را الزام آور کرده باشد.

سند تعهد غیر مالی

قاعده اصالت الزوم یکی از قواعد پذیرفته شده در قانون مدنی است که به موجب آن تمام توافقات میان افراد لازم الاجرا و غیر قابل انحلال هستند. به عبارت دیگر، طرفین پس از امضای توافق نامه باید به مفاد آن پایبند باشند.

تعهد غیر مالی

تعهد غیر مالی تعهدی ست که در آن نقل و انتقال مال وجود نداشته باشد. به عنوان مثال توافقنامه حضانت طفل، یک تعهدنامه غیر مالی است. تعهدنامه تقسیم مال مشاع نیز تعهدنامه ای غیر مالی است. تعهدنامه های مالی نیز می توانند دستی یا رسمی باشند.

ابطال یا فسخ تعهدنامه رسمی

همانطور که گفتیم اگر قانون ثبت تعهد نامه را در دفاتر اسناد رسمی الزام آور کرده باشد، طرفین باید سند را به ثبت برسانند، در غیر اینصورت سند وجه قانونی نخواهد داشت. در صورت رسمی شدن سند تعهد نامه، طرفین قرارداد نمی توانند یک جانبه و بدون موافقت دیگری از عمل به تعهداتشان خودداری کنند.
فسخ موافقت نامه به معنای انحلال این سند توسط متعهد یا متعهد له است، قانون گذار شرایط فسخ اسناد و قراردادهای میان اشخاص را در قانون مدنی پیش بینی می کند.
اقاله قرارداد به معنای انحلال آن توسط طرفین است، یعنی متعهد و متعهد له با توافق یکدیگر قرارداد را منحل کنند.
ذکر این نکته نیز لازم است که سند توافق نامه دارای مدت زمان مشخص است که در تعهدنامه ذکر می شود، بعد از به پایان رسیدن مدت مشخص شده، تعهدنامه خودبخود منحل می شود.

در این مقاله برای شما توضیح دادیم که تعهد نامه چیست؟ و مکتوب کردن آن چه پیش نیازهایی دارد. در تنظیم تعهدنامه باید با دقت و با توجه به موضوع آن عمل کنیم. دقت کنید که اگر تعهدنامه نیاز به ثبت محضری دارد، حتما در دفاتر اسناد رسمی آن را ثبت کنید.

نرم افزار مدیریت معاملات اندیشه پرداز می توانید تمامی اسناد رسمی و غیر رسمی خود را در فرمت خود را سیستم ثبت کنید و با قابلیت جستجوی اسناد، هر زمانی که خواستید با چند کلیک سند مورد نظر خود را پیدا کنید. برای درخواست دموی رایگان نرم افزار مدیریت امور قراردادهای اندیشه پرداز کافیست فرم درخواست دمو را پر کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت برای هماهنگی جلسه دمو با شما تماس بگیرند.

منبع: رکلا

۳/۵ - (۴ امتیاز)
بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت