سال ها خدمت در زمینه تولید سامانه های تحت وب و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است تا تیم اندیشه پرداز یکی از قوی ترین و تخصصی ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب شود. اطمینان مشتریان بزرگ در سطح کشور افتخار این مجموعه بوده و جهت حفظ این سرمایه ارزشمند هر روز در تلاش برای بهبود خدمات و کیفیت محصولات می باشیم.

تماس با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان صدوقی، پلاک 47، ساختمان اندیشه پرداز

تلفن: 66946022 (021)

ایمیل: info@andishehpardaz.ir

اعتبار رضایت نامه دستی و شرایط آن

اعتبار رضایت نامه دستی

اعتبار رضایت نامه دستی و شرایط آن

در علم حقوق رضایت نامه سند لازم الاجرایی است که رضایت دهنده با امضای آن، اراده خود را در مورد برخی از اعمال حقوقی اعلام خواهد کرد. رضایت نامه برای سلب مسئولیت حقوقی و کیفری از اشخاص نیز تنظیم می شود. گاهی رضایت نامه به این دلیل تنظیم می شود که دارنده حق با امضای آن، کل حقوق قانونی یا بخشی از آن را به شخص دیگری منتقل کند.رضایت نامه دستی می تواند بصورت رسمی یا غیر رسمی تنظیم شود. در این مطلب به بررسی اعتبار رضایت نامه دستی می پردازیم، با ما همراه باشید.

رضایت نامه دستی چیست و اعتبار رضایت نامه دستی در چه صورت اتفاق می افتد؟

رضایت نامه دستی توسط رضایت دهنده امضا می شود، اما در دفاتر اسناد رسمی به ثبت نمی رسد. در صورتی رضایت نامه رسمی است که توسط دفاتر اسناد رسمی یا ماموران صلاحیت دار قانونی صادر شده باشد.

ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی بیان می کند، سند رسمی به سندی گفته می‌شود که توسط مراجع زیر صادر شده باشد:
۱. دفتر اسناد و املاک
۲. دفاتر اسناد رسمی
۳. ماموران قانونی در حدود صلاحیت آن‌ها.
بنابراین می‌توان گفت که اعتبار رضایت نامه دستی به موضوع و نوع این سند بستگی دارد.

شرایط اعتبار رضایت نامه دستی

۱- رضایت نامه دستی در صورتی معتبر است که با اراده و خواسته خود رضایت دهنده امضا شده باشد. اگر اینطور نباشد، رضایت نامه دستی نامعتبر و غیر قابل استناد خواهد بود.
۲- اگر موضوع رضایت نامه دستی، غیرقانونی، نامشروع، مغایر با نظم عمومی و اخلاق حسنه باشد، باطل و بدون اثر خواهد بود. برای اعتبار رضایت نامه دستی باید موضوع آن مشروع و قانونی باشد.

مهم‌‌ترین و رایج‌ترین انواع رضایت نامه‌، عبارت هستند از:

۱. رضایت نامه مالی
۲. رضایت نامه غیر مالی
۳. رضایت نامه شوهر به همسر خود بابت تغییر اقامتگاه او؛
۴. رضایت نامه دریافت غرامت فوت و اعطا وجوه استحقاقی تامین آتیه؛
۵. رضایت نامه پدر برای خارج شدن فرزندان از مرز؛
۶. نمونه رضایت نامه شوهر برای خارج شدن همسر از مرز؛
۷. رضایت نامه پیشروی ملک همسایه مجاور؛
۸. رضایت نامه در خصوص رضایت شاکی در پرونده‌های حقوقی و کیفری؛
۹. رضایت نامه برای چک مفقودی و گم شده؛
۱۰. رضایت نامه دستی تصادف.

اعتبار یا عدم اعتبار انواع رضایت نامه دستی

اعتبار یا عدم اعتبار رضایت نامه دستی بستگی به موضوع رضایت نامه و شرایط امضای آن دارد. همانطور که گفتیم برخی از رضایت نامه ها بصورت غیر رسمی و بدون مراجعه به دفاتر اسناد رسمی امضا می شوند. مهمترین این نوع رضایت نامه ها، رضایت نامه های مالی هستند.

رضایت نامه دستی مالی

رضایت نامه دستی مالی، رضایت نامه ای است که در آن رضایت دهنده کل یا بخشی از حق مالی خود را به شخص دیگری واگذار کرده یا ساقط می کند. رضایت نامه دستی مالی باید در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسند، در غیر این صورت از اعتبار قانونی برخوردار نخواهند بود. رضایت نامه دریافت وجه دیه، رضایت نامه چک مفقودی از مثال های رضایت نامه های دستی مالی هستند.

رضایت نامه دستی غیر مالی

رضایت نامه دستی غیر مالی برای واگذاری حقوق غیر مالی تنظیم می شود. رضایت نامه شوهر به همسر برای تغییر اقامتگاه، رضایت نامه پدر برای خروج فرزند از مرز، رضایت نامه شاکی برای پایان دادن به دعاوی کیفری و اختلافات حقوقی، جز رضایت نامه های غیر مالی هستند.

همانطور که خواندیم، اعتبار رضایت نامه دستی بستگی به موضوع رضایت نامه، امضای رضایت نامه به خواسته و اراده کامل رضایت دهنده بستگی دارد. اگر رضایت نامه دستی در دفاتر اسناد رسمی یا توسط ماموران صلاحیت دار تنظیم شود، تبدیل به رضایت نامه رسمی می شود و در هر صورتی از وجاهت قانونی برخوردار است.

با نرم افزار خرید و تدارکات اندیشه پرداز می توانید صفر تا صد مراحل مزایده، مناقصه، ترک تشریفات و غیره را بصورت آنلاین برگزار کنید. استعلام قیمت بگیرید. از درخواست ها با فیلترهای وضعیت، نوع بودجه بندی، واحد درخواست دهنده گزارش بگیرید. از روند خریدهای انجام شده در بازه های زمانی مختلف گزارش بگیرید. وندور لیست ایجاد کنید. با تامین کنندگان خود بصورت حرفه ای مذاکره کنید. اسناد خود را الکترونیکی کرده و با چند کلیک پیدا کنید و بسیاری امکانات دیگر.

برای دریافت دموی رایگان آنلاین و حضوری نرم افزار مدیریت خرید و تدارکات اندیشه پرداز کافیست فرم درخواست دمو را پر کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت برای هماهنگی جلسه دمو با شما تماس بگیرند.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت